• Optimera mera

LÄRARE på gymnasiet- frågor kring anställningsform och lön

Kommer att börja på ett vik i mitten av augusti som slutar i mitten av juni -09.
    Jag kommer att arbeta 100 % och vet att jag ska ha månadslön och utöver denna tillkommer semesterersättning.

Kallas detta för semestertjänst eller ferietjänst?

Hur många timmar per vecka kommer jag att arbeta (är det 40/45 eller annat)?

OM jag istället skulle har fått en tillsvidareanställning, skulle denna på något sätt ha varit mer fördelaktig rent ekonomiskt, jag menar, är det så att jag nu med viket kommer att arbeta säg 45 timmar per vecka och ha betald ledighet under jul, sportlov och påsk medan mina kollegor med tillsvidareanställningar jobbar på samma sätt men även har lön under sommaren)?
    Eller hur fungerar det??

• Svar på tråden LÄRARE på gymnasiet- frågor kring anställningsform och lön
  • Ellpi

Jag jobbar visserligen inte på gymnasiet utan i grundskolan men vet att semestertjänster är vanligare på gymnasiet. Fråga din arbetsgivare vad som gäller kring just din anställning! Det låter som du har semestertjänst vilket brukar innebära 40 h arbetsvecka samt 5 v semester.

Älskar M
  • Halvfemhuset

Det du skriver säger inget om du har semester- eller ferietjänst egentligen, men eftersom viket slutar innan sommaren får du ut semesterpengar då och så händer inget mer. Ett tidsbegränsat vikariat är det.

Många friskolor har 40 timmarstjänstgöring och vanlig semester. Fler kommunala skolor har ferietjänst och jobbar då 45,5 timmar/vecka för att jobba in den tid man får ledigt utöver sina lagstadgade 25 dagar.

• Halvfemhuset

Det spelar förresten ingen roll om du har vikariat eller tillsvidare. Lön får du efter andra kriterier som t ex arb. livserfarenhet, ålder, och efter löneöversyn kan ju din prestation spela in - dvs hur bra du är på jobbet.

• Halvfemhuset

Inget är mer fördelaktigt egentligen än något annat. Fördelen med semestertjänst är att du kan ta ledig när du vill (förutom sommartiden) och att du faktiskt kan lämna jobbet kl 17 och gå hem och inte göra ett jota mer. Resten blir övertid om du måste jobba. Jobbar du 45,5 timmar förväntas du jobba utan övertid och allt jobb ska rymmas inom den tiden. Det är en smaksak. Jag tyckte jag fick tusen gånger mer ut av att jobba 40 timmar än 45,5. Förut var jag aldrig ledig kändes det som. Hade allid dåligt samvete för det som kunde/borde göras. PÅ 40 timmarstjänst gick jag hem med gott samvete.
    Det har mer med hur du vill lägga upp jobbet än ekonomin att göra.

• Optimera mera

Tack så mycket för era svar!

Jag gissar att mina kollegor arbetar 45 h/vecka.

Men om jag bara jobbar 40 h/vecka, och mitt vik slutar i juni, då får jag väl inte småloven under året betalda?

Jag menar, jag vill ju inte jobba 45 h/vecka och sen ändå inte få de extra veckorna på sommaren betalda pga att mitt vik slutar i juni. Förstår ni hur jag menar..?

• alexs mamma

en sak till att tänka på när du får ett vik är att du INTE automatiskt får ta del av den årligalöneförhöjningen som är framförhandlad med facket den kommer vanligtvis från 1 april nya avtalet som förhandlats fram i vår ger lärare rätt till 10,2 % på 3 år... DEt får du alltså inte helle ringet lönesamtal... Du måste själv se till att förhandla om detta innan du skriver på ditt anställningsbevis det är viktigt att inte glömma detta varje gång du tar ett ntt vik annars för du ingen löneförhöjning som alla andra... Jag brukar alltid förhandla fram min "utgångslön" först och sedan påpeka för min arbetsgivare att jag också skall ha ett påslag helst redan från första månaden jag jobbar för att kunna få så bra lön som möjligt...

Lycka till!!

• Optimera mera

Okej,
    jag och rektor har kommit överens om min månadslön men jag har inte skrivit på något papper ännu.
    Menar du att jag kan påpeka detta med löneförhöjningen trots att månadslönen redan är bestämd?

• Polly S

jag jobbar på en kommunal gymnasieskola och har ferietjänst, alltså 45h/vecka. vet att många skolchefer verkar tycka semestertjänster är bättre, vilket automatiskt får mig att tro att det är sämre för oss lärare... nej, men jag ser ärligt inte hur det går att få ihop på semestertjänst. jag har ju fortfarande alla förberedelser/efterarbete men inga elever på lov -hur funkar det?

• alexs mamma

Optimera mera skrev 2008-07-16 10:37:15 följande:

Okej,jag och rektor har kommit överens om min månadslön men jag har inte skrivit på något papper ännu.Menar du att jag kan påpeka detta med löneförhöjningen trots att månadslönen redan är bestämd?
    Ja jag tycer att du helt klart skall på påpeka att du vill ha påslag för den kommande löneförhöjningen (som är fackligt framförhandlad) som kommer i april. Alla andra får ju runt 3% eller mer. Kolla med facket så at du har fått en rimlig "utgångslön". Det är meningen att du skall förhandla om detta vid varje tillfälle som du får ett nytt vik och det är lätt att glömma detta. Rektorerna vill ju helst inte komma i håg detta för att slippa ge dig extra...
  • alexs mamma
    Polly S skrev 2008-07-16 19:11:33 följande:
    jag jobbar på en kommunal gymnasieskola och har ferietjänst, alltså 45h/vecka. vet att många skolchefer verkar tycka semestertjänster är bättre, vilket automatiskt får mig att tro att det är sämre för oss lärare... nej, men jag ser ärligt inte hur det går att få ihop på semestertjänst. jag har ju fortfarande alla förberedelser/efterarbete men inga elever på lov -hur funkar det?
    Jag har alltid jobbat med ferietjänst i grundskolan. När jag tog min examen för 8 år sedan lovade jag mig själv en sak att aldrig jobbaöver gratis. Jag gör alltid så att jag lägger ut större delen av min förtroendetid på mitt schema ca 8h i veckan är lagom för mig. Jag gör de timmarna i skolan och när jag är färdig tar jag ALDRIG med mig något jobb hem... samtal ringer jag från jobbet allt rättas och förbereds på jobbet de timmar som är kvar sparas för utvecklingssamtal, föräldramöten akuta samtal med BUP, specialpedagog, socialen osv....
    Är det så att mina förberedelsetimmar går åt till annat under dagen tex samtal med elever/föräldrar, vik. för någon som är sjuk osv får jag gå oförberedd till lektionerna som inte blivit förberedda JAG får inte betalt så varför slita ut mig för något som jag inte får något tack för.... (naturligtvis är det oftast så att eleverna sällan upplever att jag är oförberedd för det är ju "bara" att ta vid där vi slutade sist..)
    Jag är mycket tydlig med detta på mina samtal med min chef. Han/Hon ber mig/oss i arbetslaget att fördela och prioritera det viktigast för dagen och då måste jag solla... Tyvärr är det så det ser ut iskolan idag. Lärarens jobba är så mycket mer än att bara undervisa fast det är det jag gillar mest. Man måste komma ihåg att man inte kan göra mer än man har tid för och det är inte meningen att man skall jobba ihjäl sig...
    Nu var jag lite OT men var bara tvungen att berätta hur jag tänker och gör för att överleva..
  • Halvfemhuset
    Svar på #8
    Enkelt. Man gör det man ska under den tid man jobbar. Eftersom du jobbar på plats till 17 varje dag hann iaf jag mer än när jag gjorde det på helger och andra konstiga tider.
    De 5,5 timmar/vecka som jag förr la ut på helgerna eller kvällar har jag helt enkelt tänkt om kring. Jag lägger upp arbetet annorlunda nu och kan faktiskt göra det man trodde man behövde göra kvällar/helger på loven istället. Skönt att ha semester och kunna ta ledigt när man vill. Jag jobbar iaf mindre än när ja hade ferietjänst. Tror faktiskt det är så att eftersom t ex alla kollegor är på plats, skolledning på plats till 17 varje dag så hinner man mer. När eleverna går hem så gör vi sånt vi aldrig annars hann. Vi hinner ha samtal i arbetslagen, lägga gemensamma planeringar, teman, evk osv. Det låg ju annars som en propp i vägen för t ex planering och rättning. Vi upplever alla att vi är mer effektiva.
  • Optimera mera

Jag kommer att ha 6 mån. provtjänstgöring. Betyder det att jag ska löneförhandla igen inför de (förhoppningsvis) resterande månaderna på 1-årsviket eller är det bara när en tjänst går över till en ny som man gör detta..?

• Polly S

halvfemhuset: hur blir det vid perioder som nationella prov? kan ni bara skjuta på det då, tas det hänsyn till att ni har extra rättning så ni har mindre möten, etc??
    hur gör ni med lov? jobbar ni då?

• alexs mamma

Optimera mera skrev 2008-07-17 16:46:08 följande:

Jag kommer att ha 6 mån. provtjänstgöring. Betyder det att jag ska löneförhandla igen inför de (förhoppningsvis) resterande månaderna på 1-årsviket eller är det bara när en tjänst går över till en ny som man gör detta..?
    Nej det gör detinte... Den lön du förhandlat fram till när du börjar din provanställning gäller för resten av ditt vik. Om du n får fortsätta jobba (hoppajag naturlgtvis. Men om d efter et år vill förlänga ditt vikariat el ge dig en fast anställning bör du s till att du får förhandla om din lön igen.
  • Halvfemhuset
    Svar på #13
    Övertid får man då för de som har såna ämnen och om man inte hinner, men de som har såna prov har också extra tid i schemat utlagt under de perioderna. Men som sagt - de får övertid om de pratar med rektorn.
    Och så har vi redan från början av året planerat in för NP i kalendariet så att övriga kollegor utan NP får göra andra sysslor då än att t ex ha p-möte den tiden. Funkar bra. Skönt med framförhållning, för det blir en förutsättning för alla. Det lugnar ner tempot tycker jag.
Svar på tråden LÄRARE på gymnasiet- frågor kring anställningsform och lön