• Chewie

Tips på 7-sitsig bra bil?

Vi letar efter en 7sits bil, gärna bensinsnål och billig
    Behöver inte va riktiga bussstuket utan mer som en större och högre kombi med alternativ till säten där bak.

Vi har kollat på Renault Grand Scenic och den verkar ju bra. Men vi vill ju kolla in så många som möjligt innan vi bestämmer oss! Gärna miljöbil me.

Någon som har tips på en bra bil?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-14 16:39
    Ännu har vi inte köpt någon större bil, vi funderar och avvaktar nog lite.

Men ni får gärna använda tråden vidare om 7-sitsiga bilar, ser att nån gjort det Lycka till i bilvalen!

• Svar på tråden Tips på 7-sitsig bra bil?
  • Chewie

Tack för svaret!
    Men det verkar inte va nån plats i bagaget alls när sätena där bak är uppfällda? Men vi får kolla på den live!

Nån mer med förslag?

• f1carbon

honda frv

(Vi letar efter en 7sits bil, gärna bensinsnål och billig)
    Det går inte att få till, billig ok men snål blir svårt.

Blir trångt i alla såna bilar med alla säten uppfälda.

vill man ha bra plats får det bli denna storleken på bil.

www.blocket.se/vi/17102150.htm

• Angelven

Peugeot 807 kör vi - men det är ju inte precist billigt med en ny - antar att du menar gammal begagnad ?

Den ligger konstant på 9.2 l/100 km - mest 70-landsväg.

Sju säten och gott om plats - då är det nog bara Chrysler GRAND voyager, de stora mercedesbussarna och renaultbussarna (alltså de riktiga, större än Espacen som är störren än scenic'en ni tittat på..)

Dvs om vi pratar 7 personer och semesterpackning.

7 personer och shopping/helgpackning går nog in i vår 807'a

• Chewie
    f1carbon skrev 2008-07-14 22:30:38 följande:
    honda frv(Vi letar efter en 7sits bil, gärna bensinsnål och billig)Det går inte att få till, billig ok men snål blir svårt.Blir trångt i alla såna bilar med alla säten uppfälda.vill man ha bra plats får det bli denna storleken på bil.www.blocket.se/vi/17102150.htm
    [/citat]
    Angelven skrev 2008-07-15 07:48:34 följande:
    [citat]
    Peugeot 807 kör vi - men det är ju inte precist billigt med en ny - antar att du menar gammal begagnad ? Den ligger konstant på 9.2 l/100 km - mest 70-landsväg.Sju säten och gott om plats - då är det nog bara Chrysler GRAND voyager, de stora mercedesbussarna och renaultbussarna (alltså de riktiga, större än Espacen som är störren än scenic'en ni tittat på..)Dvs om vi pratar 7 personer och semesterpackning.7 personer och shopping/helgpackning går nog in i vår 807'a
    Med billig menar jag bara de vanliga märkena, alltså inte Chrysler, BMW, Audi och de som jag anser lite dyrare. Vi vill ha en ny eller bara nåt år gammal. Sen vill vi inte ha för busslik eftersom de drar för mycket, utan mer som en kombi, men gärna liite bagage även när sätena är uppe. Men på de flesta verkar man slå huvudet i bakrutan i princip

Men vi ska kolla in Peugeot 807 och Honda frv, Hondan blev min man glad över att nån rekomenderade, han försöker övertala mig om den.
  • Angelven

807'an är ju som en hög kombi

Kolla måten - den väger mindre än en saab 9-5 om du plockar ut de två bakersta sätena, är 10 cm kortare och 5 cm bredare - dvs som en kombi.

Och du har bättre sikt, backvarnare (störtskönt!) och fällbara speglar om du tar en ST som vår.

FRV funderar jag själv på att byta till - det är ju ofta man kör själv med twinsen och då är det trevlig att alla sitter fram - men den är väl bara 6 säten ? (3+3)

• Chewie
    Angelven skrev 2008-07-15 09:46:10 följande:
    807'an är ju som en hög kombi Kolla måten - den väger mindre än en saab 9-5 om du plockar ut de två bakersta sätena, är 10 cm kortare och 5 cm bredare - dvs som en kombi.Och du har bättre sikt, backvarnare (störtskönt!) och fällbara speglar om du tar en ST som vår.FRV funderar jag själv på att byta till - det är ju ofta man kör själv med twinsen och då är det trevlig att alla sitter fram - men den är väl bara 6 säten ? (3+3)
    Jo Hondan är bara 6 säten, men vi är bara 4st i familjen än så vi kräver ju inte 7 säten egentligen, jag vill bara ha möjligheten
  • Angelven

Då kan det ju vara värt att titta på just 807/C8/ulyssé eller renault espace - med ett säte urplockat längst bak får du in _mycket_ packning.

• SVejsan

Mitsubichi Grandis?
    www.mitsubishimotors.se/grandis
    man får faktiskt en del bakom bakersta stolsraden...
    Den drar väl inte lite utan kring 0,94 liter/ milen... Blandat

Miljöbil, hur definierar du det? För statens att en etanolbil är bättre haltar på en del punkter...
    Apropå miljöbil så finns ju Ford S-max, men då har du inget bagage och skittrångt sista baksäte...

• bebis08

Vi har en Toyota Avensis Verso som jag ääääääääääälskar!!!
    Vi behöver sällan sju säten, men de finns att stoppa i OM vi behöver. Har man inte de bakersta sätena i är lastutrymmet hur stort som helst. Man kan ha kvar de bakersta sätena men ha dem "uppfällda" oxå för större lastutrymme.
    Och den är inte större än en vanlig combi, bara högre.

Det trista är att den inte tillverkas längre, och Toyota har inte kommit med nån "ersättare"...

Länk till en sån som vi har:

www.vibilagare.se/zino.aspx

Svar på tråden Tips på 7-sitsig bra bil?