Kattungarna luktar illa
Har två kattungar hemma som är 10veckor gamla.
Dem har börjat lukta väldigt illa. Vad kan det vara?
När ska man avmaska?
Vaccinera?
Kan de bero på att man ej gjort detta?
Har två kattungar hemma som är 10veckor gamla.
Dem har börjat lukta väldigt illa. Vad kan det vara?
När ska man avmaska?
Vaccinera?
Kan de bero på att man ej gjort detta?
Hej! Jag har haft manga kissar i mina dagar o jag har aldrig varit med om att dom skulle lukta illa pga ej avmaskning el inte vaccin. Men avmaska fort for det e ju trevligare sa o det e inte bra for kissarna att ha mask i magen. Vaccinerade ska dom ocksa bli snart, men som sagt det paverkar inte att dom luktar.
Vad jag tror e att dom lar sig kissa o bajsa pa ladan o kan da trampa i det lite o dom far mellan tarna o det luktar illa da.
Det kan vara mat som dom ater, dom kan bli gasiga el fa dalig andedrakt o dom slickar ju sig o tvattar sig rena alltid med sin egen saliv sa det kan vara nagot. Gaser i magen e ocksa nagot det kan bero pa.
Vart exakt luktar det? Hela katten el bara ibland omkring dom?
Luktar dom illa i palsen, tassar, mun osv? Lukta dig fram sa kanske du hittar problemet lattare.
Lycka till med kissarna!! :)
Åhh tack för ditt svar! :)
Nja jag tycker hela missarna luktar, i pälsen typ.. Va så längesen jag hade katt så behöver färska upp kunskaperna :)
Ja jag forstar, jo det kan ju bero pa sa mycket, men hall ut, det gar over, ha bara uppsikt sa dom inte e bruna i oronen, o har bajs pa tassar osv.
Pussa kissarna! Hihi!:)
vad är de för fel om de skulle bli bruna i öronen?
Tvättar mamman dem?
Har du kattungarna utan mamma så är de tagna för tidigt o det kan vara förklaringen på att de oxå uktar illa. Mamman hjälper ju till med sånt ganska länge o vissa katter är senare med att lära sig.
prova att ta en frottetvättlapp som du fuktar i lite varmt vatten och "slickar" dom med om dom är tagna för tidigt klarar dom kanske inte tvätten ännu, da kan du hjälpa till som extra tunga.
Vad ger du för mat? De borde ju precis avmaskats, så gör det absolut inte igen!
Se till att hålla lådan ren, och att ingen av småttingarna hittat "sin egen" toalett -där kan de ju bli smutsiga, med.
Du har väl mamman? De är inte mogna att "sköta sig själva" ännu...
Tyvärr så dog deras mamma när de va 8 veckor gamla och de som hade kattungarna sa att "som tur är så är de mogna att flytta nu iaf" så vi hämtade två stycken ur kullen. De har gått väldigt bra förutom just de att jag tycker de luktar =/
har ni kattlåda med tak? Sover i kattsanden?
bada dem helt enkelt. :)
Tycker inte alls du ska ha dåligt samvete för att du hämtade dem lite tidigt. Det hade varit skillnad om de varit ensamma men nu har du ju två som man busa med varann minst lika bra som om de hade stannat och kanske haft ett till kullsyskon att busa med.
Normalt ska de stanna tills de är 12-14 veckor men om ni mamman ändå dött och ingen annan katt övertagit den rollen så spelar det ingen roll tycker jag.
Som jag frågade innan; Vad ger du dem för mat? Fodret är den vanligaste orsaken till lukt hos hund eller katt...
Tvätta dem helt (milt hund/kattschampoo) och torka av ordentligt, sedan kan du uppmuntra dem till att tvätta sig själva eller varandra genom att tvätta dem med bara fuktig handduk.
Naturligtvis påverkar innehållet i fodret på vad katten utsöndrar för lukt.
Otrevlig lukt brukar ofta vara ett av de tecken som ägaren märker först, när katten ges opassande mat (som friskies, whiskas och andra "skräpmärken" av kattmat). Det kan ta tid att skapa tillräckligt med obalans för att orsaka dålig lukt, så om man "bara" använder kass mat en kort period, behöver det inte märkas annat än av katten själv och lukt på avföring och urin. Inte alla katter luktar illa av dålig mat, det betyder inte att de mår bra i sig, dock...
Det finns en produkt som heter Dermocent som man kan använda till katter som bland annat luktar illa. Man lägger ett par droppar mellan skulderbladen på dem en gång i veckan under 8 veckor till en början. Dock måste man vänta tills de är över tre månader. Kanske nåt att tänka på om det inte blir bättre?
Jag har badat min kisse sen han var 8 veckor.. inga problem.. men jag fönar honom efter.. så han blir torr direkt.. och så andvänd ganska varmt vatten..