Rabarber saft?
Hej. är det någon som har ett resept på rabarber saft, vore så gott att ha det och dricka. och kan man göra saften på frusna rabarber??
Hej. är det någon som har ett resept på rabarber saft, vore så gott att ha det och dricka. och kan man göra saften på frusna rabarber??
Är det ingen som vet?
Hittade en lapp i min kokbok med min farmors recept
Rabarbersaft enligt Fammo
3 kg rabarber i bitar
vatten så att det täcker
4 citroner i bitar
50 g vinsyra
Låt stå i 2 dygn
5 hg socker / liter saft
Jag antar att man bara ska låta vattnet stå och dra åt sej smaken i två dygn och sedan sila bort bitarna och tillsätta socker. Kanske ska sockret koka in?? Ingen aning, du får googla!
Läste här på baksidan av lappen att vi faktiskt testat att göra saft enligt detta recept för några år sedan och att vi skrivit att den blev lite för söt...
Jag kopierar ett recept från en annan tråd.
Tyvärr kan jag inte göra rabarbersaft själv. Jag har lätt att få njursten och min nya rabarber men lägre oxalsyrehalter har inte tagit sig än.
1 kg rabarber
1 citron
6 dl socker
2 liter vatten
Skala och hacka rabarbern, skiva citronen i tunna skivor, blanda ihop rabarbern, citronen och sockret i en bunke ( i plast, rostfritt men EJ i aluminium)
Koka upp vattnet och häll det över allt i bunken. Låt svalna lite och täck över med nåt (jag använde plastfolie) och ställ i kylen i 1,5 dygn. Rör om då och då.
Sila bort frukten och häll i rena kärl med bra förslutning.
Ska stå i kylskåp, och bör drickas inom närmsta tid så det inte börjar jäsa. eller vad tusan svärmor sa :)
Tack så mycket..ska bli spännande o se vad de smakar =)
Rosa rabarbersaft
3 kg rabarber
3 liter vatten
3 citroner
1 vanlijstång (kan uteslutas)
5-6 dl socker per liter avrunnen saft
atamon
Skölj rabarbern och skär den i mycket tunna skivor. Lägg rabarbern i en hink. Borsta citronerna och skala av det yttersta gula, lägg det i hinken. Pressa citronerna och blanda ned saften i hinken. Snitta upp vanlijstången och lägg även den i hinken. Koka upp vattnet häll det kokande över rabarberna. Rör om och täck över med för exempel en handduk. Låt blandningen stå svalt i 3 dygn. Rör om några gånger under tiden. Sila massan, mät upp saften och häll den i en syltgryta. Tillsätt sockret och vaniljstången. Sjud sakta ca 10- 15 min så att sockretlöser sig. Fiska upp vaniljstången och tillsätt atamon enligt anvisningarna på flaskan. Häll den heta saften i atamonsköljda heta flaskor och korka genast. Förvara mörkt och svalt.
Gott en varm sommar dag.
Jag gjorde rabarbersaft tidigare i veckan. 3kg rabarber som skärs i bitar (inte alls så jättesmå), 4 citroner (skivas), 1 påse vinsyra (tror det var 45g). lägg ner allt i en plasthink och häll på vatten så att det täcker allt. Låt stå svalt i 3 dygn (hade hinken i garaget). Sedan silade jag av saften och blandade i 400-500 gram socker /liter saft och sist hällde jag i lite Atamon. Det blev hur gott som helst och jag kokade ingenting.