• Svar på tråden 7hg älgstek - Vad gör jag med den? (ej tjälknöl)
  • Razzla

Jag skulle helsteka den rakt av bara. Med lök och ev morötter..

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • mysmamman2

stek den runt om så den får en hård yta, sen lägger du den i en kastrull/gryta och så puttra där (steken ska stå i 1/3 vatten)Häll lite vatten i stekpannan så alla kryddor lossnar och så häller du det i kastullen. lägg i lök, kryddor och vitlök, låt koka svagt tills steken är ca 65-70 grader så är den klar! Låt svalna och den skär bitar! VÄLDENS GODASTE!!!!

Oxå gör du sås av vattnet steken kokat i ... sila och red =)
    MMMM

oxå potatis gratäng till GÖTT

• Razzla
    gogomman skrev 2008-07-15 15:23:54 följande:
    stek den runt om så den får en hård yta, sen lägger du den i en kastrull/gryta och så puttra där (steken ska stå i 1/3 vatten)Häll lite vatten i stekpannan så alla kryddor lossnar och så häller du det i kastullen. lägg i lök, kryddor och vitlök, låt koka svagt tills steken är ca 65-70 grader så är den klar! Låt svalna och den skär bitar! VÄLDENS GODASTE!!!! Oxå gör du sås av vattnet steken kokat i ... sila och red =)MMMMoxå potatis gratäng till GÖTT
    De var så jag också menade men skrev de inte lika tydligt.. ;) Å va sugen jag blev nu då..
    Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • Poloc
    Svar på #2
    sallybuse skrev 2008-07-15 10:51:59 följande:
    Man kan göra kalops.De är gott.Med kokta potatis och rödbetor
    Förlåt sally, men neeej inte kallops på en STEK. (möjligtvis om man jagar själv och har massor av kött att göra av med)

Jag tycker det är enklast att köra hel stek i ugnen. Ta en stekpåse och ös i lite goa grejor, typ rotfrukter, vin, soja, kryddor..
    I med en termometer och så sköter den sig själv i ugnen. Kolla i någon standardkokbok för tid och temperatur.

Samma princip som gogommans; gör gräddsås på skyn som bildats i påsen. Har du tillgång till svamp (kantareller/höstkantareller) så är det en höjdare med svampsås till älgstek. Och kanske inlagd gurka (ättiksgurka; hemgjord alltså) .. och gelé .....

*smask*

ps. Tänk bara på att köttet krymper en hel del under tillagning, så bjud inte in hela släkten...
  • J W

Äh kalops, skav, biffstroganof, vanlig stek, sjömansbiff... Duger väl?

Älgkött är ju inge speciellt.

Svar på tråden 7hg älgstek - Vad gör jag med den? (ej tjälknöl)