• Strangely

sammandragningar varje dag, är de normalt?

Hejsan. Är i v.29 och har haft sammandragningar sedan v.22 ca. Alltså regelbundna sammandragningar varje dag, oftast flera gånger per dag. Har inte oroat mig alls för det innan, men läste en tråd om det här inne och började undra om de är normalt. Någon som vet? Har inte ont eller så :)

• Svar på tråden sammandragningar varje dag, är de normalt?
  • 1 och 1 är 3

jag har haft sammandragningar dagligen sen typ v 20... så länge dom itne gör ont e de ingen fara men jag va oxå nojjig i början...

• Adagio

Det har jag haft sen vecka 20 vid båda mina graviditeter. Jag tror inte att det är någon fara så länge det inte gör ont. Brukar djupandas igenom dem, inbillar mig att man kanske kan träna lite inför förlossningen...

• Strangely

Ok. Då kan jag känna mig lugn. Jag anade nästan det, men frågar för säkerhets skull :)

• Alisa

Jag hade mycket sammandragningar kring v 30, så fort jag började gå snabbare än långsam promenadtakt ungefär (knepig beskrivning kanske..) alltså väldigt lite ansträngning. Sonen föddes sedan  i v33.
    Fick då veta att _för_ mycket sammandragningar kan göra så att livmoderhalsen kortas och till slut börjar förlossningen. Har dock aldrig förstått vad som är normalt och inte, för samtidigt har jag förstått att livmodern "tränar" inför förlossningen genom sammandragningarna. Om du är orolig kan du prata med din BM och kanske få göra ett VUL för att mäta livmodertappen om den har en bra längd.

• Sara78

De kan påverka livmodertappen fast de inte gör ont. Men frågan är ju vad som är normalt och när det börjar bli "för mycket". Har man dem väldigt tätt och återkommande under flera timmar kanske man ska be att få kolla upp det i alla fall. Och om de inte försvinner om du vilar/badar etc.

• paloma84

Jag har också undrat samma sak!

Är i v.29 nu och har haft sammandragningar sedan v.20 ungefär, har inte funderat så mycket över dem då jag vet att det är normalt att ha sammandragningar.

Men nu de sista dagarna kommer de regelbundet, och är riktigt kraftiga så att jag ej kan gå eller stå upprätt/rak i ryggen.
    Igår kväll så "small det till" eller vad ska jag säga.. det liksom "knäppte till" i underlivet, det bara sa "klonk"..
    "Oj, vad var det?" tänkte jag och trodde att "Nu ska jag föda!".. ha ha...

Någon som vet?

• Killis

Hej Paloma84,
    Konstigt! precis som du beskriver med att det smäller till och säger "klonk" så var det för mig när mitt vatten gick. Men du hade du ju märkt om det gjort

• paloma84
    Killis skrev 2008-07-16 09:25:07 följande:
    Hej Paloma84, Konstigt! precis som du beskriver med att det smäller till och säger "klonk" så var det för mig när mitt vatten gick. Men du hade du ju märkt om det gjort
    Ja, ha ha det hade jag nog märkt :)

Mina sammandragningar fortsätter och funderar på om "klonket" kanske berodde på att barnet försöker att fixera sig och att barnets huvud slog emot bäckenet... kanske...
  • fr Svår
    Alisa skrev 2008-07-15 21:52:24 följande:
    Jag hade mycket sammandragningar kring v 30, så fort jag började gå snabbare än långsam promenadtakt ungefär (knepig beskrivning kanske..) alltså väldigt lite ansträngning. Sonen föddes sedan  i v33.Fick då veta att _för_ mycket sammandragningar kan göra så att livmoderhalsen kortas och till slut börjar förlossningen. Har dock aldrig förstått vad som är normalt och inte, för samtidigt har jag förstått att livmodern "tränar" inför förlossningen genom sammandragningarna. Om du är orolig kan du prata med din BM och kanske få göra ett VUL för att mäta livmodertappen om den har en bra längd.
    oj! så har jag redan...

har haft ganska "elaka" sd sedan v. 13-14...
    har som du skriver samma bekymmer. så fort jag går en liten promenad, om än i ganska sakta tempo, så får jag jättemkt sd! går jag mer än vanligt en dag så får jag "betala" dyrt för detta dagen efter. då får jag sammandragningar bara jag tar några steg...
    ibland kommer de på natten och tidigt på morgonen och kan vara så starka att jag vaknar av dom. gör ont i magen...

tror vår lilla kommer att komma för tidigt, mkt pga detta.
    känner det på mig...
    har dessutom gbs och upprepade uvi:er, vilket ökar de prematura sd en hel del också...
  • Alisa
    fr Svår skrev 2008-07-18 23:28:06 följande:
    oj! så har jag redan...har haft ganska "elaka" sd sedan v. 13-14...har som du skriver samma bekymmer. så fort jag går en liten promenad, om än i ganska sakta tempo, så får jag jättemkt sd! går jag mer än vanligt en dag så får jag "betala" dyrt för detta dagen efter. då får jag sammandragningar bara jag tar några steg...ibland kommer de på natten och tidigt på morgonen och kan vara så starka att jag vaknar av dom. gör ont i magen...tror vår lilla kommer att komma för tidigt, mkt pga detta. känner det på mig...har dessutom gbs och upprepade uvi:er, vilket ökar de prematura sd en hel del också...
    Med första sonen hade jag ett ansträngande arbete och trodde därför sd kom. Dock tog jag det väldigt lugnt i slutet men sd kom ändå. Blev då informerad om att mitt arbete i sig inte hade kunnat starta en förlossning. Fick även tidiga sd med andra sonen, där det visade sig att han var mycket sjuk. Så sd kan ju ha startat av den anledningen.. Men nu i tredje graviditeten har jag fått veta att det inte alls är osannolikt att även denna lilla blir prematur, eftersom jag i två fall fått tidigt.
    Har du pratat med någon läkare om ev. sjukskrivning? Man kan ju även bli ordinerad sängläge om man har stora risker att föda tidigt (har dock bara hört om det i andra sammanhang, men möjligheten finns ju..)
  • fr Svår
    Alisa skrev 2008-07-19 09:30:59 följande:
    Med första sonen hade jag ett ansträngande arbete och trodde därför sd kom. Dock tog jag det väldigt lugnt i slutet men sd kom ändå. Blev då informerad om att mitt arbete i sig inte hade kunnat starta en förlossning. Fick även tidiga sd med andra sonen, där det visade sig att han var mycket sjuk. Så sd kan ju ha startat av den anledningen.. Men nu i tredje graviditeten har jag fått veta att det inte alls är osannolikt att även denna lilla blir prematur, eftersom jag i två fall fått tidigt.Har du pratat med någon läkare om ev. sjukskrivning? Man kan ju även bli ordinerad sängläge om man har stora risker att föda tidigt (har dock bara hört om det i andra sammanhang, men möjligheten finns ju..)
    okej!

jag har läkarbesök på mvc på tisdag.
    fast bm säger att det är svårt att få igenom en s-skrivn. nu för tiden.
    tycker det verkar konstigt! bara här läser man ju om en hel del som fått det utan större bekymmer...:(
    vi får väl se vad som sägs efter tisd. ;)
  • Odesso

Jag var i v33 och började få ordentligt mk sd's (över 30 per dag), även när jag bara satt och vilade. Blev rådd att åka till sjukhuset av BM och de lade in mig för observation, vila samt medicinering i tre dagar. Många sammandragningar kan göra att livmoderhalsen förkortas och när den gjort det tillräckligt mycket sätter förlossningen igång. Det som gjorde att de lade in mig var att sd's kom även när jag vilade. Visst kan man strunta i det och låta barnet komma, men det är så mycket bättre för barnet att få ett par veckor till i magen.

• Flickan och kråkan

Jag fick täta sammandragningar runt v.20. Sådär var tionde minut. Gjorde aldrig ont. Jag fick det kollat ett par gånger eftersom de kom så tätt. Påverkade aldrig livmoderhalsen eller tappen trots att de fortsatte, blev aldrig sjukskriven.

10-20 per dag ska vara fullständigt normalt så länge de inte kommer regelbundet eller gör ont.

För de flesta är sammandragningar helt normalt även om de kommer ganska så ofta. Problemet är att det inte går att säga något generellt. De är så olika från kvinna till kvinna. För vissa KAN sammandrasgningar innebära för tidigt värkarbete.

Gör de ont eller kommer regelbundet ska man alltid se till att få det kollat omgående.

Börjar man fundera på att de kommer ofta (även om de inte gör ont) ska man prata med sin BM och se till att få ta prov på UVI m.m eftersom sammandragningar kan vara ett tecken på infektion. Bra att få tappen kollad också så man slipper oroa sig. Hellre en gång för mycket

• jengberg

från v 26 fick jag onda sammandragningar o blev helt sjukskriven och fick komma till läkaren o göra vul....o blir det inte lite bättre så ska man ringa in o kolla med vul igen

Svar på tråden sammandragningar varje dag, är de normalt?