• Flaxa1

Har ni glasskiva under er braskamin?

Vi funderar på en glasskiva under braskaminen i vårt nybygge, men funderar på vad det finns för nackdelar med det? Blir glaset repigt om man har småbarn och djur? Går skivan att byta ut utan större besvär? Kommer det in smuts under skivan?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Har ni glasskiva under er braskamin?
  • kobra

vi har inte glas utan klinker..men jag kan tänka att det blir fort repigt och fult med glas.tror nog att det är mer fördelar att ha sten under

• Flaxa1

Frågan är om det passar med klinker till vår ... den har en rund fot nämligen, själva kroppen står på ett "rör" så vi vill ha något under som lätt kan få en rundad kant.

Annars kan det vara jättefint med klinker.

• helleappel

Vi har glas. Nu kan jag dock inte uttala mig om hur repigt det blir eftersom vi bara har bott i vårt nybygge i 2 veckor. Vi har lagt en genomskinlig silikonsträng längs kanten på glasskivan för att minimera risken för att det kommer in smuts. Jag tycker iallafall att glas är snyggast. annars så finns det ju plåt som man kan ha under braskaminen, det går ju oxå att få rundat.

• Hoppetossan 79

Vi har glas och vi har två barn och en hund och några repor är det då inte på den... Det är ju härdat säkerhetsglas vi snackar om...
    MEn däremot är det nog inte speciellt smidigt att byta den... Då får man montera ner skorsten och kamin och hela köret....
    Har också genomskilnig silikonsträng runt om....

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • LillLisa

Vi har också glas, skivan har legat där sedan innan vi köpte huset och då bodde en flerbarnsfamilj där, själva har vi ett barn, men inga repor i glaset. Ja, det kommer att krypa in smuts under glaset om ni inte kägger en silikonsträng i skarven mot glaset. (Inte för att man någonsin har smuts på golvet, men en del andra människor som besöker ditt hem kanske är lite smutsiga om sockarna... )

• Hoppetossan 79
    kobra skrev 2008-07-14 19:26:34 följande:
    snygg kamin..vi har likadan
  • Hoppetossan 79

Inte om man inte letar efter den så gör den inte det.
    Vi har lagt våran utvändigt så att säga. I butiken vi köpte sa de att vi skulle lägga strängen mellan glasskivan och golvet men det blev skitfult så vi fick ta upp den och skrapa bort all silicon och göra om igen...

Svar på tråden Har ni glasskiva under er braskamin?