Hur introducera mat i bitar/plockmat till 8 månaders
Ja, som rubriken lyder:
-hur introducerar man bäst lite plockmat?
-Vad ger man?
-Hur stora bitar?
-När började ni med det?
/Anna
Ja, som rubriken lyder:
-hur introducerar man bäst lite plockmat?
-Vad ger man?
-Hur stora bitar?
-När började ni med det?
/Anna
JAg körde gröna ärtor minns jag. Små smörgåsbitar kokta morötter, majs. Kör vad som helst i ungefär den storleken. Suveränt för att träna pincettgrepp också.
Jag undrar också så jag puffar lite åt dej :D
Jag har testat att ge frukt & macka, men min grabb bankar bara på mackorna dom och kastar dem på golvet ;)
Jag är ju rätt nojig för att han ska sätta i halsen (vem är inte det) ....så det känns lite häftigt att gå från 6-mån mos till typ ärtor i ett steg.
Men det kanske inte finns nåt direkt mellanläge...det är väl bara att öva in heimlisch manövern(hur 17on det nu stavas) och hålla tummarna....
/Anna
Lägg det på is ett tag till då tills han börjar intresera sig. Låt honom sitta med vid matbordet när ni äter och låt honom smaka om han vill. Men vissa barn tar god tid på sig innan de upptäcker tjusningen med mat.
Ställ fram lite plockmat t ex frukt (banan/kiwi/vindruvor/melon-mjuka oc bra att börja med)
I början finns ju risken att de bara leker med maten men tids nog åker väl allt i munnen ;)
Annan bra plockmat är så klart bröd,köttbullar,makaroner etc
Ta så små bitar som du själv känner att ditt barn klarar av.
Jag vet inte exakt när jag började ge sonen plock mat men säkerligen runt 8-9 månader.
Men hur jag stavar! :P
Tänder är inte så viktigt. en del barn får inte tänder fören de är långt över året och så länge kan man ju inte vänta med mat. Känns det otäckt med fast mat så ta något som löser upp sig. Smörgåsrån t.ex. Ta och lägg dem dubbla med lite smör eller messmör emellan och bryt i små bitar. Smörgåsrånen blöts upp redan i munnen så de kan knappast fastna i halsen. Men förr eller senare så måste ju barnen börja äta större bitar så man får helt enkelt lära sig att hantera rädslan som emtono skriver.
Och om man är noga med att barnet alltid ska sitta ner och äta, vad det nu än är, så minskar ju risken ganska mycket för att de ska sätta i halsen också. Man måste föröska slappna av lite, tur att man har en sambo som tar det mesta rätt coolt som kan säg åt en :D
Jag har senaste veckan gett min 8 1/2 månader gamla dotter ärtor, kokade morotsbitar, brödbitar med smör och makaroner. Hon stoppar det i munnen och inget har kommit fel i halsen ännu. Mycke hamnar på golvet oxå!
Hon är dock mycket mer intresserad av plockmat, mat i puréform gillar hon inte alls.
Min dotter har inte fått några tänder än by the way!
Nu har vi testat
*Halva hallon
*Vinbär
*Banan skuren i småbitar
*Potatis i småbitar
*Kokt morot i småbitar
Lilleman fullkomligt älskar det! Han är urlycklig och sitter och bara skrattar med hela kroppen insmetad i mat....(Han har inte riktgt fått in vare sig motoriken eller tekniken än) Hallon är tydligen godast!
/Anna
Vet många som börjat med broccoli. Bra att hålla i.
Jag har världens matgladaste kille i vanliga fall, och alla grejer han hittar på ska direkt in i munnen för provsmakning, förutom plockmaten, den ska man leka med ;) Men lägger jag maten precis inom räckhåll och "låtsas" att han inte ska äta det så åker det i munnen ;D Han är så himla rolig :P
Det är så bra att få lite tips här på vad man kan ge, man får ju lite dålig fantasi ibland..