• Rebubblan

Jag fattar inte vad grannen tänker - fy vad frustrerad jag blir!

Måste bara få ur mig lite ånga! Ursäkta om jag blir långrandig.

Vi är idag en liten familj på 3 som ska bli 4 till hösten och vår lägenhet är för liten. Vi har idag en 3:a på 75 kvm 3 trappor upp utan hiss. Vi känner ett visst behov av flytta innan bebisen kommer.

Vi hade en mäklare här för ett litet tag sedan som värderade lägenheten och la ett förslag på utgångspris som ligger ganska exakt på vad vi egentligen behöver få ut för att gå +/-0 med tanke på de uppgraderingar vi gjort sedan vi flyttade in (bytt alla vitvaror till rostfritt, satt in diskmaskin som inte fanns innan och ny tvättmaskin, och fräschat upp köket med nya luckor, bänkskiva, kakel etc).

I förra veckan hittade vi ett litet radhus som vi la ett bud på och när jag pratade med den mäklaren igår lät det som att vi mycket väl skulle kunna komma till en överenskommelse med säljaren ganska snabbt.

Allt såg ljust ut tills min sambo kom hem igår kväll och sa att det nu ligger en lägenhet på hemnet i trappuppgången brevid vår (samma br förening) också en 3:a men ett par kvm större, visseligen en våning högre upp - med ett utgångspris 300 000kr lägre än vad vi 'måste' få ut för att inte gå back!! AAARRGGGHHH!!! Jag fattar inte vad grannen tänker!! Vi bor i en jättebra förening med löjligt låg månadsavgift i ett attraktivt område. Det såldes en 2:a på 63kvm på våningen ovanför oss för bara någon månad sedan som gick för samma peng som de begär för sin 16 kvm större 3:a! Visseligen är marknaden sval just nu, men detta är ett enormt underpris och det gör ju att vi omöjligt kan lägga ut vår lägenhet 300 000kr dyrare så länge de har sin ute. Deras är inte riktigt samma standard, lite äldre vita vitvaror, ingen diskmaskin eller tvätt - men det gör ju inte 300 000kr skillnad på marknaden. Och även om de är ute efter en budgivning är ju 300 000kr optimistiskt. Det som retar mig ännu mer är att det är samma mäklarfirma (annan mäklare dock) som värderade vår lägenhet för mindre än 2 månader sedan.

Jag blir så ledsen och frustrerad. Vi har letat jättelänge, vi har varit med i budgivningar som gått för högt och fått hoppa av etc. Nu när det äntligen ser ut som om vi hade hittat något så händer det här! Suck! Ska man aldrig få en break?!

slut på gnällandet... tack för att ni lyssnat!

• Svar på tråden Jag fattar inte vad grannen tänker - fy vad frustrerad jag blir!
  • Miss Lau

Kanske har grannen satt ett lockpris som hen inte ens är beredd att sälja för?

• Mizz Turko

Men ni kan ju inte bli arga för att grannen väljer att sätta ut lägre pris i samråd med mäklaren. Allt har ju att göra med renoveringar, skicket på lägenheten etc. Grannen kanske bara vill bli av med lägenheten.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • viseversa

tycker inte heller ni kan bli arga för det.Det är väl grannens lägenhet grannens val.Sånt är livet.
    Mizz Turko skrev 2008-07-15 12:15:39 följande:

Men ni kan ju inte bli arga för att grannen väljer att sätta ut lägre pris i samråd med mäklaren. Allt har ju att göra med renoveringar, skicket på lägenheten etc. Grannen kanske bara vill bli av med lägenheten. 
  • thiasvovve

Hmmm!
    Ibland så kan ju det vara riktiga lockpriser de sätter ut.
    Den 2a som gick för samma pris,hur mycket över utgångspriset gick den för?

• Themis

Grannen tänker nog att h*n vill få sålt innan det rasar.

Och det är också lite skillnad på att sälja om man har köpt på 400 k och sen gick det upp till 1500 k eller om man har köpt dyrt och försöker sälja dyrt.

Vi brydde oss inte nämnvärt om vilket hundratusental vår BR blev såld på för vi la inte in så mycket pengar från början, det var liksom "luftpengar". Vi ville bara säkra försäljning innan ett visst datum för att klara det nya lånet utan mellanfinansiering och tjafs.

• Rebubblan

Jag är inte direkt arg, grannen har ju rätt att ge bort sin lägenhet gratis om de vill det, jag är bara enormt ledsen, frustererad och uppgiven över hur det förändrar vår situation och våra förutsättningar att kunna flytta överhuvudtaget. Vi har letat efter ett nytt boende i nästan ett år. Om vi inte kan få tillbaka vad vi lagt in i vår lägenhet förlorar vi i stort sett hela vår insatts. Det är otänkbart och betyder att vi måste bo kvar. Lägenheten vi bor i är så långt ifrån optimal för 4 personer man kan komma, vi är redan trångbodda, och med 3 trappor utan hiss att släpa 2 barn och alla väskor och tillbehör som följer med en bebis bara man ska ut till parken en sväng är inte något jag ser fram emot.

Jag tror säkert det är ett lockpris, för med tanke på vad liknande lägenheter i området gått för på sistone finns det verkligen ingen anledning att sälja den till det priset (om de inte struntar i pengarna och bara vill bli av med den). Det är bara enormt tråkigt för oss, för det blir ju samma grupp av potentiella köpare som skulle sitta med bostadsdelen av tidningen på söndagmorgonen och undra varför det skiljer så mycket i pris. Så som jag ser det är det väl bara att vänta ut deras första visning, se vad som händer och hoppas på en massiv budgivning.

• epe

prata med mäklaren! de måste ju ha någon slags intern kommunikation. verkar helt dumt. kanske är det så att deras standard är så pass dålig.. vattenskadat någonstans kanske??

• Tjoflöjt

Jag förstår inte problemet. Ska grannen anpassa sin försäljning efter er, bara för att ni "måste" få ut ett visst belopp? Ska han göra det för att vara snäll, ta hänsyn till er som barnfamilj eller vad?

En lägenhet är aldrig värd mer än vad någon är beredd att betala för den, oavsett vilken strategi man väljer att ha vid en försäljning.

• thiasvovve

Det handlar väl inte om att be grannen anpassa sig efter TS,snarare att TS blir frustrerad av händelsen,skulle jag också blivit...

• spacebeare

som sagt tidigare upp till säljaren.

men ha i åtanke att under sommaren går det mindre å då måste man locka. så jag tror att det är nog den andra lägenheten som är mer realistisk

• haberg

jag tycker man ser ser det lite nu o då i bostadsbilagan, "likadan" lägenhet med väldigt olika budstarts-pris. Kanske får ni ut vad ni vill ha ialla fall? försök att inte oroa dig.

Jag vet hur det är att bo på 3 trappor utan hiss , vi försöker också flytta. Stor kram och lycka till!

• Mosaik

lockpriser är väl olagligt? och är det två märklare från samma firma så är ju antingen din eller grannens mäklare inkompetent? ring o prata med din mäklare o tala om vad den andra mäklaren gjort o be henne svara på hur de kan vara så!

tråkig sitts för er, men önskar er lycka till

• Rebubblan

Tack alla.

Min sambo ringde vår mäklare igår för att höra lite, och han (mäklaren) verkade helt förvånad själv. Han sa till och med till min sambo 'jag vet inte riktigt hur hon (kollegan) tänker där'. Vi har beslutat att avvakta till vi sett hur intresset ser ut på grannens lägenhet. De ska ha visning ikväll och på måndag (vi tänker inte gå på deras visningar, men ska se om det blir budgivning efter).

Jag har fullt förtroende för vår mäklare, så jag tror inte han har värderat vår lägenhet fel, och han höll fast vid sin värdering igår. Det måste ju sätta honom i en sits också när en kollega på samma firma ger så annorlunda värdering. Hade det varit en annan mäklarfirma hade han ju kunnat skylla på allt från lockpris till inkompetens, men nu påverkar ju kollegans värdering 'hans' objekt också.

Jag har också pratat med mäklaren på radhuset vi är intresserade av och fick lite lugnande besked därifrån.

Känner mig lite mer positiv idag, igår kändes det mer hopplöst.

• Goliz
    Rebubblan skrev 2008-07-16 10:08:55 följande:
    Tack alla.Min sambo ringde vår mäklare igår för att höra lite, och han (mäklaren) verkade helt förvånad själv. Han sa till och med till min sambo 'jag vet inte riktigt hur hon (kollegan) tänker där'. Vi har beslutat att avvakta till vi sett hur intresset ser ut på grannens lägenhet. De ska ha visning ikväll och på måndag (vi tänker inte gå på deras visningar, men ska se om det blir budgivning efter).Jag har fullt förtroende för vår mäklare, så jag tror inte han har värderat vår lägenhet fel, och han höll fast vid sin värdering igår. Det måste ju sätta honom i en sits också när en kollega på samma firma ger så annorlunda värdering. Hade det varit en annan mäklarfirma hade han ju kunnat skylla på allt från lockpris till inkompetens, men nu påverkar ju kollegans värdering 'hans' objekt också. Jag har också pratat med mäklaren på radhuset vi är intresserade av och fick lite lugnande besked därifrån.Känner mig lite mer positiv idag, igår kändes det mer hopplöst.
    Förstår verkligen att det känns retsamt. Men hoppas ni kan få det ni begär iallafall, kanske finns det många spekulanter.
    Vi står också snart och ska sälja vår lägenhet, för att vi ska flytta till hus. Och det känns inte allt för kul att under det senaste året har det sålt väldigt många 2:or i samma förening. Som tur är så är den här föreningen populär, och det verkar inte ha varit så svårt för dom som har sålt att sälja sina lägenheter, men det känns iallafall inte så kul, man blir ju lite orolig för att inte få det man begär för lägenheten.

Vad fick ni för lugnande besked från radhusmäklaren?
  • javalady

Tyvärr är det ju faktiskt så att borätter och hus inte är några bankkonton där man är garanterad att få tillbaka pengarna man "satt in" (insats via lån, förbättringar, höjning av standard osv). Det är viktigt att tänka så. Just nu är visserligen riktningen att man "tjänar" lite när man säljer, men det är långt ifrån något man skall ta som givet.

Sedan minns jag ett tv-program där de hade två exakt likadana lägenheter till salu i Stockholm. Skillnaden var att den ena var homestylad och förbättrad och den andra var mer i "befintligt skick" så som jag tror din grannes lägenhet är. Det var faktiskt så att den homestylade och förbättrade (de bytte ut vitvaror och sådant) gick bra mycket bättre. De funderade på om folk skulle bli inspirerade av den homestylade och uppfrächade lägenheten och buda mer på den "i befintligt" skick men så var det faktiskt inte. Minns inte idag vad de lade ner på uppfräshningen men säg 50.000 för att få en enkel summa och jag har för mig att de fick ut det dubbla om inte mer.

Men återigen - en borätt är inget bankkonto med garanterad räntevinst!

• Rebubblan
    Goliz skrev 2008-07-16 10:16:53 följande:
    Vad fick ni för lugnande besked från radhusmäklaren?
    Jag förklarade situationen lite kort och sa att vi ville avvakta lite bara för att se intresset på grannens och det var inga problem för henne och säljaren. Hon sa också att skillnaden i pris kan bero mycket på att det skiljer i våningsplan, att månadsavgifterna skiljer etc och där har vi fördel i båda fallen. Hon tyckte inte vi skulle behöva oroa oss men förstod att vi ville avvakta.
  • Goliz
    Rebubblan skrev 2008-07-16 10:26:25 följande:
    Jag förklarade situationen lite kort och sa att vi ville avvakta lite bara för att se intresset på grannens och det var inga problem för henne och säljaren. Hon sa också att skillnaden i pris kan bero mycket på att det skiljer i våningsplan, att månadsavgifterna skiljer etc och där har vi fördel i båda fallen. Hon tyckte inte vi skulle behöva oroa oss men förstod att vi ville avvakta.
    Vad skönt! Det ordnar sig nog tillslut.
Svar på tråden Jag fattar inte vad grannen tänker - fy vad frustrerad jag blir!