• LiindaE

klar vätska från brösten i v 28

hej hej nu frågar jag er som vet för jag hittar inte svaret i nån av dom böcker jag har...
    är det normalt att det kommer klar vätska från brösten redan i vecka 28?
    det kommer "mycket" om man tar i brösten....
    kommer det börja rinna mjölk snart lr?
    hur funkar det?
    överallt står det ju bara om att amma när barnet är fött inte hur brösten reagerar INNAN det är fött

• Svar på tråden klar vätska från brösten i v 28
  • Michisen

Helt normalt. Råmjölken kan komma redan innan. Jag fick det redan från vecka 19. :)

• LiindaE

(med risk för att låta helt obildad o dum)

okej det är råmjölk.....den kommer inte ta slut innan han är här då?

• Michisen

Nej!
    Den tar inte slut, det lovar jag!

• Jessica Lindell

Helt normalt fick det ungefär i v. 24.
    Mjölken kommer igång efter du fött dit barn,
    läste det på www.minbebis.com
    där kan du fråga en BM om saker

• jannike85

Det som kommer nu är råmjölk den riktiga mjölken kommer när bebisen ammar. Ny mjölk bildas alltså när bebisen ammar så, så länge du ammar kan mjölken inte ta slut

• Lotlas

Helt normalt! Jag har redan mjölk i brösten, men det är ännu väldigt tidigt i graviditeten (runt v. 10).

• LiindaE

jag tänkte råmjölken ...den första mjölken ska ju vara viktigast har man hört ...om det nu ska droppa i nästan 10 veckor...
    då är det ju inte den första mjölken bebisen får...

• Reglementet

Men det bildas ju mer mjölk:P

• Michisen
    LiindaE skrev 2008-07-14 14:39:27 följande:
    jag tänkte råmjölken ...den första mjölken ska ju vara viktigast har man hört ...om det nu ska droppa i nästan 10 veckor...då är det ju inte den första mjölken bebisen får...
    Råmjölken finns ju kvar i brösten fram till cirka tre dagar efter förlossningen då den mognare mjölken bör komma igång.
    ;-D
  • Michisen
    Michisen skrev 2008-07-14 15:21:21 följande:
    Råmjölken finns ju kvar i brösten fram till cirka tre dagar efter förlossningen då den mognare mjölken bör komma igång. ;-D
    Råmjölken är alltså "den första mjölken" så du behöver inte spara på det som kommer ur tissarna nu!
  • LiindaE

tack för dom fina svaren på mina kanske lite dumma frågor

• dj zap
    LiindaE skrev 2008-07-14 16:19:45 följande:
    tack för dom fina svaren på mina kanske lite dumma frågor
    Kan oxå lägga till att färgen på råmjölken brukar vara mer gul aktig och krämigare.

Men de som kommer nu ska du inte oroa dig för. De vissar oxå att din byst funkar som den ska Flört
    Med första dottern fick jag börja sova med amnings bh och tutt skyd som jag så fint kallar dem för...
    Jag läkte som en gris rent ut sagt. Hade en stor pöl på laganet en morgon. Mina vanliga bh:ar var blöta, hade jag bara tröja på mig kunde de rinta till ordentligt ibland...

Hoppas de hjälpte lite oxå Glad
    Lycka till!
    * Lone 2005 * Ida 2007 * BF 18 December *
Svar på tråden klar vätska från brösten i v 28