• Ladycocos

Vad kan jag göra med alla mina bigarråer???

Jag har ett GIGANTISKT bigarråträd, och jag vet inte vad jag ska göra med all frukt... (Söta gulröda bär)

Jag fattar inte fullt ut skillnaden mellan bigarråer och körsbär, men alla recept är för körsbär... Kan man göra tex sylt på bigarråer?

• Svar på tråden Vad kan jag göra med alla mina bigarråer???
  • rasajj

bigarraerna ar sotare an korsbar, men annars illhor de samma familj.

Du kan sakert gora samma recept av bigarraerna, som av korsbaren, men kanske sota mindre?

Annars kan du ju frysa dem?

Saft gar sakerligen utmarkt, och likasa sylt.

Lycka till!

• Hjartesjalen

Hej, o gud sa gott, skicka hit dom vettja haha! :)

Du kan gora saft,sylt, gele, o frysa in dom utan karnor o sockra sa haller dom lange i frysen, da kan du ta fram till glassen, gradden, lagga i tartor, gora pajer, fruktsallad!

Mums, alskar bigaraerna!! :)

Lycka till med allt!!

• Hjartesjalen

En sak till, bigaraerna e storre an korsbar, lite mjukare innuti,samt nagot sotare nar dom e fullt mogna.

• Ladycocos

Sådära, gjorde ett syltexperiment igår på mina bär...

Behöver dock experimentera lite till... Följde enkla receptet på syltsockerpaketet.. Resultat:

Fyyyyyyyy så sött!!!!! Behöver utan tvekan minska ner mängden socker till ca hälften...

Koktiden ska vara kort!! Lät den koka något kortare än för marmelad/rekomendationen för körsbär = hård som marmeladkonfekt!

Jaja, med ett 15 meter högt träd har jag lite bär att leka med... Problemet är bara att få ner bären..

• Trynträ

Vilken tur du har som inte fått dem uppätna av fåglarna. Vi hinner aldrig ens smaka våra bigarråer innan de är borta. Grannen som har surkörsbär får alla sina kvar för inte ens fåglarna gillar såna.

Ska du göra sylt eller saft så bör du nog ta bra mycket mindre socker än vad som står i receptet för oftast är det surkörsbär man gör sylt och saft på.

Annars är det ju jättegott att äta dem som de är. Du kan säkert ha lite i filen och så också.

Svar på tråden Vad kan jag göra med alla mina bigarråer???