• Bollen82

Är det någon som gift sig i Spanien?

Hur går man tillväga om man vill gifta sig utomlands? I Spanien för att vara mer exakt?
    Är det på en ambassad?
    Behöver man några blanketter?

• Svar på tråden Är det någon som gift sig i Spanien?
  • vackrastarflow

Mina föräldrar förnyade sina äktenskapslöften i Svenska Kyrkan på Mallorca Där krävs det inte så mycket, då de följer svenska lagar osv

• Sestret

Enklare om ni går via svenska kyrkan. Det krävs annars mycket pappersarbete för att gifta sig enligt spanska lagar. Bekanta till oss bestämde datum för bröllop och fick inte alla dokument som behövdes i tid och fick ha ett "fejk"bröllop och sedan gå till rådhuset för att formalisera det hela fem månader senare (de hade avsatt sex månader för pappersarbetet att bli klart och det tog ett helt år!).

De är båda britter, men har spanska personnummer. Allt som har med pappersarbete att göra är komplicerat här. Å andra sidan finns det bröllopskoordinatorer och sådant i till exempel Barcelona och om de hjälper till går det garanterat smidigare.

• Bollen82
    Sestret skrev 2008-07-15 18:29:01 följande:
    Enklare om ni går via svenska kyrkan. Det krävs annars mycket pappersarbete för att gifta sig enligt spanska lagar. Bekanta till oss bestämde datum för bröllop och fick inte alla dokument som behövdes i tid och fick ha ett "fejk"bröllop och sedan gå till rådhuset för att formalisera det hela fem månader senare (de hade avsatt sex månader för pappersarbetet att bli klart och det tog ett helt år!). De är båda britter, men har spanska personnummer. Allt som har med pappersarbete att göra är komplicerat här. Å andra sidan finns det bröllopskoordinatorer och sådant i till exempel Barcelona och om de hjälper till går det garanterat smidigare.
    OJ!! Hur lång tid tar allt då? Detta e en impulsgrej typ..
  • Sestret

Då är det nog bäst att gå via svenska kyrkan. För dem tog det ett år allt som allt och då bodde de ju redan här i Spanien och hade spanskt medborgarskap... Även om ni får hjälp kan jag garantera att det tar ett par månader. Det är otroligt frustrerande hur lång tid det tar med byråkratin här. Jag fixade nyss att bli egenföretagare med endast en månad avsatt för pappersarbetet och jag är väldigt stolt

• Bollen82
    Sestret skrev 2008-07-15 19:21:52 följande:
    Då är det nog bäst att gå via svenska kyrkan. För dem tog det ett år allt som allt och då bodde de ju redan här i Spanien och hade spanskt medborgarskap... Även om ni får hjälp kan jag garantera att det tar ett par månader. Det är otroligt frustrerande hur lång tid det tar med byråkratin här. Jag fixade nyss att bli egenföretagare med endast en månad avsatt för pappersarbetet och jag är väldigt stolt
    Grattis till företaget. Hoppas det kommer att gå bra för dig!

Då kan jag inte räkna med ett "smyg"-bröllop om en månad då..
  • Sestret

Tack det var snällt! Hoppas att ni får ett härligt bröllop också!

Men varför inte via svenska kyrkan? Hoppa in på bröllopstorget och fråga där om någon vet hur lång tid det tar den vägen. Där finns det många experter!!!

• Bollen82
    Sestret skrev 2008-07-15 20:14:48 följande:
    Tack det var snällt! Hoppas att ni får ett härligt bröllop också!Men varför inte via svenska kyrkan? Hoppa in på bröllopstorget och fråga där om någon vet hur lång tid det tar den vägen. Där finns det många experter!!!
    Men hur lång tid tar det om man går via svenska kyrkan då?
  • sophy

hmm. Jag har ingen aning om hur det fungerar i spanien. Men i frankrike så måste man gifta sig borgerligt innan man gifter sig i kyrkan oavsett.

Jag å min man gifte oss här hemma först innan vi åkte, å så hade vi en cermoni i svenska kyrkan i frankrike. Såååå fint!

Alla svenska kyrkor utomlands har inte rätt å viga folk.

• Sestret

Kanske någonting matnyttigt här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1113993.html

Annars kan du söka vidare efter info om svenska kyrkan. Här i Spanien är det inte likadant som i Frankrike i alla fall. Dessutom vigs ni enligt svenska lagar om ni vigs genom svenska kyrkan.

Fast jag tycker att det låter lite kul att ha haft två bröllop, Sophy!

• sophy

Vigseln här hemma var inte direkt nått å ha. Tog nog 30 sekunder. Det mest pinsamma jag har varit med om iaf. :)

Men, vi var tvugna å göra det hemma först, för den svenska kyrkan vi gifte oss i har inte vigselrätt. Eller, om prästen inte har det...

Svar på tråden Är det någon som gift sig i Spanien?