• Anonym (......)

Min sexåring hatar mig.

Allt känns fruktansvärt idag.
    Min sexåring har på sista tiden blivit som förbytt.
    jag har kämpat så med att vara en jättebra mamma och ofta satt för höga krav på mig.Tänkt mycket på pedagogiken osv.
    Känner mig värdelös som mamma nu
    Han är så arg jämnt.På mig mest.
    Jag pratar o pratar .Försöker med allt.
    ger honom tid o kärlek.
    Men inget hjälper.
    Han skriker så fort han inte får som han vill.
    och när han inte får som han vill så skriker han att han hatar mig.Vill flytta.
    Att han inte vill ha mig som mamma.
    Detta är så hemskt för mig.
    Dessa ord används inte i vårat hem o det finns inget våld.
    Så jag förstår inget
    hatar mig själv just nu.
    Han bråkade nyss med sin lillebror så jag tog hans leksak som han hade(för han slog sin lillebror med den)
    Då springer han in på sitt rum.Smäller igen dörren och skriker jag hatar dig.Jag går då in efter honom.
    Försöker prata med honom.Då säger han bara.jag hatar dig mamma och jag vill inte bo här mer.
    Tårarna bara rullar.han sitter där nu.Vill inte komma ut.Och jag orkar inget känns det som.
    Vad har jag gjort för fel?
    varför så mycket hat.Jag vill inte ens leva längre
    kanske låter fjantigt men det är så tufft det här.
    och när jag känner att jag misslyckats som mamma så rasar allt.
    vad har jag gjort för fel?
    Någon som känner igen sig?
    Vad ska jag ta mig till.
    jag vill inte att mitt barn ska hata mig...

• Svar på tråden Min sexåring hatar mig.
  • Sicali

Andra trotsåldern kommer i sexårsåldern. Vill du inte leva längre och se dina ungar växa upp enbart för att din son just nu går genom en jobbig period?

• LuMa

Det finns en orsak till att sexårsperioden kallas för lilla tonåren.

Det är massor som går genom hans huvud nu, han testar, testar och åter testar.
    Stå på dej och ge inte med dej när han trotsar och skriker åt dej.
    Låt honom lugna ner sej och prata med honom när han gjort det. Det lär du får göra om och om och om och om och om igen..
    Du har inte gjort nåt fel, dom flesta barn går igenom det här.

• Lovali

Min dotter fyllde 6 i maj. Som genom ett trollslag kom det du beskriver, mkt mer än någonsin innan, även om vi minns perioden mellan 2,5-3 år som lite lik denna. Nu är det ju så att det kan uttrycka sig hemskt mkt mer...inte så kul att höra. Min dotter säger också att hon vill rymma, att hon hatar oss fast oftas säger hon att vi hatar henne detta pga tex en så banal sak som att hon inte fick ett plåster när lillebror fick ett (han behövde det verkligen). De verkar ha det HEMSKT jobbigt med sig själva i denna tid i livet. Jag har läst mkt om det. Det är tydligen normalt. Det hjälper ju dock inte för stunden att veta det när man är mitt inne i det. Jag blir gråtledsen själv när hon blir sådär arg & förtvivlad och skriker så att taket lyfter sig. Brukar lämna henne ifred tills hon lugnat sig, sedan krama & prata LITE om det. Dock inte tjata om det eller kräva ett svar om varför hon uppför sig som hon gör just nu för det vet jag att hon själv inte vet...

Vi får försöka härda ut 6 stödja äst vi kan.

Kram

• Anonym (......)

Klart jag vill leva..!
    Snälla svara inte mig så.
    jag känner mig bara ledsen ju o rädd.
    Därav den känslan.
    Till saken hör att vi väntar ett nytt barn.
    Känns kaotiskt o sätta ett nytt barn till världen till detta.
    Tänk hur han bli då kanske?
    Är detta verkligen normalt då?
    Har ni upplevt det här?
    jag vet att barn trotsar.Det har han gjort så det räcker o blir över
    Men så här?Det känns så grovt det han säger.
    Ingen jag pratar med har varit med om saken.
    Antingen ljuger dom el så har dom inte det.
    Jag ville mest höra om detta faktiskt är normalt?
    Så att jag inte känner mig som världens sämsta mamma med en son som mår psykiskt dåligt.För så känns det nu
    Har någon annan upplevt detta då?

• Anonym (ta´t lugnt)

Så är en 6 åring och speciellt mot dem han älskar mest!!! Så egentligen ska du se det som ett ömhetstecken att det är DIG han skriker åt mest....svårt att se när man är som mest inne i det. Det går över!!! Sen kommer det igen när de är i förpuberteten och i puberteten och... ja det är inte lätt att vara förälder!!! Min är i förpuberteten och är som du skriver fast han fyller 12 i vinter....

• Anonym (......)
    Lovali skrev 2008-07-14 17:05:48 följande:
    Min dotter fyllde 6 i maj. Som genom ett trollslag kom det du beskriver, mkt mer än någonsin innan, även om vi minns perioden mellan 2,5-3 år som lite lik denna. Nu är det ju så att det kan uttrycka sig hemskt mkt mer...inte så kul att höra. Min dotter säger också att hon vill rymma, att hon hatar oss fast oftas säger hon att vi hatar henne detta pga tex en så banal sak som att hon inte fick ett plåster när lillebror fick ett (han behövde det verkligen). De verkar ha det HEMSKT jobbigt med sig själva i denna tid i livet. Jag har läst mkt om det. Det är tydligen normalt. Det hjälper ju dock inte för stunden att veta det när man är mitt inne i det. Jag blir gråtledsen själv när hon blir sådär arg & förtvivlad och skriker så att taket lyfter sig. Brukar lämna henne ifred tills hon lugnat sig, sedan krama & prata LITE om det. Dock inte tjata om det eller kräva ett svar om varför hon uppför sig som hon gör just nu för det vet jag att hon själv inte vet...Vi får försöka härda ut 6 stödja äst vi kan.Kram
    Om du bara visste hur mycket ditt inlägg betyder för mig...
    jag bara gråter nu.
    jag har tänkt att det bara är vi.I vår familj.
    Och man skäms ju.
    Som sagt jag vet att dom trotsar men det han säger!!!
    Det känns genast bättre.
    jag vill ju kunna ta honom bättre med.
    INte bli arg el så.
    jag frågar mycket om varför.Det ska man inte då?
    För det gillar han INTE!
  • Anonym (......)

Anonym (ta´t lugnt) skrev 2008-07-14 17:09:20 följande:

Så är en 6 åring och speciellt mot dem han älskar mest!!! Så egentligen ska du se det som ett ömhetstecken att det är DIG han skriker åt mest....svårt att se när man är som mest inne i det. Det går över!!! Sen kommer det igen när de är i förpuberteten och i puberteten och... ja det är inte lätt att vara förälder!!! Min är i förpuberteten och är som du skriver fast han fyller 12 i vinter....
    tack för ditt svar.
    jag var ju mest orolig över det han säger till mig.
    Känns som han verkligen hatar.
    Men det känns skönt att höra att det inte är jag iaf då.
    Att det är en fas..
    Visst har jag hört om denna fasen men inte att det skulle va riktigt så här illa.
  • Anonym (ta´t lugnt)

Min son har sagt just sånt, men han säger nu att han mest säger det för att provosera mig!! Nu är han ju snart 12 men han sa så även som 6 åring. Vi har en jättebra relation, men visst blir man arg på sin mamma och så vet man inte hur man ska säga göra eller så vill man bara testa!!!! Det är inget fel i det. Han testar nog bara sin mamma och det är ju faktiskt bra att han testar dig och inte andra för det är ju dig han älskar och därför vågar testa. Det är ju du som ska visa honom vägen framåt vad som är OK och inte OK. Du verkar ju vara en omtänksam mamma så du löser säkert detta.

• Anonym (ta´t lugnt)

OJ vad jag låter genompedagogisk, men om du hade kommit hem här så...är det lättare att skriva en sak än göra det, men man får ju en (viss) erfarenhet av att ha gått igenom det en gång.

• Lovali

Ljuger kanske dom inte gör, man glömmer snabbt...
    eller så har de haft tur med barn som inte krisat så, för det känns faktiskt som en mindre livskris

Har det hållt på länge?
    Tror inte det värsta håller i sig så länge, ett tag var hon helt rabiat, det var flera utbrott per dag. u har hon lugnat sig något men asbolut inte helt...tyvärr...

I min bekantsakprkrets har jag inte många 6 åringar men de man faktikst tar upp detta med brukar känna igen sig...så inte alls ovanligt!!

Kram!! Var inte ledsen! Du har inte gjort ngt fel. Min dotter är & har alltid varit ett mycket älskat, intelligent & tryggt barn ÄNDÅ har hon det så jobbigt med sig själv & allt just nu.

Anonym (......) skrev 2008-07-14 17:09:21 följande:

Om du bara visste hur mycket ditt inlägg betyder för mig...jag bara gråter nu.jag har tänkt att det bara är vi.I vår familj.Och man skäms ju.Som sagt jag vet att dom trotsar men det han säger!!!Det känns genast bättre.jag vill ju kunna ta honom bättre med.INte bli arg el så.jag frågar mycket om varför.Det ska man inte då?För det gillar han INTE!
  • AnTiMiFi

Min dotter är 6 år och är i en trotsperiod, hon blir också arg när det går emot henne och säger att hon ska flytta, hon har till och med gått och packat nån gång .Det är helt normalt beteende försök att inte ta illa vid dig.

• Anonym (......)
    Lovali skrev 2008-07-14 17:16:17 följande:
    Ljuger kanske dom inte gör, man glömmer snabbt...eller så har de haft tur med barn som inte krisat så, för det känns faktiskt som en mindre livskris Har det hållt på länge? Tror inte det värsta håller i sig så länge, ett tag var hon helt rabiat, det var flera utbrott per dag. u har hon lugnat sig något men asbolut inte helt...tyvärr...I min bekantsakprkrets har jag inte många 6 åringar men de man faktikst tar upp detta med brukar känna igen sig...så inte alls ovanligt!!Kram!! Var inte ledsen! Du har inte gjort ngt fel. Min dotter är & har alltid varit ett mycket älskat, intelligent & tryggt barn ÄNDÅ har hon det så jobbigt med sig själv & allt just nu.Anonym (......) skrev 2008-07-14 17:09:21 följande:
    han har inte hållt på så här så länge.Kanske några månder nu.
    Men jag blir genast glad att andra har upplevt samma sak.
    tack för dina svar
  • Anonym (......)

Tack ALLA för era svar.
    Antar att detta inte är helt ovanligt då.
    Lätt o lägga det på sig själv tyvärr.
    Nu kom han ut ur rummet med en teckning.
    han hade ritat sig själv o mig som höll handen.
    Sen ett hjärta.
    Ibland alltså.
    Jag kan gärna stå ut med detta även om det är fruktansvärt tufft.
    Om jag bara vet att detta är något som man kan gå igenom.
    Att han går igenom en fas.
    För det är som sagt hemskt o lägga det på sig själv.
    Tack igen för era svar!!

Svar på tråden Min sexåring hatar mig.