• Anonym

STORA problem med detritusproppar!!

Har länge funderat på vad det är jag har för äckliga "matrester" (trodde jag) som ploppar upp i halsmandlarna gång på gång (inifrån).
    Hittade info där det stod:
    "...en ansamling av restprodukter från
    slemhinnan i gropar i halsmandlarna. De kallas för detritusproppar och
    luktar illa pga att vissa ofarliga bakterier ansamlas där. Man vet inte
    varför vissa människor får mer besvär än andra. Besvären brukar spontant
    gå över efter några år."
    http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=1077&strView=show&intQuestionID=148
    Spontant gå över efter några år?! Efter hur många år?
    Jag har haft detta så länge jag kan minnas, helt säkert från tioårsåldern och pågående (är 25 idag). Kan man tigga till sig en op av halsmandlarna? Jag står verkligen inte ut lägre, har dessa stinkande saker i halsen varje dag numera! Ingen verkar ta mina halsproblem på allvar. Har åtskilliga gånger varit till läkaren med min prickiga hals, gigantiska halsmandlar och sist fick jag rådet att gå till tandläkaren!! ?! Tandläkaren bara gapade, och såg ingen anledning till mitt besök. Jag har inte några problem med min munhygien utan det här är väl bara ett av vårdcentralens alla sätt att ignorera oss "icke akuta" jobbiga fall.
    Vissa gånger då dom ploppar upp så får man ju akuta kräkreflexer! Inte kul att stå på ICA och börja hulka!
    Har nu på senaste tiden i ren desperation petat bort dessa med topz tills mandlarna började blöda! Nu har jag ont i halsen och dessa jäkla "detritusdroppar" som det så vackert heter är fortfarande vanligt förekommande. Varför slutar jag inte bara peta bort dom då? Jo, för att där dom kommer fram känns det ju! Typ som om du har fått popcornrester på halsmandlarna. Inte specielt lätt att ignorera... 

• Svar på tråden STORA problem med detritusproppar!!
  • Anonym

detritusproppar menar jag, inte droppar

• Anonym

Har tiggt och bett om detta i flera år, men det gööör dom inte numera eftersom det är så stor risk för att man får lunginflammation istället!
    (ren bullshit!)
    Har haft många halsflusser i tidiga tonåren, men då var kriteriet att jag skulle även ha två halsbölder för att få op mandlarna!
    Har dessvärre inte haft så många halsflusser på senare tid och ingen halsböld så jag har med andra ord inga problem enligt vc.
    Nått borde man ju kunna göra... En kollega till mig fick tillslut en remiss om op av halsmandlarna efter typ 50 halsflusser... Läkaren som opererade var lätt chockad och sa att hennes halsmandlar var det absolut värsta han sett och kunde inte förstå varför hon inte fått operera dom tidigare!
    Vå vc är minst sagt ovillig till att låta folk operera bort halsmandlarna.

Det är min högsta önskan alltså, att få operera bort dessa helvetesmandlar!

anneliesb skrev 2008-07-14 14:57:48 följande:
    op bort mandlarna?
  • Anonym

Kan man det? Den vc jag går på hjälper enbart de som hör till den vc'n. Om min pappa som tillhör en annan vc behöver hjälp måste han gå via sin vc. Min vc "har ingen skyldighet att hjälpa" honom som dom uttryckte det. 
    Trodde det var så på alla ställen.

anneliesb skrev 2008-07-14 15:06:35 följande:
    Gå till en annan VC?
  • anneliesb

Det är numera fritt i Sverige, du kan söka vård vart du än bor.

Tänk om du e bort rest tex, inte åker du till akuten där du bor då inte, då tar du en annan inrättning.

• Anonym

Absolut, men detta problem är ju inte "akut" och då antar jag att dom vill att man söker sig till "sin" vc...

anneliesb skrev 2008-07-14 15:12:33 följande:
    Det är numera fritt i Sverige, du kan söka vård vart du än bor.Tänk om du e bort rest tex, inte åker du till akuten där du bor då inte, då tar du en annan inrättning.
  • anneliesb

Man har ingen VC, den man söker upp är ens VC.

• Anonym

VA?? Så låter det ju inte här!
    Här får man kalla handen om man inte är på "rätt" vc!

anneliesb skrev 2008-07-14 15:17:44 följande:
    Man har ingen VC, den man söker upp är ens VC.
  • Tygtiiger

Jag petade med tops regelbundet, och det hjälpte bra. Sköljde med munvatten och gurglade ordentligt. Det hjälpte, nu är det mycket mindre.

Du kan också ringa till öron-näsa-halskliniken på närmaste sjukhus och be om en mottagningstid ("egenremiss" kallas det visst när man söker själv istället för via vc) då får du iofs vänta ett tag men det kanske det kan vara värt?

• Hexx

Man har alltid rätt till en sk. "second oppinion." Alltså att en annan läkare ska kolla på ens problem. Om du verkligen berättar hur dåligt du faktiskt mår så KAN de inte ignorera dig. Säg att du nästan spyr när de kommer. Det förstår de ju, att man inte kan gå runt och spy överallt.

Svar på tråden STORA problem med detritusproppar!!