• Titti och mini

Bära i sjal/sele med ryggproblem?

Jag har fel på svankryggen, mina kotor är ihoptrycka nedtill, vilket gör att det gör väldigt ont om jag överbelastar, t.ex. går mkt (flera timmar). Hittills har det gått jättebra att bära lillen i sjalen men idag började det göra ont, gick en långpromis, o nu kan jag nästan inte stå utan att det gör ont. Han väger ca 8 kg nu.

Blir så himla ledsen om jag ska behöva sluta bära, o för övrigt vet jag inte hur det skulle gå till, både han o jag vill ju vara nära o att inte ta upp honom när han vill det känns nästan otänkbart

Så undrar om ngn annan har liknande problem o om ni kunnat lösa dem? Jag har hittills bara burit i X-omslut på magen. Tror ni att det skulle vara bättre att bära på ryggen? Höften?

Tacksam för alla tips. Annars får det bli naprapat som ledar upp, m risken är nog att det bara hjälper för stunden...

• Svar på tråden Bära i sjal/sele med ryggproblem?
  • atopia

Det är MYCKET bekvämare att bära på ryggen och inte alls lika tungt. Andra kanske inte håller med mig men så tycker jag. Jag hoppas att du kan fortsätta bära!

• Marlene

Jag orkar knappt bära på magen eller höften alls och det har jag inte gjort på länge, men på ryggen kan jag bära länge utan att få ont

• tioy

Bär också mitt barn på ryggen. Inte alls lika tungt tycker jag.
    Kika gärna på knytningen i mitt bildgalleri.
    Vet inte hur det påverkar svanken för dig. Själv har jag svag svank, men det har gått bra.

• ahlcec

Ni som bär på ryggen, tyckte era kids om det direkt?
    Jag hade en känsla av att June krånglade och korvade sig, så jag sålde min babylonia. Hon gillade aldrig Mobyn så jag tänkte att hon kanske inte gillade att bli buren på ryggen heller.

Sen när jag sålt babylonian insåg jag att hon kanske visst det gillade det, men att det kändes ovant på ryggen bara?

• kixan

Ahlcec: Alma var inte överdrivet förtjust i att åka sjal på ryggen i början, men efter att jag använt ergon några gånger (smidigare att få upp henne) fattade hon att det var rätt trevligt och var mer samarbetsvillig när jag knöt sjal också. Fast fortfarande skulle hon gärna åka på magen om hon fick.

• Gege

Varför inte prova en sån "platta" man spänner över höften så ryggen får vara rak. Barnet sitter på plattan så man bär med hela kroppen.

• ahlcec

kixan - Aha, det var kanske vanefråga både för henne och för mig? Nåja, nu har jag ju sålt den.
    Men den kändes rätt bra för ryggen, fast då var ju June iofs mycket mindre.

Är det nån som provat ett hipseat, som Gege talar om?

• kixan

Ahlcec: Ja, jag tror det. Man är ju inte supersmidig på att snabbt knyta fast ungen på ryggen första gångerna man provar heller, så det blir ju lätt lite stress...
    Hipseat är säkert bra, men det verkar bökigt att behöva hålla fast barnet hela tiden, med bärsjal får man ju också rak rygg och slipper dessutom hålla fast ungen.

• Titti och mini

Gege - vad är det? Verkar ju mkt bra, var finns de?

• ahlcec

Kixan - Hehe, nej det är sant.
    Jag tror att ett hipseat är rätt bra om man har en unge som min, som ska bäras och ner och bäras och ner i det oändliga. Hon är som ett katt som fått frihetsspatt och som kutar in och ut och in och ut genom ett öppet fönster..

Problemet är ju att en sjal är vacker, hipseaten är ju rätt så.. fult. Faktiskt.

• kixan

Ahlcec: Till dom stunderna har jag hellre en ringsjal, den avlastar alldeles tillräckligt för att bära några minuter-en kvart åt gången. Håller med dig, sjal är absolut snyggare.

• Titti och mini

Tack Gege Verkar ju bra, förutom att man måste hålla i barnet. Nån som har erfarenhet av en sån?

Annan fråga också:

Knytinstruktion för Babybundler på ryggen? - vart finns det? o kan man få upp bebisen när man är ensam på ryggen?

• ahlcec

kixan - Ja iofs. Jag har inte ens tänkt på att det finns ringsjalar, de är ju mycket enklare! Fast nä, fler bärredskap låter jag nog bli att köpa. June är inte sådär väldigt bärig. Om man säger.

• kixan

Ahlcec: Sy en egen, det är skitlätt och blir inte så himla dyrt.

Titt och mini: Omslutet är det som gäller med elastisk sjal, att få upp bebisen brukar gå bra med lite träning, det finns en finsk film som visar ett sätt att göra det på, men den kan jag inte hitta just nu...
    En hyfsad instruktion finns här: mamatoto.org/Default.aspx

• Miss Daisy

Jag har skolios och diskbråck, och är även opererad en gång för diskbråck. Jag får ont om jag bär väldigt länge på magen men på ryggen får jag inte samma problem. Idag har jag burit i ergon mellan 10:30-15.00, och bara tagit ner honom när det var dags att äta i princip. Det är knappt så jag tror på det själv men jag har inte ett dugg ont i ryggen.

• Miss Daisy

När du skriver att dina kotor är hoptryckta menar du att de sitter för tätt? Så har jag också nämligen. Men du kanske menar nått annat.

Har du testat en ergo? Jag älskar verkligen min, faktiskt nästan mer än sjalen. I varje fall nu på sommaren.

Svar på tråden Bära i sjal/sele med ryggproblem?