• ROGG

Hur vet jag om det är vattenådra eller någon energi/curry linje?

Är det någon som kan förklara för mig hur man känner av om det är Vattenådra/Vattenkälla eller exempelvis currylinjer eller andra energilinjer som man känner när man går med slagruta. Jag har gått med slagruta sen jag var barn efter vatten. Men nu har jag plötsligt blivit osäker om ifall att det är de här linjerna som jag hittar istället

• Svar på tråden Hur vet jag om det är vattenådra eller någon energi/curry linje?
  • R Franklin

Tanken har aldrig slagit dig att det kanske verken är vatten eller currylinjer som du får utslag på?

• ROGG
    Svar på #3
    Har du själv provat på någon gång? Har du fått stötar från bilen eller av affärshyllorna i metall? Har du det så kan du också gå med slagruta det är jag säker på.Men du hade kanske egen förhoppning om att få en stöt av exempelvis bilen eller du hade bara en nyck?
  • R Franklin
    ROGG skrev 2008-07-14 20:13:40 följande:
    Svar på #3Har du själv provat på någon gång? Har du fått stötar från bilen eller av affärshyllorna i metall? Har du det så kan du också gå med slagruta det är jag säker på.Men du hade kanske egen förhoppning om att få en stöt av exempelvis bilen eller du hade bara en nyck?
    Vad pratar du om? Stötar ifrån bilar eller butikshyllor och slagrutor i samma mening?! Stötar beror på att antingen föremålet eller du själv är laddad med statisk elektricitet som sedan vid kontakt med ett ledande material i form av butikshyllor eller t.ex en bil ger ett överslag vilket sticker till i fingrarna.

Detta har ingenting med slagrutor att göra och jag kan inte förstå hur man ens kan försöka få dem att hänga ihop med varandra?

Och för att svara på din fråga, nej jag har inte provat slagruta men ja, jag har fått stötar ifrån både bilar och hyllor (Speciellt i skolbibliotiket på mellanstadiet där de hade heltäckningsmatta och metallhyllor vilket kunde vara en riktigt smärtsam kombination).
  • SkåneP

Eftersom varken currykryss andra sådanadär energilinjer finns på riktigt så lär det kanappast vara det.

Angående vatten så grundläggande geologi säger att vatten inte flyter i "ådror" under marken. Grundvatten finns i princip överallt (nej, inte i urberget förstås) så det är mer som ett hav av vatten under marken.
    Med andra ord kan man (åtminstone i Sverige där det finns så gott om det och nära ytan) i stort sätt gräva precis över allt och förr eller senare stöta på vatten.

Slagrutan fungerar då ungefär som en ren slumpgenerator som säger "testa att borra här".

En annan variant skulle kunna vara att kasta iväg en gammal sko och börja borra där den hamnar.

"Har du det så kan du också gå med slagruta det är jag säker på.Men du hade kanske egen förhoppning om att få en stöt av exempelvis bilen eller du hade bara en nyck?"

Dagens lästips:
    sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning

• ROGG
    Svar på #6
    Okej då vet jag att vi är idioter allihop
  • SkåneP
    ROGG skrev 2008-07-15 13:03:51 följande:
    Svar på #6Okej då vet jag att vi är idioter allihop
    Tja, jag känner dig inte tillräckligt väl för att säga emot dig, men man är väl bara idiot om inte kan ta till sig nya lärdomar.
  • ROGG
    Svar på #8
    Det var ju det jag gjorde. Tog till mig den nya lärdomen.
  • Chevrolina

Currylinjerna går nordväst, sydväst, nordost, sydost med ca 4 meters mellanrum, bildar rutmönster. De utslag som inte stämmer med linjerna är antingen vatten eller jordspricka. Bättre redskap än slagruta är vinkelpekare i metall, ca 10 cm lång ena vinkeln o 30 cm lång andra vinkeln, man går med en i var hand framför sig o så svänger dom när det är något.
    Boktips: "Jordstrålning, vår hälsa och vår kultur" av Thord Neumuller.

Lycka till!

Svar på tråden Hur vet jag om det är vattenådra eller någon energi/curry linje?