• AngelEye78

Våtrumstapet i badrummet... är man ovanlig då eller?

Vi håller på att planera för badrumsrenovering nu och känner att våtrumstapet känns som bästa alternativet, då vi tycker att kakel och klinker drar iväg så hiskerligt i pris nu när alla nya regler gör det så mycket dyrare.

Vårt badrum är på ca 2,5x2,5 meter golvyta. Plattsättare inkl allt material förutom kakel och klinker kostar 35-40 000 kr, kakel och klinker beräknar vi kosta ca 15 000 kr för ett hyggligt vanligt.. så minst 50 000 bara för det. Sen tillkommer, elektriker, VVS-are, snickare + badrumsmöbler, toalett, duschhörna, blandare både till tvättställ och dusch m.m. m.m.

Badrummet kommer kosta minst 100 000 iaf så tycker det räcker mer än nog...

Någon som nytt renoverat med vårtumsmatta och kan rekomendera något bra märke som har snygga våtrumsmattor för golv och vägg? Helst till valnötsfärgade badrumsmöbler

Tack på förhand

• Svar på tråden Våtrumstapet i badrummet... är man ovanlig då eller?
  • Emma w S

Vi ska också ha våtrumstapet.
    Tycker också att det är rimligare i pris och man kan få snygga mattor.
    Tarkett ska ha en del samt fordbo.

• grynet80

Vi använde våtrummstapet när vi gjorde om förra året! Vårt badrum är 1,90X1,60.
    Vi tänkte som ni på pengarna och att vi bara har ett badrum och den långa torktiden med allt kakeljobb.
    Vi tog från tarkett, köpte våra badrumsmöbler på coop.

• morrontrött

vi har renoverat badrum för några månader sedan. vi tog från Forbo. vårt badrum är ca 4 kvadrat. gick på 9000:- för mattan + jobbet.

• johandra

Vi har renoverat båda våra badrum senaste 2 åren och jag kan varmt rekomendera våtrumsmattan alltså!

I vårt kaklade badrum e fogen ful,det e svårt att hålloa rent och allt man tappar går sönder...men visst,det e snyggt det e det!

Det badrummet e på ca 3kvm och kostade oss 35 000kr men då gjorde en kompis jobbet åt oss och vi LETADE verkligen priser överallt..

stora badrummet e på dryga 8kvm och där satte vi matta från forbo..en vit medaljongtapet och mörkgrått golv..Kostade ca 9000kr ink jobb och mattor+porslin o sånt då

jag älskar det badrummet! Det e varmt,mjukt, otroligt lättstädat och barnen kan åka rutschkana på golvet när de badar

Så ja,ni e ovanliga men inte dumma vill jag påstå

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Anniz zz
    morrontrött skrev 2008-07-15 11:28:43 följande:
    vi har renoverat badrum för några månader sedan. vi tog från Forbo. vårt badrum är ca 4 kvadrat. gick på 9000:- för mattan + jobbet.
    Är de för alt jobb ej någon ni känner? va de även för golv?
    Mvh Anniz
  • Emma w S
    johandra skrev 2008-07-15 18:47:30 följande:
    Vi har renoverat båda våra badrum senaste 2 åren och jag kan varmt rekomendera våtrumsmattan alltså!I vårt kaklade badrum e fogen ful,det e svårt att hålloa rent och allt man tappar går sönder...men visst,det e snyggt det e det!Det badrummet e på ca 3kvm och kostade oss 35 000kr men då gjorde en kompis jobbet åt oss och vi LETADE verkligen priser överallt..stora badrummet e på dryga 8kvm och där satte vi matta från forbo..en vit medaljongtapet och mörkgrått golv..Kostade ca 9000kr ink jobb och mattor+porslin o sånt dåjag älskar det badrummet! Det e varmt,mjukt, otroligt lättstädat och barnen kan åka rutschkana på golvet när de badar Så ja,ni e ovanliga men inte dumma vill jag påståLycka till!
    Wow vad billigt!
    Vi har fått en offert på vårt badrum som är på 7 kvm.
    27 000:-
    och extra för att de ska byta golvbrunn.

Vilka har du anlitat? Skitbilligt ju
  • ak71

Vi gjorde om vårt ena badrum för ett halvår sedan, vi valde också våtrumsmatta och vi är helnöjda.
    Vi valde matta från Armstrong.

• morrontrött

Anniz zz skrev 2008-07-15 20:05:11 följande:

Är de för alt jobb ej någon ni känner? va de även för golv? Mvh Anniz
    japp, inklusive golvmatta, väggmatta & bård.
    vi hade gjort allt förarbete själva förutom att spackla fallet mot golvbrunnen. detta + jobbet med att få dit matta, väggmatta & bård gick på totalt 9000:-
    ja, de va en bekant.
  • Anniz zz

Kommer nog att satsta på de här med våt tapet om de nu blir så att vi köper huset :)

Hur funkar de med försäkringar om man känner någon som kan göra i årdning våtutrymenn??

rätt ny i de här med hus :)

• johandra
    Emma w S skrev 2008-07-15 20:43:35 följande:
    Wow vad billigt!Vi har fått en offert på vårt badrum som är på 7 kvm.27 000:- och extra för att de ska byta golvbrunn.Vilka har du anlitat? Skitbilligt ju
    Kanske ska påpeka att vi gjorde allt förarbete själva..men när det gäller våtrumsmatta så e det ju inte så mycket att göra...Golvbrunnen bytte vi och men fallet fixade mattsättaren..Anlitade en lokal firma här i eskilstuna(vet inte om man får skriva ut namn o så här då det säkert tas som reklam) men då ingick inga rördragningar eller nåt heller...utan det var bara för mattan,limmet,jobbet och flytspacklingen...
  • johandra
    Anniz zz skrev 2008-07-15 21:22:13 följande:
    Kommer nog att satsta på de här med våt tapet om de nu blir så att vi köper huset :) Hur funkar de med försäkringar om man känner någon som kan göra i årdning våtutrymenn??rätt ny i de här med hus :)
    Är det bara fackmannamässigt utfört så får du göra det själv om du vill det...men visst,OM det skulle hända nåt så e säkert försäkringsbolaget lite gnissligare om du inte har papper på att en fackman gjort det..men gör man efter konstens alla regler så ska det inte vara nån fara alls
  • Hejapappa
    AngelEye78 skrev 2008-07-14 18:00:11 följande:
    Plattsättare inkl allt material förutom kakel och klinker kostar 35-40 000 kr, kakel och klinker beräknar vi kosta ca 15 000 kr för ett hyggligt vanligt.. så minst 50 000 bara för det.
    35-40.000 för bara arbetet? Låter väldigt dyrt, tycker jag för ett så litet badrum. Annars menar jag att kostnaden för hela badrummet beror väldigt, väldigt mycket på vilket kakel man väljer. Här är det verkligen stor skillnad i pris!

Till skillnad från alla andra här håller jag definitivt på kakel och klinkers. Jag renoverade två badrum när vi köpte huset för snart 20 år sedan, valde våtrumsmatta på grund av pris och att det var snyggt. Men livslängden på våtrumsmatta/tapet är mycket mindre, efter 10 år var den såå ful. Svårt att hålla ren (det finns en ytstruktur som samlar skit), den såg så smutsig ut efter några år. Så det blev en renovering till, lite tidigare än jag hade hoppats på. Då blev det kakel och klinkers. Till skillnad mot våtrumstapet/matta så kan man sätta kakel och klinker själv. Även i våtrum! Det handlar bara om att vara noggrann, svårt är det inte. Jag var nog noggrannare än en hantverkare hade varit! Och det blev snyggt! Och det blev lätt att hålla rent! Aldrig mer våtrumsmatta!
    Det kan också ge en tankeställare att försäkringsbolagen bedömer livslängden på våtrumsmatta till 10 år och kakel till 30 år, när de gör åldersavskrivning vid skada.
  • johandra
    Hejapappa skrev 2008-07-16 07:34:14 följande:
    35-40.000 för bara arbetet? Låter väldigt dyrt, tycker jag för ett så litet badrum. Annars menar jag att kostnaden för hela badrummet beror väldigt, väldigt mycket på vilket kakel man väljer. Här är det verkligen stor skillnad i pris!Till skillnad från alla andra här håller jag definitivt på kakel och klinkers. Jag renoverade två badrum när vi köpte huset för snart 20 år sedan, valde våtrumsmatta på grund av pris och att det var snyggt. Men livslängden på våtrumsmatta/tapet är mycket mindre, efter 10 år var den såå ful. Svårt att hålla ren (det finns en ytstruktur som samlar skit), den såg så smutsig ut efter några år. Så det blev en renovering till, lite tidigare än jag hade hoppats på. Då blev det kakel och klinkers. Till skillnad mot våtrumstapet/matta så kan man sätta kakel och klinker själv. Även i våtrum! Det handlar bara om att vara noggrann, svårt är det inte. Jag var nog noggrannare än en hantverkare hade varit! Och det blev snyggt! Och det blev lätt att hålla rent! Aldrig mer våtrumsmatta!Det kan också ge en tankeställare att försäkringsbolagen bedömer livslängden på våtrumsmatta till 10 år och kakel till 30 år, när de gör åldersavskrivning vid skada.
    Mja,försäkringsbolagen föredrar ju våtrumsmattor jämfört med kakel...

Och det e skillnad på dagens mattor jämfört med för 20 år sedan...enligt mattsättaren så e det helt annan kvalitét på dagens mattor..

vi e toknöjda iaf!
  • Emma w S

Vår firma som vi pratat med tycker också att våtrumstapet är att föredra, ur säkerhets och fuktskyddssynpunkt.

Och då är det ju en fördel att det är billigare

• olpansfamilj

Allt beror på! Om ni ska sälja huset så är det ingen hit med våtrumstapet. DEt värderas inte högt alls.... vi var inne lite på samma först men det höjer inte bostadens värde om man har våttapet. Så därför ska vi kakla.

• moonweb

Ett par vänner till oss renoverar ett hus just nu, och i ett av badrummen har de satt upp just våtrumstapet, och jag måste säga att det blev riktigt snyggt. Det var en mörkgrå matta på golvet, såg nästan ut som klinkers, det var alltså "spår" i den som såg ut som fogar. På väggarna hade de en riktigt ljus matta, som också den såg ut som kakel, riktigt ljust, fräscht och modernt, inte alls som en hyreslägenhet från 80-talet!

Svar på tråden Våtrumstapet i badrummet... är man ovanlig då eller?