• Ella Mia

Måla direkt på tapeten eller spackla skarvarna??

Jag ska måla om hela min nya lägenhet, som idag är tapetserad. Ska jag spackla och slipa ner tapetskarvarna eller måla på tapeterna som de är? Tapeterna är nya och i fint skick.

Har läst på olia ställen och frågat i olika färgaffärer. En del rekomenderar slipning av av tapetskarvar och andra inte?

Någon som kan ge mig råd?

• Svar på tråden Måla direkt på tapeten eller spackla skarvarna??
  • Lena

slipa ner skarvar och spackla annars syns skarvarna.

• Sniglar och Krut

Om du inte spacklar och slipar skarvqarna så får du tapetkänsla när du målar, alltså det kommer att se tapetserat ut istället för målat. Det tycker många är en "lyxigare" variant.
    En smaksak.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Marie IE B

Hur är tapeterna satta ? Omlott eller kant-i-kant ?
    Vi har målat alla rum, direkt på tapeterna som satt kant i kant, och vi har inte spacklat och slipat över tapetskarvarna utan bara ev hål som inte ska användas igen. Vi hade en bård i köket, den tog vi bort så där blev vi tvungna att spackla och slipa.
    Givetvis blir resultatet bättre om man tar sig arbetet och tiden med att spackla och slipa men det måste göras noga. Använd också färg av god kvalitet med bra täckförmåga och räkna med 2-3 lager.
    Eftersom du skriver att tapeterna är nya och i gott skicka så hade jag inte spacklat och slipat.

• Ella Mia

Sniglar och Krut skrev 2008-07-15 21:25:26 följande:

Om du inte spacklar och slipar skarvqarna så får du tapetkänsla när du målar, alltså det kommer att se tapetserat ut istället för målat. Det tycker många är en "lyxigare" variant.En smaksak.
    Tycker många att det är lyxigare att det ser ut som tapet?
  • Ella Mia
    Lena skrev 2008-07-15 21:24:47 följande:
    slipa ner skarvar och spackla annars syns skarvarna.
    Jo, jag vet, kan bara inte bestämma mig för om jag tycker att det gör så hemskt mycket att skarvarna syns.
  • Ella Mia

Marie IE B skrev 2008-07-15 21:29:23 följande:

Hur är tapeterna satta ? Omlott eller kant-i-kant ?
    Är det ena bättre att måla direkt över än det andra?
  • AnnaVirrPanna

Jag tycker personlingen att det är snyggare om inga skarvar syns. Då ser man tydligare att det är just målat. I vår nya lägenhet syns alla skarvar, det ser mer ut som tapet då. Smaksak.

• Emilia82

ella mia: om tapetarna är kant i kant så syns de ju mindre än 'omlott' när man målat...

• Sniglar och Krut
    Ella Mia skrev 2008-07-15 21:31:57 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-07-15 21:25:26 följande: Tycker många att det är lyxigare att det ser ut som tapet?
    Ja, eftersom tapet ofta är dyrare än färg.
    Som sagt, en smaksak.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
Svar på tråden Måla direkt på tapeten eller spackla skarvarna??