• Lantani

Vad behövs kompleteras till bebisen ankomst?

Har handlat en hel del sakerfår barn i november, skriver upp de saker vi köpt och sen en lite lista under med vad vi vet att vi behöver köpa. Kom gärna med tips och ideér.

Här är vad vi har:

Kläder:
    Bodys och byxor mellan stl 50-62
    5 par stumpor
    5 Pjamasar mellan stl 50-62
    1 hjälmmössa
    2 vanliga små mössor
    Någon tjockare tröja kofta i stl 56 och 62

Sova:
    Spjälsäng
    Madrass
    Täcke
    Kudde
    1 Påslakan
    2 drag på lakan
    1 madrasskydd
    spjälskydd

Vagnen:
    Brio kombi
    Åkpåse
    Skötväska
    Täcke
    Kudde
    1 påslakan
    1 lakan
    Regnskydd

Sköta:
    Skötbord
    Skötbädd
    Klädsel till skötbädden
    Förvaring till under, och vid sidan på skötbordet
    Frotte tvättlappar
    Små handdukar
    2 stora handdukar
    badbalja

Övriga saker vi köpt:
    Akta graco logico s med bas
    Filtar
    Napp
    babysitter

Saker som vi tänka köpa innan bebisen tittar ut:
    1 påslakan till spjälsängen
    Blöjor
    tvättlappar
    salva
    dax tvättcream
    olja till bad
    nappflaskor
    Overall
    febertermometer
    Näsfrida eventuellt
    nagelsax
    Vanlig hink med lock som soptunna vid skötbordet
    Någon form av ersättning hemma fallifall
    babygym från biltema
    Plastad frotte
    Ev ett till påslakan till vagn, det räcker väl inte med bara 1? Hade tänka klippa till och göra ett lakan till själv av våra gamla lakan.

Lite smått och gott till mig såsom amningsbh, inlägg, ev amningstopp

Det är vår lista, vad behöver kompletteras? Någon viktigt vi glömt eller något tips på någon som skulle vara bra?

• Svar på tråden Vad behövs kompleteras till bebisen ankomst?
  • dio

Se till att ha åtminstone 2 uppsättningar sängkläder till säng/vagn eftersom olyckor snabbt händer. Det går utmärkt att sy egna av gamla sängkläder

Ett annat tips är att ha "spyhanddukar", alltså som du kan lägga över axeln när du ska rapa babyn eller bara bära den, det spys ofta och då slipper du byta kläder hela tiden

• Rebubblan

hårborste
    amningspump
    babymonitor eller andningslarm
    kräm till såriga bröstvårtor
    amningskudde (själv tyckte jag aldrig om amningskudden visseligen)

• modestyclara

1 overall i typ fleece eller nåt sånt till bebben.

köp plastad frotté på ex onetex. Sån man köper på Coop och IKEA är så svettdrivande.

Flanellfiltar el dyl att ha under huvudet på bebis i ex vagn och säng så behlver man bara byta filten istället för hela sängbäddningen i fall bebben kräks.

• Lantani

Vi har köpt små handdukar på ikea så vi hade tänk ha under bebisen huvud i vagnen om vi får en kräkbebis. Lika så att ha dessa handdukar på axeln.

• Knoppen79

Amningskopp hade jag mycket användning av i början, sådan man sätter på det bröst man inte ammar, den fångar upp det stora läckaget som är i början. Finns på apoteket.

Vet inte vad det heter men det är ett mjukt plastskydd för bröstvårtan, bra när bröstvårtorna är såriga i början.

• Frums

Ett tipps för att slippa såriga bröstvårtor helt är en ammningsnapp... som man sätter över vårta och vårtgård.. jag hade de till ettan då jag hade en bröstvårta som gick innåt... men jag använde den till tvåan oxå fast den då var "utsugen" ordentligt... hade den inte hela tiden men några ggr om dagen och jag har inte haft några sår alls.
    det blir så mycket mjölk i nappen så dom blir så fint smorda då.
    och ammingskoppen mycket bra!
    LYCKA TILL!!

• Ms Kanga

IKEA har små tvättlappar av frotté som är superbra som kräktrasor och dessutom kostar de nästan ingenting http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538. Köp 2 uppsättningar så är du redo. Vi hade även en mobil över skötbordet från IKEA som sonen älskade när han var pytte. Det var en riktig humörhöjare när han var grinig att vädra rumpan och titta på mobilen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30109225.
    Tvättkräm och olja till badet har vi aldrig använt. Håret blir kladdigt av olja och vanligt vatten och baby wash mousse är vad vi har i badet. Olja om det behövs kan du ta vanlig rapsolja från köket. Jättebra att ta bort plåster med  t ex.

• AochJsMamma
    Knoppen79 skrev 2008-07-14 16:43:06 följande:
    Amningskopp hade jag mycket användning av i början, sådan man sätter på det bröst man inte ammar, den fångar upp det stora läckaget som är i början. Finns på apoteket.Vet inte vad det heter men det är ett mjukt plastskydd för bröstvårtan, bra när bröstvårtorna är såriga i början.
    Sån rekommenderade de oss att köpa på förlossningsförberedande kursen jag var på, så en sån har jag köpt. En fråga bara...hur många behöver man? Räcker en verkligen, ser så liten ut? KOstar ju bbara 24 kr så funderar på om man kanske ska köpa en till?
    ~~ ♥ ♥ BF 23 Augusti 2008- Vi längtar efter dig hjärtat! ♥ ♥ ~~
  • ellen81

Jag köpte plastad frotte, har aldrig använt! Har heller aldrig använt påslakan i vagnen, utan filt. Filtar är förövrigt något man kan ha några stycken av.

Tvättcreme har vi heller aldrig använt, räcker med oljan för badet. Ni kan även vänta med ersättningen. Läste i någon tråd att affärena fortsätter ju ha öppet efter att ni fått barn. och det är sant.

Tycker ni verkar ha det mesta. Lycka till!

• Strawberry

Hej!

Såg att någon skrev amningspump....mycket bra sak, men relativt dyr....vi kunde hyra på vårt BB, men sen hörde jag på BVC att man fick låna gratis där.
    Skall man ändå köpa en så rekommenderar jjag själv en elektrisk...jag köpte en manuell, men det var svårt...kom nästan ingen mjölk alls....det var därefter som jag hyrde en på BB.

Svar på tråden Vad behövs kompleteras till bebisen ankomst?