Polly S skrev 2008-07-16 19:11:33 följande:
jag jobbar på en kommunal gymnasieskola och har ferietjänst, alltså 45h/vecka. vet att många skolchefer verkar tycka semestertjänster är bättre, vilket automatiskt får mig att tro att det är sämre för oss lärare... nej, men jag ser ärligt inte hur det går att få ihop på semestertjänst. jag har ju fortfarande alla förberedelser/efterarbete men inga elever på lov -hur funkar det?
Jag har alltid jobbat med ferietjänst i grundskolan. När jag tog min examen för 8 år sedan lovade jag mig själv en sak att aldrig jobbaöver gratis. Jag gör alltid så att jag lägger ut större delen av min förtroendetid på mitt schema ca 8h i veckan är lagom för mig. Jag gör de timmarna i skolan och när jag är färdig tar jag ALDRIG med mig något jobb hem... samtal ringer jag från jobbet allt rättas och förbereds på jobbet de timmar som är kvar sparas för utvecklingssamtal, föräldramöten akuta samtal med BUP, specialpedagog, socialen osv....
Är det så att mina förberedelsetimmar går åt till annat under dagen tex samtal med elever/föräldrar, vik. för någon som är sjuk osv får jag gå oförberedd till lektionerna som inte blivit förberedda JAG får inte betalt så varför slita ut mig för något som jag inte får något tack för.... (naturligtvis är det oftast så att eleverna sällan upplever att jag är oförberedd för det är ju "bara" att ta vid där vi slutade sist..)
Jag är mycket tydlig med detta på mina samtal med min chef. Han/Hon ber mig/oss i arbetslaget att fördela och prioritera det viktigast för dagen och då måste jag solla... Tyvärr är det så det ser ut iskolan idag. Lärarens jobba är så mycket mer än att bara undervisa fast det är det jag gillar mest. Man måste komma ihåg att man inte kan göra mer än man har tid för och det är inte meningen att man skall jobba ihjäl sig...
Nu var jag lite OT men var bara tvungen att berätta hur jag tänker och gör för att överleva..