• Eaive

Köpt bostadsrätt men blev utan el?

Har nyss köpt bostadsrätt, allt gick snabbt, budade vann och inflytt två veckor senare, dvs. idag. Kom dit och upptäckte till besvikelse att elen var AVSTÄNGD. Fått reda på att det kan ta flera dagar/veckor innan det är ordnat. Så nu har jag betalat halva månadens hyra men kan inte flytta in. Är detta inte förra ägarens plikt att informera om detta? Allt gick dessutom genom mäklare. Har tidigare bott i två andra bostadsrätter där detta sköttes automatiskt efter inflytt, jag fick en räkning i brevlådan första månaden. Hur fungerar det som eg.? Någon som vet?

• Svar på tråden Köpt bostadsrätt men blev utan el?
  • Lotlas

Ingen aning, men det låter konstigt... Kolla med mäklaren vad som gäller. Man tycker ju att de borde ha informerat om det, så att du kunde ha beställt och fixat i förväg. Hoppas det löser sig!

• Mimmi P

Jag har ingen aning men det låter verkligen som nåt mäklaren borde ha upplyst dig om. Kontakta mäklaren, som du säger själv du har ju etalt hya för nåt du inte kan utnyttja.

• Eaive

Jag har mailat mäklaren och bett om råd. Är himla rädd för att det går under undersökningsplikten dock. Känns som en mkt konstig situation dock =/

• blipblop

Eh, det här låter underligt. Till bostadsrätt så får du själv skaffa ett nytt eget elabonnemang. Det har jag fått till alla mina lägenheter. Det ringer man ju själv och ordnar.

• Butterscotch

Vi köpte nyss ny lägenhet, och då ringde jag till elbolaget och sade upp vårt abonnemang för den gamla lägenheten samtidigt som jag berättade när vi skulle flytta in i den nya lägenheten. Har nog aldrig varit med om att säljaren ordnat den saken åt mig som köpare?

• Eaive

Fast kan man anmäla det bara dagen innan, det verkar ta mkt längre tid då den varit avstängd, eller har jag missuppfattat? Fick dessutom inte reda på att flytten var godkänd av bostadsrättsföreningen förrän för någon dag sedan (eftersom allt gick så snabbt)

Förra ägarna ordnade inget förut heller, det gick automatiskt genom bostadsrättsföreningen om jag förstått det rätt. De anmälde bytet.

• originalgutegirldenförsta

Men hur gjorde du när du kollade på lägenheten? VAr elen avstängd då också?

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • MiIou

Nu när vi flyttade in i bostadsrätt fick vi själva ordna med ett nytt elavtal, så var det i förra bostadsrätten också, vi ringde och hörde oss för om bästa pris och tecknade avtal (första var lägenhet, detta parhus). Så... Jag tror inte de är skyldiga att ordna sånt och för mig låter det som något som är upp till dig att ta reda på...

• Eaive

Lägenheten hade el då jag kollade på den, för två veckor sedan...

Svar på tråden Köpt bostadsrätt men blev utan el?