• pillanlax

tungt huvud + gåstol eller annat

Min dotter har vattenskalle och nu funderar jag hur hon ska kunna använda en hoppgunga eller gåstol det skulle vara så kul om hon kunde göra annat än att bara vara på golvet o i babysittern.
    erfarenhet av detta någon ???

• Svar på tråden tungt huvud + gåstol eller annat
  • raspberryrevolution

klarar hon att sitta eller stödjer på benen så borde hon kunna använda gåstol. och att hon orkar hålla huvudet upprätt.

• pillanlax

nej hon använder inte benen alls jag skulle verkligen vilja att hon ska kunna det för att komma upp o kunna träna benen.
    Men hon kan inte alls hålla huvudet

• raspberryrevolution

"kravet" för att kunna använda gåstol är just att barnet är stadigt i rygg nacke och kan sitta, eller kan stödja på benen. Men det finns kanske någon annan lösning för att hon ska kunna komma upp lite, ska klura på det. Hur gammal är hon?

• morgerda

En bättre träning är då kanske att lägga henne på mage ofta så får hon träna hela kroppen - armar, ben, nacke, rygg.

Om hon inte kan hålla upp huvudet alls ännu så måste hon først bli tillräckligt stark innan hon kan sitta i gåstol och hoppgunga.

• raspberryrevolution

hittade denna på www.komikapp.se/ gick inte att länka själva bilden, men om du går in på sidan och söker efter produketen så borde du hitta den.

Liggunga "Wingbo" Artikel nr: 501012
    Gammalt Artikel nr: 98061

Magläget stärker barnets hållning och muskulatur, rörelse-förmåga och varsebildning. Rekommenderas av barnläkare och sjukgymnaster för såväl friska som för många barn med handikapp.

Maggungan ger barnet bra överblick, vilket stimulerar till nyfikenhet och underlättar kontakt med andra barn.

I leken övas balans och koordination som är så viktiga i den motoriska utvecklingen.

Gungställningen fungerar också som lekställning för barn som ligger på golvet. Det är lätt att hänga upp visuellt och taktilt stimulerande leksaker, speldosa och andra spännande föremål.

Långa rep finns som tillbehör. Med dessa blir Wingbo en trygg och älskad gunga som kan följa barnet ända upp till 6 års åldern (upp till 30 kg).

• siamusen

Hur är det med nackstöd? Sant man far nâr man skadat sig?
    Det borde ju kunna halla upp huvudet om det bara är huvudet hon har svart att halla upp.

• marre 84

hej
    min son har vatten skalle och han har fått in en shunt i maj huvudet är tungt och han kan inte hålla den uppe, det kommer ta längre tid sa läkarna, Alex är 10 månader korriskerad men han rör ständigt armar och ben och vrider på huvudet när han ligger på rygg, än kan han inte vända sig från rygg till mage men från mage till rygg funkar det bra...hur gammal är din dotter?
    fick hon nån shunt?? hur är hon annars är hon glad,jollrar o.s.v.
    min son ligger bara på golvet på lekmattan eller babysittern annars så kan han inte sitta i gåstol eller i nåt annat än..

• ulricaa
    raspberryrevolution skrev 2008-07-16 09:23:09 följande:
    hittade denna på www.komikapp.se/ gick inte att länka själva bilden, men om du går in på sidan och söker efter produketen så borde du hitta den. Liggunga "Wingbo" Artikel nr: 501012 Gammalt Artikel nr: 98061 Magläget stärker barnets hållning och muskulatur, rörelse-förmåga och varsebildning. Rekommenderas av barnläkare och sjukgymnaster för såväl friska som för många barn med handikapp. Maggungan ger barnet bra överblick, vilket stimulerar till nyfikenhet och underlättar kontakt med andra barn. I leken övas balans och koordination som är så viktiga i den motoriska utvecklingen.Gungställningen fungerar också som lekställning för barn som ligger på golvet. Det är lätt att hänga upp visuellt och taktilt stimulerande leksaker, speldosa och andra spännande föremål. Långa rep finns som tillbehör. Med dessa blir Wingbo en trygg och älskad gunga som kan följa barnet ända upp till 6 års åldern (upp till 30 kg).
    Den här gungan har min son som har CP... den har tränat hans nacke och rygg otroligt mycket. Dessutom har han gränslöst roligt i den. Jag har video på honom i den på min facebook. Jag heter Abrahamsson i efternamn om du vill adda och kolla på den!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • pillanlax

ulrica det fanns flera på facebook som hette samma namn som dej så jag vet inte vem jag ska adda.
    Men jag funderar på den där gungan måste man betala den själv eller.

• pillanlax

hej min dotter är 6 månader och hon kan oxå sparka på benen och röra på armarna men hon kan ju inte ligga rakt med huvudet.
    Det är så tungt att den ramlar åt sidan.Men dte kan ju inte göra något åt det kommer ju vara så och jag funderar mest på praktiska saker som bilbarnstol och så.Nu är hon ju 6 månader och snart ska hon byta till den stora stolen och den kan man ju inte alls vinkla bakåt utan då ska hon ju kunna hålla huvudet själv.
    Någon som vet vad man kan hitta på då ??
    Hennes huvud är ju extremt stort jag har aldrig hört någon med så stort huvud.Hon fick en shunt inopererad direkt hon föddes.

• Rafiiki

Är ni inskrivna på HAB? Om ni är d så prata med arbetsterapeuten, d brukar ha bra idér.
    Om man får vara nyfiken, hur stort huvud omf har hon?
    Min dotter har shunt och hennes huvud omf står ganska stilla, nu är hon 45 cm men hon är ju 1 år.
    D finns ju som en "stöd korv" som riktigt små brukar kunna ha, har ni testat en sådan? Den håller ju huvudet på plats men den kanske är för liten.
    Lycka till

• pillanlax

vad är en stöd korv ??
    ja hon har ett huvudomf på 42 o hon är 1/2 år nu .
    Finns det bild på en sådan någonstans

• ulricaa
    pillanlax skrev 2008-07-19 10:01:39 följande:
    ulrica det fanns flera på facebook som hette samma namn som dej så jag vet inte vem jag ska adda.Men jag funderar på den där gungan måste man betala den själv eller.
    på mitt foto har jag svart linne, mörkt hår och står i en folksamling!

Sök fondmedel för gungan! Prata med kuratorn på hab!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Rafiiki

Ooops!
    Postade visst ett tomt inlägg
    En "stödkorv" är som typ en ihoprullad handduk man har runt huvudet i babyskyddet. Kolla om det har sånt i babyaffären!
    Ring Hab annars d brukar veta sånt och kan alltid hjälpa till

• jennsans

finns bilbarnstolar man kan luta bakåt.. sen om det är tillräckligt vet jag ej.. vi har en maxi cosi mobi som jag tycker har bra villäge detta dock baserat på att min son sover vid bilresor och är stor prematur så höll inte huvudet riktigt när han inte kunde sitta i babyskyddet

Svar på tråden tungt huvud + gåstol eller annat