• Vera 74

Hur får jag bort det brända i en kastrull?

Har en man som är super duktig på att laga mat dvs allt som inte har med att koka ris att göra...

Han lyckades härom dagen att bränna fast ett tjockt lager i kastrullen. Jag har slitit som ett djur för att få den ren. Mycket är borta men ännu finns där spår...

Någon som har ett bra tips på att få kastrullen fin igen?

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Svar på tråden Hur får jag bort det brända i en kastrull?
  • LuMa

Gnid med en sockerbit i botten.
    Eller, några stycken brukar det gå åt.

• flisan16

Vet att min mamma har lagt en diskmaskinstablett o varmt vatten i grytan o låt det stå över natten sen ska du nog kunna få bort det

• Fru annmi

Antingen Svinto eller testa att ta vatten blandat med yes i Kastrullen & koka,kanske lossnar då

• anka1079

sockerbitar - klockrent varje gång jag har kokat risgrynsgröt och bränt fast

• Grannen

Googlade lite och vissa säger att ättika är bra, häll i och låt verka. Alt lite vatten, en maskindisktablett och låt stå ett dygn.

• Nenne 71

Risk för att svinto/stålull repar sönder botten. Ta maskindiskmedel och låt stå ett tag.

• Vera 74

Har redan använt både svinto, sockerbit och maskindiskmedel...

Kanske skulle prova att koka med maskindiskmedel?

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Okaa san

jag brännde ris en gång, och jag försökte med ALLA tänkbara metoder, efter 2 veckors diskande gav jag upp... nu har jag slängt den!

• agda06

Yes Power Spray!!!

Det brukar ta bort det mesta!

• mimmi 1

Koka med maskindiskmedel.... då lossnar hela den fastbrända kakan... koka en stund, borsta sedan med diskborsten... det är som ett trolleri!! sen kan man ta svinto för att få den blank igen... ( svinto repar inte en rostfri kastrull...)

• Mrs Oudad

Koka med klorin o skrubba den sen!
    Annars så på det här Rent Hus-programmet tipsade dom om att tvätta spisen och spisplattorna med bakpulver och ättika tror jag det var, det borde ju funka lika bra på fastbränt i gryta som fastbränt på spisen... eller?? Värt ett försök iaf tycker jag!

• mimmi 1

städtanterna tog ättika och bikarbonat... jag testade det i ugnen, det funkade sådär...

Svar på tråden Hur får jag bort det brända i en kastrull?