• Charlie08

Ögoninflammation på 5 veckors bebis?

Hej!
    Igår när min lille son vaknade så var ena ögat igenklistrat, blev jätterädd. Kan dom få ögoninflammation när dom är så små? Eller kan det va något annat. I morse kunde han få upp ögat själv, men det rinner och blir kletigt efter han sovit. Bara på ena ögat än så länge. Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Ögoninflammation på 5 veckors bebis?
  • lilla sandra

Vår tös hade ögoninflammation runt den åldern. Minns inte om hon var yngre lr något äldre, men jag tror nog att det var runt 5 veckor.

Vi tvättade med ljummet vatten i ca en vecka. Det hjälpte lite, men inte alls så mkt för att det skulle försvinna.
    Då fick vi någon ögonsalva av BVC.

• tanten73

Ja då min lillgosse hade det med och har haft ett par ggr efter också. Du kan hålla rent med lite ljummet vatten på en bomullspad. Torka utifrån och in mot näsan och använd inte samma pad till det andra ögat för det smittar. Det försvinner efter en/ett par dagar.

• Xtina82

Ooohh ja d e jätte vanligt när de är så små...de har ofta trång tårkanaler så ögonen vattnar sig jätte mycket...men de säger att sålänge ögat inte e rött, så behöver du inte behandla med läkemedel, utan gör som så ist att du kokar upp lite vatten och låter d svalna...sen tvättar du ögat med en pads (bomullstuss) utifrån och in....sen så bytar du örngott helst varje dag till d har blivit bra och givetvis så e handhygienen jätteviktigt då d smittar väldigt lätt

Lycka Till

Mamma Till Två Underbara Prinsessor
  • Skorpan08

Det kan ju vara så också att det är tårkanalerna som håller på att "rensas". Det sa dom på bvc när min dotter var i den ålder och hade problem med kletiga ögon. Vi har egen brunn så jag köpte ögonvatten på apoteket och baddade flera ggr om dagen tills det var borta.

• Kaffemums

Vår dotter fick också så när hon var några veckor gammal. Jag tror inte att det var ögoninflammation dock. Bvc-tanten sa att vi skulle droppa lite bröstmjölk på och det gjorde vi ett par gånger varje dag. Mjölken har ju läkande effekt.

Bvc-tanten sa att det inte var nån fara så länge det inte blev rött i ögat. Då skulle vi höra av oss sa hon.

• hannapimpim

vår son hade trånga tårkanaler sen han föddes till han var ca 2,5 månad. Han var jättekletig i ena ögat och de klibbade ofta igen. sen köpte vi "Supranettes" som finns på apoteket, de e en sorts ögonservetter , och tvättade med. efter några dagar försvann det kletiga och han blev bra i ögat! dom ska ha nån avsvällande effekt tydligen osvosv.

• MammaiMars

Våran son har haft så (nu är han 4 månader och han blev bra i ögonen runt 3½ månad) Har använt våtservetter för just bebisögon, sedan fick jag en ögonsalva av barnläkaren. Hör med bvc.

Svar på tråden Ögoninflammation på 5 veckors bebis?