• dotson

Gå-in-skafferi eller större tvättstuga?

Vi ska bygga om och jag står i valet och kvalet mellan större tvättstuga eller ett skafferi som man kan gå in i.

Tvättstugan är idag 1,50*1,80 m så den är liten. Det finns ett fönster (går ej att göra om till dörr). Får plats med tvättstapel, varmvattenberedare, Två underskåp där vi har med bänkskiva och två överskåp. Får inte plats att hänga kläder, idag hänger kläderna i badrummet som ligger i anslutning (utan dörr) till tvättstugan. Om vi behöll tvättstugan som den är skulle jag få hänga de våta kläderna i badrummet uppe, som dock inte finns ännu

Om jag satsade på tvättstugan skulle den bli nästan dubbelt så stor med grovingång, grovvask, (eller vad det heter), bänkskiva, en garderob för handdukar och ett städskåp samt plats att hänga kläder.

Om jag istället satsade på skafferiet skulle det vara 1,30*2,30 (ingång på kortsidan). Därinne tänkte jag ha hyllplan och alla prytslar som man inte använder varje dag som våffeljärn, matberedare och sådan. Och så mat förstås (Vi kommer dock ha ett skafferi i köket där vi också kan ha mat).

Att satsa på skafferi skulla vara det billiga alternativet. Vi skulle slippa ta bort väggar, dra el och vatten och kakla och klinkra hela tvättstugan. (Det lär ju gå på säkert 100 000) Men samtidigt vore det ju skönt att ha en större tvättstuga med grovingång och plats att hänga kläder.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Gå-in-skafferi eller större tvättstuga?
  • Nova Lii

Jag skulle välja tvättstugan, för iibland orkar man ju inte fixa med tävtten så fort den är torr. Men har man en större tvättstuga så spelar det ju ingen roll om det hänger, för det tar ju ingen onödig plats och ser inte "fult" ut.
    Sen så används ju tävttstugan varje dag, medans det du ska använda skafferiet till inte används lika ofta. Satsa på tävttstuga ist för ett utrymme att slänge in "skit" i :)
    Fast iofs, båda är ju praktiska, å tänker man på priset är ju valet självklart:P Synd nog är ju inte så många ekonomiskt oberoende:/

Lycka till =)

• belse

Jag skulle valt tvättstugan, jag har haft ett skafferi som man går in i men det tar så mycket onödigt utrymme, golvytan i mitten. Men visst e det mysigt med ett stort skafferi men jag tror att i längden kommer ni bli mer och mer tacksamma för en stor tvättstuga...har ni kids så lägger du väl redan en hel del tid med tvätten, varför då inte satsa på att få det trevligt där inne.

• Linda365

Jag skulle välja tvättstugan. Jag har en sådan liten som ni idag och det är ju inte så kul alltid kaos där inne.

• fairyfloss

Jag skulle definitivt valt tvättstugan! Vi har en miniliten tvättstuga vi med, och hänger tvätt i ett annat rum och jag fullkomligt avskyr röran som blir i tvättstugan, och det eviga konkandet på tvätten hit och dit. Stort skafferi är ju kul men det känns inte lika viktigt tycker jag. Inte för mig i alla fall som tvättar flera tvättar varje dag.

• Bill och Bull

Helt klart tvättstugan!

• MissSophiaS

Tvättstugan helt klart!
    Vi letar hus just nu, och jag flyttar inte till något som inte har en ordentlig tvättstuga. Det är så mysigt med en ordentligt tvättstuga, jag älskar att tvätta så jag ställer stora krav när jag tvättar! :D

• RME

Tvättstugan utan tvekan, så du slipper ha tvätten hänga i badrummet. Inte så kul när man har gäster.

• Kika77

Absolut tvättstuga, vill inte ha tvätt någon annastans än i tvättsugan.

• dotson

Tvättstuga verkar vara vinnaren här... Jag är också mest för tvättstuga. Förutom att få en bra tvättstuga skulle vi få ett bättre och snyggare kök. Det enda som hindrar är kostnaden. Att behålla tvättstugan som den är och låta skafferiet vara skulle kosta kanske 3500 kr men att göra tvättstugan skulle kosta dels nära 20 000 kr i köket (fler skåp och bänkskiva) samt kostnaden för att göra om i badrummet, kanske 100-150 tusen. Hmm, får se om det blir några pengar kvar till tvättstugan när vi byggt ut övriga huset. Om inte annat får vi ta det i två etapper. Först behålla tvättstuga som den är och om några år göra tvättstuga om kök.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Gå-in-skafferi eller större tvättstuga?