• Svar på tråden Vad göra om man bränt sig ordentligt på en varm plåt?
  • Fru U

Var har du bränt dig? På handen?

Har du kylt området en längre stund (halvtimme eller mer)

Live and let live
  • Beatrissan

ja, sitter o håller en kylklamp på, det är hela fingertoppen, uscha va längesen jag brände mig ordentligt, ville nästan gråta :/ Måste hålla kallt på hela tiden annars gör det ONT!

Går det över om 30-60min?

• Mamma till viljestark dotter

Jag brände mig en gång på ovansidan av handen. Morsan tipsade mig om att knäcka ett ägg och pensla äggvitan där jag bränt mig. Jag gjorde så och det blev som ett skydd över det brända området. Funkade för mig

• Fru U

Kylklampen är väl inte fryst? För det är inte bra

På 30-60 min brukar det bli bättre. Om man inte kyler så fortsätter brännskadan att förvärras så det är bra att du kyler ner fingret

Enligt sjukvardsupplysningen.se så kan du ta panodil om du vill och använda kylbalsam eller en aloe vera salva/gel (om du inte har blåsor)

Live and let live
  • Jessica24

Tänk på att inte kyla handen för mycket, då kan man få "köldskador" istället.

Har du Aloe Vera hemma? Det ska tydligen hjälpa.

• Beatrissan

jo kylklampen är fryst, den har ju legat i frysen :P
    men har hela handen på o fryser inte om övriga ställen heller... har en kökshandduk runt med....

ska leta efter nån aloe vera, har nog nån sådan...

men shit asså va de svider/bränns så fort man tar bort kylan :(
    jag vet att det är världens mista problemmen jag blev så blödig bara..

tack för tipsen, FLär så bra!!!

• Beatrissan

jo kylklampen är fryst, den har ju legat i frysen :P
    men har hela handen på o fryser inte om övriga ställen heller... har en kökshandduk runt med....

ska leta efter nån aloe vera, har nog nån sådan...

men shit asså va de svider/bränns så fort man tar bort kylan :(
    jag vet att det är världens mista problemmen jag blev så blödig bara..

tack för tipsen, FLär så bra!!!

• Jessica24
    Beatrissan skrev 2008-07-14 23:04:33 följande:
    jag vet att det är världens mista problemmen jag blev så blödig bara..tack för tipsen, FLär så bra!!!
    Inte är du blödig... Det gör ju jätteont!
    Själv har jag bränt mig rejält vid några tillfällen, bland annat då jag lagt underarmarna på ett galler. Fick "härliga" bruna ärr som höll i sig länge och ett eller två finns kvar två år efter.

Så gnäll du på!
    ♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
  • evolyn

Min kompis skulle i helgen av nån konstig anledning känna om plattan var varm,och det var den kan man ju säga,brände hela handen!!!
    Kan ju undra hur hon tänkte då?!
    Hon spolade iaf handen i 30 minuter under kallt vatten och faktiskt igår dan efter så var handen helt ok,hoppas din handa klarar sig lika bra!

• Dame72

Doppa handen i ganska kallt vatten istället.
    Torrt förband sen, absolut inte ta hål på ev blåsor.
    Kanske inte helt fel att ringa sjukvårdsupplysningen och få lite tips och råd?

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Miffomorsan

Jag lärde mig på en första-hjälpen-kurs att man ska spola den brända kroppsdelen i LJUMMET vatten, är det för kallt klarar man inte hålla kvar tillräckligt länge för att stoppa brännprocessen som fortsätter i minst 20 minuter efter skadan inträffat.
    Så försök spola eller sitt med handen i en skål med ljummet vatten. är det en stor brännskada är det bäst att söka hjälp, ring till sjukvårdsupplysningen om du känner att det gör för ont.

• Beatrissan

tack alla underbara fl:areför erat engagemang..
    Hade handen på en kylklamp inlindad i en kökshandduk ca 1 tim, letade igenom skåpen här o hittade 4 olika aloe vera krämer o jag som inte trodde jag va såntdär creme freak ;P
    Vilket fall har suttit med kräm- mycketr kräm på fingret i 1tim nu o det känns faktiskt bättre, äntligen *puh*

Jag har fått småå små blåsor ca 2-3st på fingertoppen, men ska inte göra sönder dom, de får försvinna självt.

Tack åter igen!

• Starkast

Faktiskt var det min gynekolog som tipsade om en bra sak vid brännskador
    Att först givetvis spola vatten. Men sen smörja in kortisonsalva med bandage runt.

Svar på tråden Vad göra om man bränt sig ordentligt på en varm plåt?