• Kevlarsjäl

Ge minifom trots att gaserna bara kommer några timmar per dygn?

Min dotter ligger och krystar och verkar ha ont i magen på morgonkvisten mellan 05-07 typ. Aldrig annars. Då sover hon men krystar och är gasig. Jag har köpt minifom och undrar om andra har varit i samma situation och blivit hjälpta av minifom? Ska jag ge henne detta ALLA mål trots att det bara är på natten hon blir gasig?

Jag är ju inte säker på att det kommer hjälpa alls men vill i alla fall prova för hon låter så hemskt ansträngd även om hon inte är ledsen. Vore också skönt att få tyst på grymtningarna och stönen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-15 16:20
    Dottern är 8 veckor gammal.

• Svar på tråden Ge minifom trots att gaserna bara kommer några timmar per dygn?
  • Tovetrollet

Det räcker nog om du ger henne kanske 1 mål innan läggdags och sen det hon äter under natten. På dagarna borde det inte behövas.

• frulan

Vi ger innan varje mål

Som jag har förstått det så kan man även ge vid behov. Ser du att hon ligger och krystar för att pruppa, ge henne 10 droppar och se om det släpper då.

• FrökenDecember

Vår läkare sa att det räcker att ge Minifom bara då man tror det kan hjälpa. Alltså, i vårt fall, så behöver Leon det bara på kvällen, å då ger vi honom det bara på kvällen. Läkarn sa att det har liksom ingen långvarig effekt...

Oj, lite svammligt kanske men hoppas du fattar vad jag menar...

Lycka till!

• Aljen

;Minifom dropparna är helt ofarliga, ge så ofta du vill, det går rakt igenom kroppen och tas inte upp alls, finns alltså absolut inga biverkningar

• lokisse

varför inteandvända om det kan lindra bebbens magont dom gar ju rakt igenom

• Wilson

min dotter är också 8 vecor gammal och låg och krystade så man trodde alla grannar skulle vakna.Men vi började med minifom och har inga problem sedan dess,och vi har fått det mycket tystare hemma.
    Vi ger inte riktigt alla måltider men så gott som

Lycka till

• 820723

Du kan prova sempers magdroppar annars! Dom ger man bara en gång om dagen! Finns på apoteket!

• FrökenBokmal

Håller med 820723: dessutom har magdropparna bevisad effekt vilket minifom inte har...

• 820723
    FrökenBokmal skrev 2008-07-15 19:53:53 följande:
    Håller med 820723: dessutom har magdropparna bevisad effekt vilket minifom inte har...
    Fast jag tyckte inte att dom var nå bra! Min tjej blev mycket knöloigare dom dagar jag försökte med magdropparna så jag jgick tillbaka till minifomen.............men funkar dom så är det ju mycket bättre än minifom......med tanke på att man bara behöver ge en gång per dag!
  • pyrets päron

Vi gav minifom för att vi trodde att det skulle hjälpa vår dotter... Vi trodde att de gjorde de, men märkte att hon hade ont i magen varje kväll ändå.. Vi testade då att sluta för att se om de gjorde npn skillnad, och mycket riktigt, nu gnäller hon så gott som aldrig på kvällarna längre... Men de e ju helt klart me detta som med allt allat, varje barn är unikt och de krävs oxå att man testar vad som funkar för sitt barn... Lycka till!

• Kevlarsjäl

Tack för alla svar. Inatt gav jag minifom innan amningarna. Tycker inte att det gett någon riktig effekt. Sempers magdroppar verkar ju smidigare eftersom de bara ges en gång om dagen. Men jag kör på era råd att ge minifom när jag tror att det kan hjälpa - alltså på natten. Och sen avvaktar jag lite och hjälper de inte så ska jag testa Semper.

• frulan

TS, förresten...
    Rapar hon ordentligt under nattmatningarna? Om inte, kanske är därför det kniper tidig morgon?
    Vår kille hade oxå knip just tidiga mornar, vi ger både Minifom och Sempers magdroppar.
    På nätterna var jag så trött när jag var uppe och matade (ersättning) och vet helt ärligt inte om jag rapade honom ordentligt, han kan rapa rätt mycket annars och jag kanske nöjde mig med en på natten...
    Efter att vi började med alla droppar försvann knipen på morgonen. Kunde komma någon gång, dock. Nu när han skippar nattmål så är det ett minne blott.

• Umm Israa

miniform ska ges varje måltid för resultat..min 7 veckors gör samma sak på morgonen och jag tycker inte miniform har hjält..

• Umm Israa

ts- förrsten, om det inte hjälper kan man ge upp till 20 droppar av miniform enligt min bm..

• Alicia05sMamma

Minifom ska ges före alla måltider. Vi gav våran dotter 20-25 droppar när hon var nyfödd fram till 3 månader. Dock verkar inte dropparna omgående utan jag har för mig att det stod i bipacksedeln att det tar 1 vecka eller så för att ge resultat.

Glöm heller inte bort att det är jätte viktigt att hon får rapa ordentligt efter varje måltid.
    Jag bar min dotter mkt i babybjörnselen efter matningar för att i den så drogs benen upp lite & då fick hon lättare att släppa på gaserna själv

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Kevlarsjäl

Kanske är det så enkelt?!? På dagarna efter amning så rapas hon ju i princip alltid. Vi är igång mer och så. Men på natten så ammar jag vid 03:00 och då byter jag ibland blöja, därför är vi också uppe. Men sen efter amningen vid 05:00 och framåt (och ibland även efter 03:00) så ammar jag i sängen och vi somnar båda två. Då har hon ju inte fått rapa. Ska ta och testa det inatt. Har inte ens tänkt så långt - man är ju skapligt i koma på natten. Tänk om det kan lösa det. *hoppas*

Enda risken är väl att hon vaknar och får svårare att somna om men det hoppas jag inte.

frulan skrev 2008-07-16 10:51:49 följande:
    TS, förresten...Rapar hon ordentligt under nattmatningarna? Om inte, kanske är därför det kniper tidig morgon? Vår kille hade oxå knip just tidiga mornar, vi ger både Minifom och Sempers magdroppar.På nätterna var jag så trött när jag var uppe och matade (ersättning) och vet helt ärligt inte om jag rapade honom ordentligt, han kan rapa rätt mycket annars och jag kanske nöjde mig med en på natten...Efter att vi började med alla droppar försvann knipen på morgonen. Kunde komma någon gång, dock. Nu när han skippar nattmål så är det ett minne blott.
  • Kevlarsjäl

Det var stört omöjligt att försöka rapa henne inatt. När jag ammade somnade hon i sängen och jag lyfte då upp henne när hon var klar och hon sov bara vidare i min famn och det kom inte en endaste liten rap. Men från 07:00 och framåt så var det krystningsförsök som gällde. Några tips på hur jag ska lyckas rapa en supertrött bebis som bara vill sova?

• frulan

Vi sätter alltid vår kille i knät (håller under armar och nacke), ibland tiltar vi honom lite framåt. Så rapar han även när han sussar Ibland kan det dock ta en stund, både vaken och sovandes.

Kevlarsjäl skrev 2008-07-17 15:52:36 följande:
    Det var stört omöjligt att försöka rapa henne inatt. När jag ammade somnade hon i sängen och jag lyfte då upp henne när hon var klar och hon sov bara vidare i min famn och det kom inte en endaste liten rap. Men från 07:00 och framåt så var det krystningsförsök som gällde. Några tips på hur jag ska lyckas rapa en supertrött bebis som bara vill sova?
  • Kevlarsjäl
    frulan skrev 2008-07-17 17:01:22 följande:
    Vi sätter alltid vår kille i knät (håller under armar och nacke), ibland tiltar vi honom lite framåt. Så rapar han även när han sussar Ibland kan det dock ta en stund, både vaken och sovandes.
    Ska testa det.
Svar på tråden Ge minifom trots att gaserna bara kommer några timmar per dygn?