Utträde ur kyrkan?
Funderar på att gå ur svenska kyrkan men har en del funderingar.
Om man går ur och sedan ångrar sig kan man bli medlem på nytt då?
Funderar på att gå ur svenska kyrkan men har en del funderingar.
Om man går ur och sedan ångrar sig kan man bli medlem på nytt då?
Skulle jag väldigt gärna vilja veta, jag blev TVINGAD att gå till kyrkan tills jag var 14 nu på senare år har jag ingen kontakt med mina släktingar och vet inte ens vilken församling jag är skiven i.
Så precis som TS skulle jag vilja veta hur man går ur, och även hur man kan ta reda på vilken församling man är med i.
Man ringer till den församling man tillhör och för det mesta är det den kyrka man bor närmast vid. Där ber man om ett utträdespapper som de får skicka hem till dig. Detta papper skriver ni under och skickar tillbaka. De ordnar sedan allt.
Om ni sedan ångrar er så ringer ni bara tillbaka och ber om att bli medlem igen.
Det är inget svårt och ni får inga konstiga frågor om varför ni vill gå ur. Detta är mer vanligt än många tror.
www.svenskakyrkan.se/
Här finns en del info, inkl blankett att ladda ner och församlingsfinder.
www.humanisterna.se/index.php&task=view&id=35&Itemid=45
Går ni ur Svenska kyrkan går det bra att gå med igen. Ring bara till pastorsexpeditionen å begär papper för inträde. Om man inte vet till vilken församling man hör så kan man ringa till närmsta kyrka och fråga.
Det tror jeg inte skulle være noen problem alls, men for å være på den sikre siden kan du jo ta kontakt med presten og finne ut av det.
Man ska tydligen kunna gå ur på skatteverket också. Det fick jag tips om. Är också på väg ur.