• JOSEFINM

Svart att sova - Ont i hofter och ben - Nagra tips?

Halloj,

Ar nu i vecka 34 och har jattesvart att sova eftersom jag bara kan sova pa sidan. Far jatteont i hofterna och vrider och vander mig som en tok fram och tillbaka. Sa svart nar man inte kan sova pa mage eller rygg.

Ar det nagon som har nagra bra tips pa hur man kan sova battre?

• Svar på tråden Svart att sova - Ont i hofter och ben - Nagra tips?
  • Sara78

Kudde eller täcke mellan benen, det stödjer upp höfterna lite grann. Funkar bättre för mig i alla fall

• Selenea

Har samma problem, och har testat kudde och täcke mellan benen - fungerar inte för mig. Panodil hjälper inte heller. Pratade med min läkare om det i morse och han sa att tyvärr finns inget annat att göra än att försöka hitta en ställning som fungerar. När det inte går...finns inget att göra. Inte så kul när man har nästan 3 månader kvar till BF, men men.

• Jempajenny

Har du provat "framstupa sidoläge". Fick tipset att ligga så och det fungerar hyfsat för mig. Alltså du ligger på sidan, nästan på mage med ena benet högt uppdraget - ja, som i framstupa sidoläge...

• Norea

jag har också jätteont. framåt morgonen brukar jag stapla upp kuddar under övre delen av ryggen och sova halvsittande, det blir bättre för mig. önskar mig en sån där ställbar säng...

• JOSEFINM

Tack for tipsen. Har testat kuddar mellan benen men det gor inte sa stor skillnad for hofterna endast for benen.

Skont att jag inte ar ensam

• Trulsa1985

Jag får ont i höfterna med, jag har lagt ett extra täcke under lakanet så att det blir extra mjukt för höfterna och det har hjälpt hyfsat...

• Tiburon

jag ligger också i framstupa sidoläge o lägger lite av mitt täcke under magen. Då får jag i alla fall sova några timmar. Förra graviditeten hade jag en barnmadrass i huvudändan i slutet, var skönt att kunna ligga mer på rygg.

• 080808

Jag använder amningskudden under ena knät, eller under båda knäna om jag vrider mig till ryggläge. Min bebis gillar inte att bli "klämd" i framstupa sidoläge... Nu har jag iofs en amningskudde modell större typ "saccosäck", men det borde funka ändå!

• Sara78

Jag ligger faktiskt stora delar av natten på rygg fortfarande. Går in i vecka 39 i morgon och jag har ingen liten mage Jag domnar bort i ena sidan annars om jag bara ligger på sidan. Däremot om jag ligger det minsta lilla på mage så blir det stora protester i magen
    För en del funkar det att halvsitta mer än att ligga ner. Såg nån som sov halva nätterna i "baden-baden" stol

• VIP

Inatt hade jag så ont att jag inte kunde sova trots kuddar lite här och där. Sover i vanliga fall också på sidan, nu när jag är gravid. Det enda som hjälpte då var att sova med TNS-apparaten på. Då kunde kroppen slappna av och sova ett par timmar iaf.
    så mitt tips är TNS-apparat.
    Och sen tycker jag att det är viktigt för mina höfter att jag inte bara har kudde mellan lår och knän utan hela vägen ner till fötterna och en under magen så att ryggen ligger helt rak.

• Dew

Finns även en grej man kan få av sjukgymnasten som man ligger på. En slags tygbit (dubbelvikt jättehalt material) som gör att man jättelätt kan byta från sida till sida, (man glider på den jättelätt). Innan vaknade jag varje gång jag flyttade mig i sängen. Med denna så sover i stort sett hela natten. Trodde inte själv en sån liten grej kunde göra sån enorm skillnad.

• fia0411
    Jempajenny skrev 2008-07-16 11:24:08 följande:
    Har du provat "framstupa sidoläge". Fick tipset att ligga så och det fungerar hyfsat för mig. Alltså du ligger på sidan, nästan på mage med ena benet högt uppdraget - ja, som i framstupa sidoläge...
    Det är det som känns bäst för mig. Ligger jag på sida måste jag vända mig en gång i halv timmen. Lite otäckt bara att halvligga på magen, känns som man kan skada lillan.
    Ryggläge funkar också ganska "bra", iallefall bättre än på sida. Bara att härda ut, är i vecka 34..
    Bf Augusti
  • lisadragon

Sånna hade vi inom vården, tror de kallas draglakan. Annars kan man köpa satinlakan, funkar också super bra, dock så får man akta sig så man inte gör som jag när jag jag var yngre... Jag sov med satinpjyamas, satinlakan/satinpåslakan/satinörngott.. Då blev det halt och jag har alltid varit en aktiv sov-människa.. Så helt plötsligt slank jag i golvet *haha*..
    Gjorde inte illa mig men blev aningens överraskad :P..

Hade gott // Lisa!!

Dew skrev 2008-07-16 14:02:48 följande:
    Finns även en grej man kan få av sjukgymnasten som man ligger på. En slags tygbit (dubbelvikt jättehalt material) som gör att man jättelätt kan byta från sida till sida, (man glider på den jättelätt). Innan vaknade jag varje gång jag flyttade mig i sängen. Med denna så sover i stort sett hela natten. Trodde inte själv en sån liten grej kunde göra sån enorm skillnad.
  • VIP
    Svar på #12
    www.cefar.se
    www.cefar.se/products.asp%7BB4BB9DE1%2DFEE2%2D4F30%2DAE6F%2DC4E7098EEEB6%7D&id=CEFAR+PRIMO+PRO&cat=Sm%E4rta+%26+v%E4rk

Man sätter elektrodplattor där man har ont och de ger små elektriska "stötar". Det funkar så att stötarna är snabbare upp i hjärnan än den djupa smärtan och därför blockeras smärtan. Man behandlar sig ca 30 minuter åt gången och om det fungerar så kan det ha gjort att smärtan försvinner en lång period, någon/några timmar, eller så att man kan slappna av vilket också ger en skön känsla. hehe jag låter som värsta försäljaren, men jag tycker det fungerar bra på mig iaf
  • Guido

låter lite knäppt kanske - men köp en billig tjock luftmadrass (inte en sån som man badar med alltså utan en minisäng). Pumpa den inte fullt ut, lägg den ovanpå din vanliga madrass. Klart - ger perfekt stöd åt allt som behöver stöd och du slipper liggvärken när höftbenen gnager emot den vanliga madrassen.

• Muppmamma

Jag märkte av en slump att mina höfter domnade mindre när jag sov på en fleacefilt. Kom efter ett tag på att det berodde på att "skrycklorna" på den blev mjuka och att skrynklorna på ett lagan blev som små "piggar" och gav ett tryck på en väldigt liten yta. Nu domnar jag ändå och har jobbigt att vända mig men det är mycket bättre!

• jelt

Fick tips om en muskel av en sjukgymnast. Den sitter rätt högt upp på skinkan och går i sidled. Jag har haft samma problem som dig, men upptäckte att det var den muskeln som spökade. Prova att massera eller be din man massera där. Lycka till!

Svar på tråden Svart att sova - Ont i hofter och ben - Nagra tips?