Alisa skrev 2008-07-15 21:52:24 följande:
Jag hade mycket sammandragningar kring v 30, så fort jag började gå snabbare än långsam promenadtakt ungefär (knepig beskrivning kanske..) alltså väldigt lite ansträngning. Sonen föddes sedan i v33.Fick då veta att _för_ mycket sammandragningar kan göra så att livmoderhalsen kortas och till slut börjar förlossningen. Har dock aldrig förstått vad som är normalt och inte, för samtidigt har jag förstått att livmodern "tränar" inför förlossningen genom sammandragningarna. Om du är orolig kan du prata med din BM och kanske få göra ett VUL för att mäta livmodertappen om den har en bra längd.
oj! så har jag redan...
har haft ganska "elaka" sd sedan v. 13-14...
har som du skriver samma bekymmer. så fort jag går en liten promenad, om än i ganska sakta tempo, så får jag jättemkt sd! går jag mer än vanligt en dag så får jag "betala" dyrt för detta dagen efter. då får jag sammandragningar bara jag tar några steg...
ibland kommer de på natten och tidigt på morgonen och kan vara så starka att jag vaknar av dom. gör ont i magen...
tror vår lilla kommer att komma för tidigt, mkt pga detta.
känner det på mig...
har dessutom gbs och upprepade uvi:er, vilket ökar de prematura sd en hel del också...