• Tualisa

Någon fler som fått barn förtidigt under april, maj, juni 2008?

Min dotter föddes i kejsarsnitt den 14 maj i vecka 31+2. Hon var mycket tillväxthämmad och vägde endast 1055 gram. Då hade jag legat inne i över 7 veckor innan dom plockade ut henne.

Är det fler som är i samma situation som jag, som fått barn förtidigt under våren. Skulle vara trevligt att följas åt och dela med sig av sina tankar och känslor.

Vi har legat på neo i Eskilstuna i 8 veckor, men är nu hemma på tidig hemgång med hemsjukvård. Åker in till sjukhuset två gånger i veckan för kontroller.

Lilla Alva är här
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 11:27
    Igår blev vi utskrivna från Neo i Eskilstuna Känns overkigt men så skönt! Hon väger nu 2494 gram... hihi. Hoppas nu att allt går bra. Hon kräks lite mera nuförtiden och bajsar 5-6 gånger per dygn... hmm. Hennes blodvärde hade dock gått ner lite.. låg på 93 nu. Ska äta järndropparna i 6 månader ca.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 21:11
    Nu har lilla Alva blivit 4,5 månad gammal. Vi ska på återbesök nästa vecka och då kommer det äntligen att kännas som vi är fria. Alva mår jätte bra nu, växer bra, väger nu över 4 kg . Har även slutat kräkas kaskadkräkningar utan nu är det mest vanliga små kräkningar efter måltid.
  • Svar på tråden Någon fler som fått barn förtidigt under april, maj, juni 2008?
  • Full av förhoppning

Japp, vi som du vet

Elias född 29+5 i Lund efter vattenavgång 21+1 och
    2 mån strikt sängläge på sjukhus.

1520g 39 cm lång

Kom hem 38+1

blev av med sonden 38+3
    Blev av med syrgasen 40+5
    Utskriven från NEO 41+4

Åker till BVC en gg i veckan för vikt och längd
    Elias är här
  • Elpida

Hej och hå!! Sällar mej till sällskapet!!

Teo kom till världen med akutkejsarsnitt, inte en droppe fostervatten kvar och navelsträngen runt halsen (blev stoppad v 29 inlagd och därefter sängliggande pga SD)

♥Född v 32+3 den 29/4 en liten oxe
    ♥Låg på Neo 24 dagar varav 18 i kuvös, vi hade bara besöksrätt på kvällen så han var ensam

♥Föddes 1930 gr 46.5 cm allt gick bra, han behövde bara syrgas 1 dygn, sondmatat 17 dagar

♥undgick hjärtoperation på håret då medicinerna inte bet i början.

♥utskrivna 22/5

Nu går vi på viktkontroller var 14e dag han växer så d knakar Nu drygt 4kg och 56 cm

Teo mår bra förutom reflux (gastroesofagal) och ljumskbråck som ska opereras i september....

• Kiala

Hej! Fick den 23 mars vårt 2:a barn. Hon föddes i v29+1 pga Havandeskapsförgiftning. Hon vägde 1045 gram och var 37cm lång.

Hanna är född i Linköping men vi fick åka till vårt hemsjukhus redan efter 4 dagar eftersom hon mådde så bra och att det var sånt kaos på Neo i Linköping...många sjuka små barn.

Vi fick komma hem i mitten av maj då Hanna var i v35. Hon hade varit utan all övervakning,förutom andningslarm, i fler veckor och var mer än redo att åka hem.

Nu är Hanna 3½ månad och mår bara bra. Hon väger ca 3900 gram och är 50cm lång.

Detta var andra gånge vi gick igenom samma sak eftersom storebror Viktor också föddes i v29 och var lika liten...fast då bodde vi i Åre och låg därför i Östersund på Neo. Han var ikapp sina jämnåriga vid 11 månaders ålder och har idag inga som helst besvär av sin tidiga födsel.

• Bliglin

En till

Nils föddes v 27 +1 den 1 april. Han vägde 940 gram och var 32,5 cm lång. Han låg på neo på ett universitetessjukhus här i Bryssel i 3 veckor, sedan 2 månader på vårt ursprungliga sjukhus. Fick komma hem den 25 juni - då var han 39v +2 dagar. Då hade han sluppit sonden i 4-5 dagar och jag kunde helamma.

Han har haft tur och varit en kämpe och har klarat sig utan syrgas. Nu ska vi till dr och väga och mäta idag...42v+

• Puttes matte

Hej! Hänger gärna med!

Clara & Lovisa föddes 8 mars i v 32+4, mitt vatten gick hux flux, samma dag föddes de med akut kejsarsnitt. Vi låg en månad på Neo i Helsingborg (utskrivna 8 april). Ingen kuvös, bara värmebädd. Ingen andningshjälp behövdes heller.

Clara vägde 1745g, var 42 cm lång - idag ca 4545g och 55cm lång.
    Lovisa vägde 1860g, var 43 cm lång - idag ca 4715 och 56cm lång.

• Bliglin

Nu har vi varit hos doktorn. Han har gått upp 510 gram på två veckor och väger nu 3440 gram och är 50 cm lång. Vilken glad överraskning!

• Proletariatet

Jag tycker själv inte att sonen räknas, fast han gör ju det egentligen.
    Föddes 2/4 v.35+1 (efter att jag legat inlagd med sängläge i 13 veckor) med akut kejsarsnitt pga. trolig vattenavgång, han såg i säte och jag var öppen fyra centimeter så risken för navelsträngsframfall sågs som överhängande.
    Stor kille som vägde 2475 och var 46 cm lång.
    Låg på neo endast fem dagar pga. gulsot och fick lite tilläggsmatning. I början var det bvc besök varje vecka, nu ungefär en gång i månaden.

Har däremot erfarenheten från att få ett extremt tidigt fött barn, då storasyster föddes i v.24+1 i november 06.

Grattis alla, hoppas det går bra för er

• ISSEN

Simon föddes i v 26+2 den 27 April 2008 Han vägde 1185g och va 37cm lång, Vi låg på Huddinge sjukhus i sthlm i 8 v och idag vart vi helt utskrivna från Neo!! Han är idag i v 37+4 och väger 2825g och är 47cm lång!

• Tualisa

Ååå va roligt att så många hittat hit . Jag har också varit inne en sväng idag i eskilstuna och vägt lilla gumman. Idag vägde hon 2110 gram!!! Hon har gått upp mer än vad vi trodde. Så nu tog dom bort ytterligare två sondmål eftersom hon ammar rätt bra. Nu får hon 60 ml i sonden per dygn och resten ammar hon. Är så nervös för om hon kommer gå upp något tills nästa gång.

Det kommer så många funderingar och frågor nästan varje dag om hur man ska beté sig ... hur länge man är infektionskänslig.. hur hon kommer utvecklas.

Så det är så skönt att hitta andra i samma situation som kan stötta varandra.
    idag var hon även 44 cm lång . Huvudomfånget var jätte bra... storhuvad som pappa 34.5 cm.

ALva har inte haft någon andningshjälp men har legat länge i kuvös innan och sedan i värme säng. Igår den 14 Juli skulle hon ha kommit till världen, så hon är två månader tidig.

Hon har börjat fokusera blicken allt mera på oss, för någon dag sedan så tyckte jag att hon härmade mig med ett leende -

Va skönt att höra att det gått så bra för er alla!

Lilla Alva är här
Svar på tråden Någon fler som fått barn förtidigt under april, maj, juni 2008?