• tjejmaffian

statistik risker vid tvillinggraviditet

Hej alla tvillinggravida!
    Är själv gravid m tvillingar i v11 och undrar lite över alla dessa risker jag nu har framför mig.. Är det ngn av er där ute som vet ngt om missfallsstatistik vid tvillinggraviditet, statistik på fosterdöd och liknande..? Vet att det inte lönar sig att nojja upp sig, men jag känner att jag behöver få vetskap...

• Svar på tråden statistik risker vid tvillinggraviditet
  • Anks

Har för mig att det var 12% chans för missfall efter vecka 12, sen kommer jag inte ihåg hur länge det varar, tror det bara var fram till v.20 (som sagt så har jag bara för mig nåot sånt)

Tror inte du behöver vara nojjig, finns ju en hel massa tvillingar ute i världen redan så:D
    grattis förresten:D är själv i v.16

• Anks

Jag hittade det igen:
    Vid dichoriotisk (tvåäggs) tvillinggraviditet är:
    risken för fosterdöd mellan 12 och 24 veckor ungefär 2%
    risken för intrauterin död efter 24 veckor och neonatal död ungefär 2%

Vid monochoriotisk (enäggs) tvillinggraviditet är:
    risken för fosterdöd mellan 12 och 24 veckor ungefär 12%
    risken för intrauterin död efter 24 veckor och neonatal död ungefär 4%

Hoppas det hjälper, har själv enäggs så nu blir jag nojjig istället:P

• tjejmaffian

Anks: Tack, var hittade du denna info? Men fosterdöd och missfall är väl inte samma sak? Eller, är det det kanske, nu blev jag osäker...Vid fosterdöd stannar väl fostret kvar, eller är jag helt ute och cyklar?

• tjejmaffian

Vet du föresten hur det ser ut om man jämför med enlingar? Och vad betyder intrautein död? Och den neonatala dödsrisken måste alltså bero på dem som är födda väldigt för tidigt..?

• Anks

oj, många frågor. Nu kommer jag inte ihåg vart jag hittadfe det, men om du bara googlar nått av meningarna lär du ju hitta igen. Sen allt det andra vet jag inte, kopierade bara. Men det kanske står mer på sidan om du lyckas hitta den:D

• Mamselito

Finns en tvillingklubb på nätet man kan gå med i. Det kostar en slant men det är värt det! Kolla upp!

• tjejmaffian

Mamselito: Hade tänkt det. Ska på ultraljud i morgon (är bara i 13:e veckan), och om det fortfarande finns två i magen ska jag gå med i svenska tvillingklubben...Hoppas man kan få lite mer klarhet där. Vill ju veta hur stor sannolikheten verkligen är att jag kommer att få mina twins tillslut...

• Mamselito

Lycka till! Skriv så vi får höra hur det gick på UL.

• minezza
    tjejmaffian skrev 2008-07-16 22:07:05 följande:
    Men fosterdöd och missfall är väl inte samma sak? Eller, är det det kanske, nu blev jag osäker...Vid fosterdöd stannar väl fostret kvar, eller är jag helt ute och cyklar?
    Vet du föresten hur det ser ut om man jämför med enlingar? Och vad betyder intrautein död? Och den neonatala dödsrisken måste alltså bero på dem som är födda väldigt för tidigt..?
    Nej, fosterdöd är inte samma som missfall. Fosterdöd är födseln av ett barn som har avlidit under graviditeten eller i samband med förlossningen. Och vid missfall kommer ju fostret alltså ut för tidigt dvs före vecka 22 (inte helt säker).

Intrauterin fosterdöd = foster dör inne i livmodern (intra=inne/innanför, uterus= livmoder på latin).

neonatal betyder alltså som du trodde också för tidigt födda, alltså steget mellan missfall och födda i efter fullgången graviditet på 38 veckor.

missfall vid simplexgraviditet: (1)
    risken för fosterdöd mellan 12 och 24 veckor ungefär 0.5%
    risken för intrauterin död efter 24 veckor och neonatal död ungefär 0.5%
  • tjejmaffian

Minezza: tack för klargörandet. Då vet jag nu alltså risken för att ett foster skulle dö i livmodern mellan v 12-24 och även efter v 24, samt efter födseln. Men jag har ännu inga siffror på missfallsrisken..? Man tror att jag bär på tvåäggstvillingar...

• Mamselito

Det är väl mindre risk med tvåäggstvillingar eftersom de har varsin morderkaka (som för det mesta växer ihop men de kan ändå inte dela blodomlopp) och varsin säck (ingen risk att navelsträngar lindas ihop etc).

• tjejmaffian

Jag frågade barnmorskan som jag gjorde UL för, men hon sa bara att hon inte ville svara på det! Vilket ju i sin tur bara leder till att man undrar om oddsen verkligen är sååå dåliga...

Svar på tråden statistik risker vid tvillinggraviditet