• Isamia

Symtom när tänderna kommer? (tidigt i ålder)

Hur var det för er vars barn fick tänder tidigt? Typ före 6mån ålder. För de som kanske bara är 3-4månader kan t ex kanske inte ha bitringar o sånt än eftersom de inte kan greppa o föra det in i munnen ännu... så de kanske man inte ser det på DET viset...

Vi har länge misstänkt att vår dotter, 4mån, har nåt på gång för hon har sedan 2mån ålder dregglat väldigt mycket och sugit/tuggat på sina fingrar... Och vi har själva fått tänder tidigt (ca 7mån gamla, och min syster var knappt 4mån när hon fick sina första).
    Hon är just nu så himla kinkig o blir så ivrig på allt hon stoppar i mun och blir helt frustrerad till slut (hon har nyligen lärt sig att greppa saker och föra dom in i mun). Hon vill gärna suga/tugga på våra händer med.
    Har tittat o kännt i hennes mun men än finns inga tänder där... dock kanske de kommer när som helst?! Eller iaf inom 1-2månader?
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Symtom när tänderna kommer? (tidigt i ålder)
  • Siili

Min son började också dregla massor, suga på fingrarna och bita i saker när han var ca 2 månader, men de första tänderna kikade inte fram förrän när han precis blivit 6 månader. Veckan de kom fram så märktes det ordentligt (kink, dreglade ännu mer, han bet och gnällde, var dålig i magen osv) och det är samma visa nu när det är fler på gång.

Gabba Gabba Hey!
  • AnnaGBG

Det tar nog inte två månader för tänderna att spricka igenom så det är nog inte det.

Min ungar har fått vidrigt stinkande bajs några dagar innan och varit lite gnälliga. Den äldste var 2,5 månad när första tanden kom så han kunde ju inte heller hålla någon bitring.

Den andre var ca 1 år när första tanden kom och jag gned in lite Alvedon på gommen. Men så fort tanden väl kommit igenom så brukar de ju bli glada och nöjda igen

• vivi85

hmm... jo visst kan de ta 2mån... min dotter fick 2bulor när hon var 4mån, tänderna bröt igenom när hon var 6mån
    sonens första tänder har precis kikat upp, han är 5mån.. har haft bulo sen ha var 3mån

• Flickan och kråkan

Min pojke fick de två första när han var 4½ månad och nu har han 4 stora bissingar - 6 månader och 3 veckor.

Finns bitringar för små händer. ESSKAs anspråkslösa och billiga bitringar är super och jättepopulära. Lätta att greppa för pyttehänder.

Symptom:
    - Bita på allt (inte bara stoppa i munnen och dregla, det gjorde vår också från ca 2 månader)
    - "Bet" i bröstvårtorna vid amning
    - Gnuggade mina händer och annat som stoppades i munnen mot aktuell käke.

• Hello Kitty 80

Runt 6 månader är ju "normal" ålder att få sin första tand, så 7 månader är inte vad jag skulle kalla "tidigt".

Hur som helst.. Barn SKA suga/gnaga på händerna vid ca 2 månaders ålder. Det är ett naturligt steg i utvecklingen då de upptäcker sina händer. När de suger och biter på händerna så börjar de dregla iom att gnagandet/sugandet stimulerar salivproduktionen. Detta har således inget att göra med tänderna.
    Självklart brukar barnen hålla på i munnen när det är dags för tänderna att spricka fram men eftersom hon gjort detta i 2 månader och började med detta vid 2 månaders ålder så har det inget med tänderna att göra.

• ïddï

min lille börjar nog oxå få sina tänder. han är 4månader om 3dagar. Tuggar på allt han får tag i, gnäller, å bajset luktar pyjton. Men det värsta är på nätterna, han sover 1h vaknar å gnager satan på täcket, sen blir han arg å då ammar jag honom sen somnar han. Efter 1h igen är det samma visa igen!!! Trött e man men den ständiga tanken är ju, det går snart över=)

• Sweetangel85

jag undrar det jag med.. min bebis e precis 10 veckor.. o man ser ngt vitt i underkäken, gnällig o feber. o ja han suger o tuggar febrilt på sina händer o nappen sk han ha hela tiden.. vad annars kan de vara?

♥ Emilio 080504 ♥
  • Isamia
    vivi85 skrev 2008-07-15 07:16:12 följande:
    hmm... jo visst kan de ta 2mån... min dotter fick 2bulor när hon var 4mån, tänderna bröt igenom när hon var 6månsonens första tänder har precis kikat upp, han är 5mån.. har haft bulo sen ha var 3mån
    Bulor? Det är det väl på alla? Vår dotter har "buligt" längs hela "tandraden" ... men du kanske menar att två stack upp mycket mer ?
  • Isamia
    Flickan och kråkan skrev 2008-07-15 09:50:30 följande:
    Min pojke fick de två första när han var 4½ månad och nu har han 4 stora bissingar - 6 månader och 3 veckor.Finns bitringar för små händer. ESSKAs anspråkslösa och billiga bitringar är super och jättepopulära. Lätta att greppa för pyttehänder. Symptom:- Bita på allt (inte bara stoppa i munnen och dregla, det gjorde vår också från ca 2 månader)- "Bet" i bröstvårtorna vid amning- Gnuggade mina händer och annat som stoppades i munnen mot aktuell käke.
    Fast det spelar ju inte så stor roll att det finns små bitringar när hon då inte fattade ännu hur man gör (kunde inte greppa och föra sakerna in i munnen). ;)
    Jag ammar inte så jag kan inte se det på "bitning" på brösten... dock vill hon gärna grejsa med flaskan och tugga lite på dinappen. Och får hon tag i min hand t ex så känner man hur hon "tuggar" på den.

Men men, jag vet inte om detta är tecken på tänder. Det är min mamma o syster som säger att hon säkert får tänder snart eftersom hon dregglar så himla mycket mm.
  • Isamia

Hello Kitty 80 skrev 2008-07-15 09:50:31 följande:

Runt 6 månader är ju "normal" ålder att få sin första tand, så 7 månader är inte vad jag skulle kalla "tidigt".
    Aha okej, jag har läst nånstans att det är runt 8mån som det är vanligast att tänderna börjar komma. Sen hör man ju många som inte fått det ännu vid 10-12mån ålder (kompisars barn t ex) så jag trodde 6-7mån var tidigt (men kanske inte så ovanligt).
    4mån (knappt!) som min syster var är iaf tidigt!
  • AnnaGBG
    vivi85 skrev 2008-07-15 07:16:12 följande:
    hmm... jo visst kan de ta 2mån... min dotter fick 2bulor när hon var 4mån, tänderna bröt igenom när hon var 6månsonens första tänder har precis kikat upp, han är 5mån.. har haft bulo sen ha var 3mån
    Ja, bulorna finns ju där långt innan tänderna spricker men de brukar ju inte ha ont av dem så länge utan det är ju precis vid tandsprickningen som besvären oftast kommer.
  • FridaE

Mina barn har fått tänder vid 2.5 resp 3 månader och jag har bara härdat ut. Har försökt ge dem nån bitring att tugga på men det har inte dugit. De har ammat nåt enormt vid tandtillfällena istället, det enda som hjälpt.

• FridaE

Jag tror dte kan stämma att få tänder tidigt är ärftligt. Jag var själv 3 månader när jag fick mina första.

• Sweetangel85
    FridaE skrev 2008-07-17 10:42:19 följande:
    Mina barn har fått tänder vid 2.5 resp 3 månader och jag har bara härdat ut. Har försökt ge dem nån bitring att tugga på men det har inte dugit. De har ammat nåt enormt vid tandtillfällena istället, det enda som hjälpt.
    jag undrar eftersom min 2,5 mån har ftt upp som vitt i undrekäken.. behöver tänderna komma nu då eller kan de dröja?
    ♥ Emilio 080504 ♥
  • Cinnalinna

dregla, bita pa händerna, sämre aptit, MYCKET grata pa natten etc

mina pojkar har varit sa, den ene fick första tanden vid 3 manader och den andre sin första vid 5 manader

• Annika26

Min dotter har fått sina 2 första tänder, hon är 4 månader.
    Redan när hon var 3 månader såg vi en liten vit sak i munnen, men den är kvar och har ännu inte ploppat fram. Däremot fick hon 2 andra.

Hon biter på allt! Dregglar som en galen och verkar mellanåt vara mycket irriterad i munnen. :/

Jag sitter mest hela dagarna och låter henne tugga på bitringar av alla dess olika slag.
    Hon "får inte" bita på mina fingrar längre, det gör sjukt ont nu när gaddarna kikat fram.

Jag ger henne alvedon när jag märker att hon har för mycket besvär.

• FridaE

Sweetangel85: Jag kollade inte så noga innan men en liten röd bula blev det när tanden precis var innanför och när den väl bröt igenom var det en vit prick. Men den känner man oxå som en vass liten spets.

Svar på tråden Symtom när tänderna kommer? (tidigt i ålder)