• Venna

Tradera och utebliven vara?!

Jag vann en auktion på Tradera som gick ut den 20 juni. Varan jag köpte skulle betalas med Payson, och det gjorde jag den 22 juni. Jag har efter det inte hört något från säljaren trots att jag mailat.
    Brukar man som säljare ha en viss tid på sig att skicka varan efter att Payson mottagit betalningen, eller hur funkar det? Hur gör man annars för att få kontakt med Payson för att få tillbaka pengarna, eller får man inga pengar tillbaka?!

Efter att auktionen avslutades började det ramla in negativa omdömen på denna säljare. En del auktioner som har avslutats efter den som jag vann verkar ha fungerat bra och vinnaren har fått sina varor, men en del har inte fått det. verkar bara märkligt att säljaren skickar vissa grejer men inte andra. Det verkar också att de som har mailat henne och bett henne att skicka varorna inte har fått dem, men de som snällt fogat sig och väntat 5-6 veckor har fått sina...

• Svar på tråden Tradera och utebliven vara?!
  • Venna

Glömde att tillägga...Förut när jag som köpare betalat genom Payson så har jag fått mail från Payson att jag inom 10 dagar (eller något sådant, minns ej exakt hur många dagar) måste bekräfta att jag fått min vara. det är därför jag undrar om inte säljaren har en viss tid på sig att skicka varan?

• DIVGRL

Ring upp säljaren, om du nu inte gjort det. Kan ju finnas anledning till att det blivit så här.

• Venna

Säljaren bor i ett annat land och verkar inte sådär jättehaj på engelska heller...
    Dumt kanske att buda av en säljare som inte ens bor i Sverige, men hennes omdömen var ok, så...

Men om säljaren nu har en viss tid på sig att posta paketet så borde väl Payson ha hört av sig, eller hur funkar det? Bör jag kontakta Payson, och hur gör man det?

• ming

Bor hon utomlands kan jag tänka mig att det ibland tar lite längre tid för posten att leverera, beroendes på vilket land hon bor i.

• Venna

Hon bor i ett land i Europa. Men inte ska det väl ta ca en månad att få ett paket levererat? Jag brukar ganska ofta skicka och få paket från USA, och det tar max 10 dagar, oftast snabbare än så.

Men jag kanske ska lugna mig ett par veckor till få se...Tråkigt bara när man är ivrig och vill få hem sina saker man har längtat efter att få använda.

• MariaK

Låter inte som det var nån seriös säljare tyvärr....... Hoppas att du får dina saker annars så får du gå ut o skriva ett fett  på hennes omdömme!!!!!!!

Moa & Måns & Milo mina älsklingar!!!!
  • ming
    Venna skrev 2008-07-20 13:04:14 följande:
    Hon bor i ett land i Europa. Men inte ska det väl ta ca en månad att få ett paket levererat? Jag brukar ganska ofta skicka och få paket från USA, och det tar max 10 dagar, oftast snabbare än så.Men jag kanske ska lugna mig ett par veckor till få se...Tråkigt bara när man är ivrig och vill få hem sina saker man har längtat efter att få använda.
    Det beror väl på hur bra posthanteringen är i det landet. Att landet ligger i Europa är ingen garanti för snabb leverens (har du aldrig varit på semester och skickat vykort som kom fram tre veckor efter att du kom hem?).

Men det är ju dåligt att hon inte svarar på dina mail. Hon skulle ju kunna lugna dig genom att svara att tex posten är långsam, eller att hon inte har hunnit skicka den ännu.
  • Venna
    MariaK skrev 2008-07-20 13:08:50 följande:
    Låter inte som det var nån seriös säljare tyvärr....... Hoppas att du får dina saker annars så får du gå ut o skriva ett fett  på hennes omdömme!!!!!!!
    Ja, det har fullkomligt rasat in negativa omdömen på henne de senaste två veckorna, så det är ju inte bara jag som inte fått mina saker. Men jag försöker vara tolerant och tänka att det ju faktiskt kan ha hänt något, att hon ligger på sjukhus eller vad som helst...så jag väntar väl ytterligare någon vecka innan jag mailar henne.

Men det som jag är mest fundersam över är ju hur det fungerar med Payson, om de hör av sig för att hon inte postat varan, eller om jag ska kontakta Payson?! För om jag inte får mina saker så vill jag gärna ha tillbaka pengarna, även om det inte var mängder med pengar det handlade om.
  • MariaK

vet tyvärr inte hur det funkar med payson.........

• Venna

Någon annan som vet hur det funkar med Payson och att få pengar tillbaka?

• Arturdoc

prova emaila payson och beskriv vad som hänt deras kundtjänt brukar vara snälla

• Venna

Var in och kollade säljarens omdömen nyss, och det har ökats på med ytterligare negativa omdömen och säljaren är nu avstängd. Då kan jag nästan räkna med att aldrig få mina varor antar jag, så jag får försöka maila Payson nu...Surt!

• Venna

Har nu fått svar från Payson, och tydligen var det betalat utan Payson-garanti vilket innebär att jag inte får några pengar tillbaka...

Läste visst inte så noga när jag betalade. Det var andra gången jag betalade via Payson och jag trodde att de alltid agerade som mellanhand, så därför reflekterade jag nog inte ens över att det inte fanns någon Payson-garanti. Bara att bita i det sura äpplet antar jag. De rekommenderade att polisanmäla, men jag vet inte om det är till någon hjälp när säljaren inte bor i Sverige?!

• MariaK

Åhhhh så tråkigt!!!! Men tyvärr blir det nog vanligare o vanligare med såna bedrägerier.....

Tur den blev avstängd nu då så ingen annan råkar illa ut

Svar på tråden Tradera och utebliven vara?!