• Anonym (Pucko!)

Fattade sent att jag var gravid och har druckit en hel del alkohol...

Jag vet att jag kommer att få minst 15 sidor med utskällning för att jag skriver detta, men jag måste bikta mig och bekänna en sak.

Jag är gravid. kanske t.o.m. så långt gånget som v 12, men eftersom jag har en lång och oregelbunden menscykel så fattade jag inte förrän v 10 att jag var gravid och jag testade då plus. Under hela tiden fram till v 10 har jag alltså druckit alkohol (midsommar, grillkvällar, afterwork, semester) och nu har jag så dåligt samvete att jag håller på att gå under! jag vet att gjort är gjort och jag tänker inte göra abort, men jag är så rädd att jag skadat barnet. Har fått inskrivningstid nästa vecka, men nu känns det som att jag kommer ha dåligt samvete resten av graviditetetn och barnets uppväxt.

Jag blir så trött på mig själv - att jag inte fattade att jag var med barn tidigare!!!

• Svar på tråden Fattade sent att jag var gravid och har druckit en hel del alkohol...
  • Anonym (Ingen fara)

Alkohol intag före just V 10 är ingen fara för barnet....

• La Lola

Jag tänker då inte skälla på dig.
    För jag har varit i precis samma sits när jag väntade min dotter.

Så lugn nu, skippa alkoholen from nu.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Lantani

Det hade kunnat hända vem som helst, inte lätt att veta att man är gravid när man har oregelbunden mens.

• dottermorochmormor

När jag blev gravid med mitt första barn gick det också, precis som för dig, en tid innan jag fattade att jag faktiskt var gravid. Tiden mellan att jag blev gravid och jag förstod att jag var det hann jag festa en del jag också. Hela graviditeten gick jag och oroade mig för att jag förstört livet för mitt barn.

Men när hon föddes var hon helt perfekt! Idag är hon 15 år och är fortfarande helt perfekt (även om inte hon håller med mig i frågan *l*)

Oroa dig inte så mycket, försök att slappna av och tänk positivt på framtiden. Prata med barnmorskan när du skriver in dig om din oro.

Du ska se att även ditt barn är alldeles perfekt när du får upp h*n i famnen.
    Lycka till! :o)

• lokisse

det är ingen fara för din bebe sluta nu och saken är biff embryot harsin gulsäck (egen liten massäck) dom första tre manaderna och har inte hunigt bygga ihop sigmed dig förns slutet av vecka 12 altsa har det inte fat i signagon alkohol als

• katrili

inga utskällningar, det är ju precis som med alla andra
    man kan ju inte veta i början...

o dessutom så påverkar inte alkoholen barnet så tidigt, men nu när du vet kan du ju skippa den..

lycka till och ha det fint!

GRATTIS förresten!

• Anonym (??????)

Du befinner dig nog inte i en helt ovanlig sits. Men gjort är gjort, och det enda du kan göra är att skippa alkoholen från du. Det kommer nog att gå bra ska du se!

Anonym (Ingen fara): Va? Det var det dummaste jag hört att alkoholintag före vecka 10 skulle vara ofarligt och helt riskfritt för barnet?! Jag hoppas att jag missförstod dig, men menar du att det är helt okej och riskfritt att dricka/röka, och kanske t.om. knarka de första 10 veckorna av graviditeten?!

Visst kan man råka missa att man faktiskt är gravid, men jag hoppas att ingen får för sig att det går alldles utmärkt att festa på trots att man är medveten om sin graviditet, för det är det INTE!

• mästerkattenistövlar

Anonym (ingen fara)- Hur tänker du då? Du kan ju gärna ange en källa...

TS- Det finns många föräldrar som gjort samma "misstag" som dig, inget du kan göra något åt nu. Lev så väl du kan nu, och försök att inte tänka på det. Sånt händer, ofta, och det finns hur många barn som helst som inte tagit någon skada alls av det. Säg som det är på inskrivningen, så kan säkert barnmorskan berätta mer. Lycka till!

• Anonym (Pucko!)

Det ni skriver är erkligen jättesnällt, men om man söker på övriga nätet så får man ju inte lika trevliga svar. Det står mycket om ögonförändringar och ansiktsmissbildningar t.o.m. vid alkoholintag i v 5!
    Men jag suger ändå i mig alla era tröstande ord..;)

Jag har alltid sagt att jag skulle bli en bra mamma till ett funktionhindrat barn, så jag är inte jätterädd för att föda ett "skadat" barn, men det känns ju så himla onödigt att ha druckit den där specialsnapsen på midsommar och delat den den där vinflaskan varje kväll på chartersemestern.

Det är tydligen inte bara 15-åringar som skulle behöva barnkunskap i skolan. Även en del av oss 33-åringar fattar lite trögt...

• unclaf

Anonym (Ingen fara) skrev 2008-07-14 11:54:59 följande:

Alkohol intag före just V 10 är ingen fara för barnet....
    Hmmm...detta är INTE vad jag har hört... Skriver inte detta för att strö salt i såren på något vis, men tycker det är viktigt att man kolla rupp fakta noga som blivande mamma, eller om man planerar en graviditet.

Vad JAG har hört är att alkohol även i de första graviditetsveckorna KAN påverka fostret. Man vet inte vilken mängd som är skadlig osv.

MEN Ts: Jag drack oxå när jag inte visste att jag var gravid, och dessutom är det så att även barn till grava alkoholister och narkomaner oftast föds oskadda...

Det är ingen idé att älta det nu...under dessa månader du har framför dig kommer säkerligen nojjorna avlösa varnadra (varför åt jag det där köttet? varför andades jag in den där röken? osv osv..)...Sån tär livet som gravid..
Svar på tråden Fattade sent att jag var gravid och har druckit en hel del alkohol...