• Anonym (orolig)

någon som haft gallbesvär?

Hej!

I lördags fick jag jätteont i magen på höger sida under revbenet som strålade ut i ryggen. Jag var jätteuppsvälld i magen och kunde inte äta.
    På natten kunde jag inte ligga ner för jag fick som stickningar i axlar och i amen.

Fick även feber så i söndags åkte jag till akuten där dom konstaterade att mitt sänka var förhöjt. Dom misstänkte att det var gallan som spökade men fick göra ett ultraljud som var helt normalt.
    Vart inlagd för observation men gick hem i måndags för jag mådde bra.

Men jag hann bara hem så fick jag som hugg under revbenet igen och feber, det är värst när jag rör mig. Jag hade även en diarre som var lite grönaktig.

Så igår åkte jag in igen till akuten då jag knappt kunde gå rakt. Dom tog nya prover och dom visade inget nytt förutom min sänka som hade stigit lite till bara. Idag ska jag få göra ett nytt ultrljud.

Är det nån som haft gallbesvär och som gjort ultraljud som inte visat nåt? Kan det visa fel?

• Svar på tråden någon som haft gallbesvär?
  • Intelligenti pauca
    Anonym (orolig) skrev 2008-07-16 09:41:07 följande:
    Hej!I lördags fick jag jätteont i magen på höger sida under revbenet som strålade ut i ryggen. Jag var jätteuppsvälld i magen och kunde inte äta. På natten kunde jag inte ligga ner för jag fick som stickningar i axlar och i amen.Fick även feber så i söndags åkte jag till akuten där dom konstaterade att mitt sänka var förhöjt. Dom misstänkte att det var gallan som spökade men fick göra ett ultraljud som var helt normalt. Vart inlagd för observation men gick hem i måndags för jag mådde bra. Men jag hann bara hem så fick jag som hugg under revbenet igen och feber, det är värst när jag rör mig. Jag hade även en diarre som var lite grönaktig. Så igår åkte jag in igen till akuten då jag knappt kunde gå rakt. Dom tog nya prover och dom visade inget nytt förutom min sänka som hade stigit lite till bara. Idag ska jag få göra ett nytt ultrljud. Är det nån som haft gallbesvär och som gjort ultraljud som inte visat nåt? Kan det visa fel?
    Du kan ha besvär från gallvägarna,el gallgrus som ej syns på röntgen.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • sasssyy

jag opererade bort min galla när jag var gravid i 26:e veckan.. hade ganska exakt samma symptom som du beskriver. Vet inte hur du uppfattar det men jag fick näst intill panik för det tryckte upp mot lungorna så jag uppfattade att jag inte fick luft ordentligt.

Fick åka till Spec.förlossningen eftersom de på akuten trodde att det var sammankopplat med barnet i magen, där tog de ultraljud men bara på magen och där låg en liten kille o guppade och det var inget konstigt med det.
    Fick åka hem, precis som du och väl hemma blev det värre.. sen dagen efter kollade de gallan och den var då uppsvälld till mer än 5 ggr sin normala storlek.

Det de förklarade för mig när jag väl fick min operation (lååååång story) var att trots att man inte har gallan kvar kan man ändå få gallbesvär, man kan nämligen få kramp i gallgångarna, det behöver inte betyda att man har en sten utan det krampar ändå av olika anledningar. Tänkte att det kanske kan vara något sånt som drabbat dig.
    Har du fått något smärtstillande, så fort de fattade att det var min galla så tryckte de in mig en spruta med Ketogan och dte var rätt så mysigt kan jag säga dig
    Det är svårt att vara hård och tuff när man har ont, men försök att ligga på och slå näven i bordet och kräv att de gör en nogrannare undersökning, du har ju för tusan ONT! !

Kan ju vara någon gallsten som ligger lite gömd också.
    Har du kramp i gallan så ordineras man mycket vatten, inga sura saker som juice, inte te eller kaffe, ingen starkt kryddad mat och absolut inte någon fet mat (det är fettet och salter som avlagras och blir till stenar) och inget salt. Kokt och mild mat och att man ska röra på sig (lättare sagt än gjort när man känner sig döende).

Kontakta akuten igen tycker jag och säg i från, jag blev ju inlagd i nästan en vecka innan jag fick min operation, på förlossningen vägrade de att skriva ut mig för de ansåg att jag behövde opereras medan kirurgerna krånglade så man får allt försöka se om sig själv inom vården.

Lycka till.. och du.. var försiktig med värktabletter också om du inte fått dem ordinerade av läkare

• Anonym (orolig)

Tack för svaren. Jo igår fick jag med mig en supp hem som jag skulle ta inatt men ej behövde för det hade lungnat sej lite.
    Ja man känner sig ju som en hypokondriker där på akuten. Och grejen är att det är värst när jag rör mig och är uppe och går, inte när jag sitter still. Och på akuten satt jag ju i sex timmar ju så då när jag fick träffa läkaren så var det ju ganska lung.

Läkaren sa att om dom inte hittar nåt på ultraljudet idag så vill dom kanske ändå lägga in mig men det har jag ingen större lust med för dom gör ju ändå inget speciellt ju.

Undrar hur länge sånt här håller i sej.

Svar på tråden någon som haft gallbesvär?