• Mumin75

Redbull under tidig graviditet??

Har nyligen upptäck att jag är gravid... tror jag är i 6:e veckan nu. Nu är det så att jag har druckit flera stycken redbull innan vi upptäckte graviditeten. Tror ni det kan ha skadat fostret? Jag är ju väldigt tidigt i graviditeten men man blir ju lite orolig iallafall. Tror ni det kan öka risken för missfall?
    Förr stod det på redbull-burkarna att man inte ska dricka dessa under graviditet men den texten är borta sedan några år tillbaka. Någon som vet varför dom tagit bort den? På nästan alla andra energidrycker finns texten...

• Svar på tråden Redbull under tidig graviditet??
  • Leather Cravat

"En Red Bull (250 ml) innehåller ungefär 80 mg koffein (en normal dos kaffe 120 mg)."
    Från wikipedia.
    Fast, det kanske är något annat innehåll som kan vara farligt när man är gravid?

• Leather Cravat

Alltså jag har alltid trott att Red Bull innehåller mycket koffein och därför ska undvika det (fast så mycket innehöll det ju inte ändå), därför jag citerade det där från Wikipedia.

• 1 och 1 är 3

Texten är borttagen av just den anledningen Där e faktiskt inte sååå mycke koffein i RedBull.

Sen säjer dom ju att gravida inte ska dricka för mycke kaffe heller....

men en red bull hit eller dit är ingenting som tar skada alls!!! Man bör dock undvika att dricka en om dagen hela graviditeten typ....

• Mumin75

Tack för svaret... nä, så mycket koffein är det ju inte. Redbull innehåller även taurin... jag vet inte om det är det som skulle kunna vara skadligt isåfall.

• änglavinge

Jag frågade både min läkare och barnmorska när jag väntade min dotter, var jämt sugen på Redbull och reagerade precis som du på 'varningstexten', men ingen av dom hade hört att det skulle vara farligt för fostret/barnet.

• 1 och 1 är 3
    Mumin75 skrev 2008-07-14 15:42:07 följande:
    Tack för svaret... nä, så mycket koffein är det ju inte. Redbull innehåller även taurin... jag vet inte om det är det som skulle kunna vara skadligt isåfall.
    änglavinge skrev 2008-07-14 15:42:23 följande:
    Jag frågade både min läkare och barnmorska när jag väntade min dotter, var jämt sugen på Redbull och reagerade precis som du på 'varningstexten', men ingen av dom hade hört att det skulle vara farligt för fostret/barnet.
    Enligt min läkare så hade han heller ingen vettig förklaring till varför man skulle undvika de. men som sagt, överkonsumtion är ju aldrig bra, sen om de e redbull eller apelsinjuice spelar ju ingen större roll.
  • Mumin75

Nä, jag tänker ju inte fortsätta hinka i mig redbull precis ... men blev lite orolig eftersom jag visste att det funnits en varningstext där innan. Men om det är som ni skriver så är det nog ingen fara hoppas jag

Svar på tråden Redbull under tidig graviditet??