• Lantani

Skoda octavia kombi från 05-07, bra familjebil?

Har börjat kolla runt lite efter en ny bil då vi har en opel från 93, som vi tror kommer kännas förtrång när bebisen börjar bli större, får barn i november. Ingen kombi heller så vagnen tar upp hela bagaget.

Vi har kollat runt lite på olika bilar, i den prisklassen vi skulle kunna tänka oss och har kommit in lite på skoda octavia kombi från 05-07 (beroende på vad man hittar för någon, som inte gått förmycket och som inte ligger högt i pris).

Tycker det verkar vara en bra och rymlig bil till ett vettigt pris. Men är detta en bra familjebil? Rymligt?

De allra flesta som ligger ute till försäljning är 1,6, är det lagom på en såpass stor bil eller tror ni den kommer kännas trött?
    När är det bästa att köpa bil prismässigt? till hösten när 09:ans modeller kommmit ut eller till våren?

• Svar på tråden Skoda octavia kombi från 05-07, bra familjebil?
  • cruZZe

Skodan är en helt ok bil både körmässigt och utrymmesmässigt. Den är inte jättestor men vagn och barn får plats.

Jag personligen tycker att 1,6 motorn är för klen, främst vid omkörningar (men jag har alltid ägt motorstarka bilar), men den gör ett bra job överlag.

Prismässigt kommer det aldrig bli bra att köpa bil, men visst sjunker priserna någon krona när nya modellerna kommer ut på marknaden.

• Lantani

jag hade nog helt klart klarat mig med en 1,6:a men sambon är mycket tveksam kan jag säga

• cruZZe

I stadstrafik och liknande klarar man sig bra med en 1,6. Det är allt annat än en racerbil och omkörningar blir lite sega, framför allt om bilen är packad med vagnar, väskor och dylikt.

Har ni möjlighet så titta gärna efter en med lite större motor, omkörningsmöjligheter handlar trots allt om säkerhet och inte bara skönt gaspådrag.

Lantani skrev 2008-07-16 08:13:27 följande:
    jag hade nog helt klart klarat mig med en 1,6:a men sambon är mycket tveksam kan jag säga
  • Lantani

så sant, bor inte heller inne i stan utan på landet där man kan behöva göra en hel del omkörningar om traktorer och liknande.

cruZZe skrev 2008-07-16 08:19:11 följande:
    I stadstrafik och liknande klarar man sig bra med en 1,6. Det är allt annat än en racerbil och omkörningar blir lite sega, framför allt om bilen är packad med vagnar, väskor och dylikt.Har ni möjlighet så titta gärna efter en med lite större motor, omkörningsmöjligheter handlar trots allt om säkerhet och inte bara skönt gaspådrag.
  • Carisma95
    Lantani skrev 2008-07-16 08:50:27 följande:
    så sant, bor inte heller inne i stan utan på landet där man kan behöva göra en hel del omkörningar om traktorer och liknande.
    Omkörning av just traktorer som ligger i max 30 km/h kräver ju en turbo..

Nej men allvarligt. Har själv en Octavia kombi, men iofs från -03. Men är jättenöjd! Den har 1,6 motor och vi bor utanför stan och använder den till jobbet (4 mil enkel väg). Har aldrig upplevt att det varit några problem med omkörningar (och har då ändå kört en Saab 9000 med 147 hk innan).
    Växla ner till 3:an och stampa, så händer det lite grann. Jag lovar.   Om inte annat är 1,6 motorn mer bensinsnål. Något man kanske tar ställning till i dagens läge?
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Skoda octavia kombi från 05-07, bra familjebil?