• jordgubbsglass

stenhård livmoder i bland?

Hej! Ibland blir min mage stenhård och jag känner livmodern supertydligt. Så har det blivit mer å mer.. Håller i sig nån minut bara... Är det sammandragningar el nåt? Å varför blir de så? är det farligt? hur tidigt ska man känna dom isåfall? Jag är i v 22... Verkar kanske korkad som inte vet vad det är men det är ju min första graviditet å allt är ju nytt! :o)

• Svar på tråden stenhård livmoder i bland?
  • Heidi1

det e sammandragningar, livmodern tränar. helt normalt

Har nytt nick, mitt gamla var Citrina
  • JagÄrMamma

Hej! Låter som sammandragningar. Mina började oxå vid v 22, vet inte om det är "för tidigt". Men om du läser på infon om grav.vecka 24 så står det om sammandragningar där.
    Sen tror jag inte man ska ha hur mkt som helst.... jag har bara haft lite då och då.
    Ring din BM o fråga om du har ofta tycker jag. Men det kanske finns nån som e mer säker än jag.

Lycka till!

• Heidi1

har man ofta sammandragningar bör man ringa bm

Har nytt nick, mitt gamla var Citrina
  • Bebis på väg

Det låter som sammandragningar du har. Magen blir liksom hård o kan kännas tung. För mig kom de i ca v 28 och har haft varje dag sedan dess. Kom mest när jag gick fort, stressade eller efter att jag kissat (konstigt nog). Vissa känner sammandragningar el förvärkar som det också heter under hela graviditeten. Men man får inte ha för många, då måste man ta det lugnt så att inte förlossningen startar tidigare. Men enligt min BM är det normalt med uppåt 15 st om dagen. Prata med din BM om det men jag tror säkert inte att det är någon fara.

BF + 10
  • jordgubbsglass

vad nervös jag blir nu... för jag får sånna flera gånger om dan.. å när jag tänker efter så känns det som om jag kommer fösa för tidigt. När min BM kände på min mage förra veckan, så tyckte hon att livmodern var större än vad hon trodde. I v 21 som jag va då så sa hon att toppen på livmodern skulle vara vid naveln, men min mätte några cm ovanför.. å nu att jag har så många sammandragningar redan? har känt så i flera veckor.. scary.. men jag får prata med BM...

• JagÄrMamma

Nä, bli inte rädd nu. Ta o ring din BM imorgon istället.
    Försök tänka efter -när får du sammandragningar? Efter att du gått snabba el långa promenader? När du har stressat? Ansträngt dej? Försök komma på.
    Kanske du t.ex. ska promenera i ett lugnare tempo, ta paus om du ska gå längre?
    Men ring din BM imorgon, då får du de bästa svaren!

• jordgubbsglass

nej jag får när jag är lugn oxå.. fick förut efter att ha legat i sängen i en timme... hur lugn som helst...
    Men jag får hoppas på att allt e bra! tack för svaren. nu blir de kvällsmacka å te!!

• Bebis på väg

Jag fick också flera om dagen men kände inte att det kändes något konstigt. Jag orkade jobba men drog ner på tempot i övrigt. Jag tror mer att om man får tokmånga av tex stress o arbete o man inte känner att man orkar med det, då kanske man måste ta det lugnare.

Det är inte mer som en svag mensvärk du känner då? För det är ju bara ett tecken på att livmodern växer o det brukar man känna väldigt tidigt i graviditeten.
    Trodde också att jag skulle föda för tidigt men nu sitter jag här på BF +11 och har de senaste 2 månaderna haft jätte mycket förvärkar men det händer inte ett smack! Tror inte att storleken på din livmoder har någon betydelse för om du kommer föda för tidigt. Alla mått ser olika ut. Be att få kolla din kurva o om den ligger inom normalintervallet. Men min BM mätte mitt sf-mått (måttet på livmodern) först i v 25. Men är du orolig så tycker jag att du ska prata med din BM eller en läkare. Lycka till.
    BF + 11
  • jordgubbsglass

nej det är ingen värk direkt.. jag känner lixom inte av nåt. livmodern blir bara stenhård. men de känns inget...

oj, bf+11... lycka till då.. snart måste dom väl sätta i gång dig?

• Flickan och kråkan

Jag fick täta sammandragningar redan v.20 (runt var tionde minut), trots första barnet. Fick det kollat ett par gånger eftersom de kom så tätt. Allt var helt normalt. Att ha 10-20 per dag är normalt så länge de inte gör ont. Prata med din BM, du ska se att allt är precis som det ska

• jordgubbsglass

tack... känns skönt..

• Emma0709

Jag har haft sammandragningar sen v 19 typ!! i samband med sex o när jag går mkt eller går över huvud taget!! Inte hela tiden men någon gång per dag!!

• Planet

I min första graviditet hade jag sammandragningar nästan varje dag redan från vecka 9-10 ungefär. I början var det ofta när jag vaknade på morgonen, senare kunde de komma när som helst under dagen men särskilt när jag promenerade eller ansträngde mig eller var kissnödig. Det är helt normalt så länge de inte gör ont - faktum är att det är bra att livmodern "värktränar". Då vet den vad den ska göra när det blir dags!

• Mamisita

Hej vid min första grav så kände jag av sd kring v19, fick kolla att tappen inte vidgat sig och ick rådet att lyssna på kroppen och ta det lugnare. Så länge det inte gjorde ont så var det ingen stor fara.

Nu under min andra grav känner jag av sd och är i v14, vet ej om det kommer tidigare vid andra grav? Är inte speciellt orolig men försöker ta det lungt när de kommer.

Men det är bra att nämna det för sin bm, har för mig att det också kan vara tecken på uvi men det kan ju också vara att du är en sådan som känner det tidigt

• chokladkaninen

Jag är på min andra grav nu och har mer sammandragningar än första gången. Min BM säger att det är normalt, andra gången har ju livmodern mera klart för sig vad det är den ska göra.

• CTMT

jag har också sammandragningar. En dag på jobbet så kan jag få 1 sammandragning i timmen. Magen blir hård och jag måste stanna upp en liten stund för det känns som ett bowlingklot i magen.
    Sammandragningar hänger ihop med stress, fysisk och/eller psykiskt stress. Så om man har mycket sammandragningar så är det bästa alternativet att helt enkelt stressa ner i tillvaron.

Det är inte farligt för dig eller för barnet, är som sagt bara livmodern som tränar sig!
    Dock sa min BM förra veckan att om sammandragningarna börjar komma i "vågor" (du får en sammandragning, sen går det tillbaka, men sen kommer det en till, sen går den tillbaka, sen en till... osv osv) DÅ ska man kontakta MVC. För i värsta fall kan man börja öppna sig lite om de blir allt för täta!

• Nala80

Jag är endast i v.13, när man läser om v.13 står det att man ska kunna känna livmodern om man ligger på rygg. Jag gör det inte, är det någon som vet om det är vanligt el inte? Det är min första graviditet.

Svar på tråden stenhård livmoder i bland?