P-piller eller minipiller???
vad är skillnaden mellan P-piller och minipiller (förutom att man måste äta minipiller i exakt tid varje dag)
Vill veta era neg och pos åsikter om detta...
vad är skillnaden mellan P-piller och minipiller (förutom att man måste äta minipiller i exakt tid varje dag)
Vill veta era neg och pos åsikter om detta...
vet inte riktigt skillnaden..men jag har haft båda och blivit gravid båda gångerna jag ätit det.. fast jag var noga med att ta dom rätt
P-piller har hormoner det har inte mini-piller.
Har inte minipiller några hormoner alls då??
mini-piller har gulkroppshormoner p-piller har östrogen
Från http://www.alltombarn.se/halsa/16-metoder-att-skydda-sig-1.11890
P-PILLER
Funktion:
Innehåller östrogen och gestagen, kallas därför kombinerade p-piller.
Förhindrar befruktning på flera sätt: ägglossningen förhindras, slidsekretet blir så segt att spermierna inte kan tränga in i livmodern och livmoderslemhinnan påverkas så att ett befruktat ägg inte kan fastna.
En tablett tas dagligen i tre veckor. Fjärde veckan får man en mensliknande blödning. Finns flera sorter med olika sammansättning. Om man påverkas av biverkningar kan man prova att byta preparat.
Säkerhet:
Mycket god.
Fördelar:
Mindre och smärtfriare mens. Minskar risken för cancer i livmoderslemhinnan och äggstockarna.
Nackdelar:
Ökad risk för blodpropp. Skyddet påverkas vid kräkningar och diarré. Säkerheten förloras om man glömmer eller slarvar med att ta sin tablett varje dag. Det kan ta upp till fyra månader innan ägglossning sker när man slutat med p-piller.
Biverkningar:
Illamående, bröstspänningar och mellanblödningar.
MINIPILLER/MELLANDOSERADE GESTAGENPILLER
Funktion:
Innehåller hormonet gestagen som gör slidsekretet tjockt och ogenomträngligt för spermierna och påverkar livmoderslemhinnan så att befruktning ej kan ske. Mellandoserade gestagenpiller innehåller högre dos än minipiller, vilket även hämmar ägglossningen.
Säkerhet:
Minipiller: God.
Mellandoserade gestagenpiller: Mycket god.
Fördelar:
Kan användas vid amning. Ger ingen ökad risk för blodpropp.
Nackdelar:
Det kan ta 4 månader efter att man slutat med minipiller innan ägglossningen sker. En del får oregelbunden mens, vilket kan skapa osäkerhet vid graviditet. Minipiller måste tas samma tid varje dag, mellandoserade gestagen pillret har en glömskemarginal på tolv timmar.
Biverkningar:
Oregelbunden eller utebliven mens, huvudvärk, viktökning
Egna erfarenheter:
Minipiller (2 olika sorter): Depression, viktminskning, vestibulit, ingen sexlust, personlighetsförändring, graviditet...
P-piller (en sort): Morgonillamående om jag inte åt något på morgonen, lite mindre sexlust.