• Mia W

Råd om bra espresso-/cappuccinomaskin behövs!

Hej!

Jag vore jättetacksam om råd om en bra espressomaskin för att göra cappuccino. Letar efter en snygg, manuell maskin (absolut ingen automatisk då jag vill ha själva känslan med att göra allt själv) som har kapacitet att göra en riktigt god cappuccino. Finns det några sådana till hyfsat bra pris och vilken roll spelar priset egentligen? Har sett att OBH Nordicas är bland de billigaste och Krups. Men vad är skillnaden konkret mellan en maskin som går på ca 1450 och en på 5-8000 kronor? Jag är ute efter nåt som håller och som gör god cappuccino, men behöver givetvis inte något gigantiskt dyrt då den bara är för hemmabruk.

Vore supertacksam för råd! :)

• Svar på tråden Råd om bra espresso-/cappuccinomaskin behövs!
  • thiasvovve

Vi hade först den klassiska Krups modellen för runt 2000:-,men så omständig att köra espresso,skumma mjölk så man aldrig använde de funktionerna utan bara kaffe.Funderade sen på en maskin för runt 6000:- men även där dålig skummning av mjölk.Helst ville vi ha en helautomatisk,men skulle man ha en bra sa kostade de runt 15.000:- och va helt utom budgeten.så hittade vi en som i Sverige kostar 16.000:- för halva priset i Tyskland,och kollade runt på div.forum och en hel del hade köpt den där.Körde mailkontakt på engelska då jag inte kan tyska och fick den fram till dörren med UPS för 8200:- totalt.Dessutom gäller EU-garanti så händer något så är det inga problem att serva den i Sverige.
    www2.digitalo.de/detail.jsp;jsessionid=6F3CA03CCE13C3CFFCB4A707F019CC7C

Såg nu att priset gått upp lite tyvärr.

• Mia W

Tack för råd! Är dock bara inne på en manuell även om jag förstår att den kan vara mer komplicerad (en del av tjusningen). Fler råd?

• Mia W

Kan tillägga att jag tycker att Kitchen Aid och andra med en genuin retrokänsla är supersnygga. Vet någon av någon liknande till superbra pris så ge gärna förslag!

• oxytocin

Skillnaden mellan en billigare och en dyrare maskin är ex att den dyrare brukar ha separata värmesystem. Alltså du kan pressa kaffet samtidigt som du värmer och skummar mjölken. Det önskar jag att vår maskin hade!! Nu ska maskinen först värmas upp till runt 100°C, man pressar kaffet, sen ska den värmas upp till ca 150°C för att fixa mjölken, och det tar tiiiiiiiiiiiiiiiiiid!

• camas
    Mia W skrev 2008-07-15 12:49:31 följande:
    Hej!Jag vore jättetacksam om råd om en bra espressomaskin för att göra cappuccino. Letar efter en snygg, manuell maskin (absolut ingen automatisk då jag vill ha själva känslan med att göra allt själv) som har kapacitet att göra en riktigt god cappuccino. Finns det några sådana till hyfsat bra pris och vilken roll spelar priset egentligen? Har sett att OBH Nordicas är bland de billigaste och Krups. Men vad är skillnaden konkret mellan en maskin som går på ca 1450 och en på 5-8000 kronor? Jag är ute efter nåt som håller och som gör god cappuccino, men behöver givetvis inte något gigantiskt dyrt då den bara är för hemmabruk.Vore supertacksam för råd! :)
    du kan köpa våran...  Skrattande
    Filip 041227 och Tea 080401
  • Mia W

Jag funderar nu främst var man kan hitta bra vettiga sajter som har bra utbud på manuella, snygga maskiner i retrostil. Allt fler som säljs verkar vara automatiska och då försvinner ju hela känslan.

• oxytocin

Mia W skrev 2008-08-13 11:11:00 följande:

Jag funderar nu främst var man kan hitta bra vettiga sajter som har bra utbud på manuella, snygga maskiner i retrostil. Allt fler som säljs verkar vara automatiska och då försvinner ju hela känslan.
    Här kanske du kan hitta nån?
    espressomania.se/Basesearch_list.php&searchstring=Manuell
    Vi beställde vår Kenwood från det stället. Snabbt och smidigt.
  • Mia W

Vilken fin sida! Tack för tipset! Ska beställa därifrån så snart jag har någorlunda inkomst...

• frk Carlsson

Fick en Gaggia Classic när jag fyllde 30 för 4 å sedan och det är SUVERÄN! Skillnaden mellan olika priklasser är såklart att de dyrare är bätter, så är det bara. Jag tycker du ska satsa på en i 4-5000 kr klassen, det är lika bra. Sen beror det ju såklart också på vilket kaffe du köper och hur du förvarar det (kaffe ska förvaras i kylen eller frysen - det senare gäller hela bönor). Jag har även en Gaggia bönmalare, det blir mkt godare kaffe om man själv maler sina bönor (den är elektrisk så det är inget jobbigt). Helt klart värt det!

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Mia W

Jag är ganska petig när det gäller att köpa kaffe. Brukar köpa mindre mängder lite oftare på Tehörnan och få det malt där, har tyvärr ingen egen kaffekvarn längre. Just nu har jag bara en billig bistrokanna men den funkar och jag brukar försöka köpa riktigt gott kaffe.

Svar på tråden Råd om bra espresso-/cappuccinomaskin behövs!