• Eldo

Köpa kanin -tips?

Hej!
    Vi har tänkt köpa två kaniner. Jag har länge velat ha kaniner, men väntat tills barnen blivit lite större.
    Vi hade tänkt att de skulle vara utekaniner året om. Nu skulle jag vilja ha allt tips ni kan komma på! Vi hade tänkt att kaninerna skulle dela bur så det får väl bli två honor. Vi har lagom stor trädgår så det blir inga problem att hitta lämplig plats till bur. Vi hade tänk ett hus på ben + en "hage" som de når själva.

Vad ska vi tänka på? Foder? Strö? Hö? Frukt/grönsaker? Vilken typ av bur? Vilka raser passar bäst ihop med barn? Försäkring? Hur förvara foder/strö/hö? Var gör ni av strö/halm när ni städar?

Jag tar tacksamt emot alla tips ni har! Vilka fel ska vi inte göra?

• Svar på tråden Köpa kanin -tips?
  • Zvinto
    Eldo skrev 2008-07-16 11:16:23 följande:
    Hej!Vi har tänkt köpa två kaniner. Jag har länge velat ha kaniner, men väntat tills barnen blivit lite större.Vi hade tänkt att de skulle vara utekaniner året om. Nu skulle jag vilja ha allt tips ni kan komma på! Vi hade tänkt att kaninerna skulle dela bur så det får väl bli två honor.[/citat]
    2 honor kan funkar ihop, men kan lika gärna börja slåss när de blir könsmogna.
    Så då får man vara beredd att kunna sära på dem, utifall detta händer.
    Personligen så föredrar jag kombinationen kastrerad hane+hona.
    Den kombon brukar i princip alltid funka, och är den bästa kombon av de som finns. =)
    [citat]Vi har lagom stor trädgår så det blir inga problem att hitta lämplig plats till bur. Vi hade tänk ett hus på ben + en "hage" som de når själva. Vad ska vi tänka på?[/citat]
    Ett tips, om de ska kunna gå in och ut ur buren och ner i hagen som de vill, är att sätta tak på hagen.
    Så att de inte kan ta sig ut, eller någonting in, ex på kvällen.
    [citat]Foder?[/citat]
    Gnagarblandningar, som man ex hittar på vanliga mataffärer, är inget att rekommendera.
    Det är alldeles för fett och inte anpassat till kaniner.
    Ofta innehåller det havre och solrosfrön, som kan göra kaninen fet, om man ger för mycket.
    Så ett rent pellets räcker bra som foder.
    Läs gärna på baksidan vad det innehåller.
    Växttråden ska vara högre än proteinet, och det ska vara lågt fettinnehåll.

Detta är bra att gå efter:
    Riktlinjer vuxna / ungar
    Energi: 0,41MJ /kg kanin /dag, samma för vuxna som ungar.
    Protein: 13-15% / 16-18%
    Fett: 1,5-2% / 2%
    Växttråd: 15-17% / 16-19%
    Kalcium: 0,4-0,6% / 0,4-1%
    Fosfor: 0,22-0,5% / 0,5-0,6%
    Natrium: 2-3g (0,2-0,3%), samma för vuxna som för ungar.
    [citat]Strö?[/citat]
    Vad man väljer för strö är helt individuellt.
    Kutterspån använder många, bla jag själv.
    Fördelen är att det blir ljusare i buren, det suger upp kiss bra.
    Nackdelar är att det snabbt börja lukta, samt att flugor då dras till det (gå att avhjälpa genom att strö kalk under spånet).
    Torvströ är också en sort.
    Fördelen är att man slipper flugorna, då det har ett lågt pH-värde, vilket flugorna inte gillar.
    Nackdelen är att det blir mörkt i buren, samt att kaninerna blir jättesmutsiga (om man har en bökig kanin).
    Sen finns även toalätt, som är en sorts pellets gjord på cellulosa.
    Halm är bra att använda ovanpå spån/torv.
    [citat]Hö?[/citat]
    Hö är ett måste för kaninen.
    Det ska den ha fri tillgång på jämt. =)
    [citat]Frukt/grönsaker?[/citat]
    Frukt kan man ge ibland som godis, då det inte är alltför nyttigt.
    Hur ofta man ger grönsaker är lite individuellt, och hur pass kaninen blir av grönsakerna.
    Mina får ungefär varannan dag.
    Något man ska vara extra försiktig med är vitkål.
    Detta pga att vitkål ger kaninen gaser, och för mycket gaser kan leda till döden för kaninen, eftersom den inte kan släppa ut gaserna (prutta).
    [citat]Vilken typ av bur?[/citat]
    Hur exakt menar du?
    Bra ritningar finns iaf här: web.telia.com/~u92903466/
    Något att tänka på när man bygger bur, är att inte ta hönsnät.
    Det rostar lätt, samt att det inte är alltför svårt för kaninen att ta sig ut, eller någon/något annat att sa sig in.
    Köp hellre fyrkantsnät/putsnät/minknät (kärt barn har många namn).
    Det är starkare och rostar inte.
    [citat]Vilka raser passar bäst ihop med barn?[/citat]
    Tja, det handlar inte så mycket om huruvida rasen är barnvänlig, utan om barnen är kaninvänliga.
    Men det är ju smartast att inte välja någon jättestor ras, om det är tänkt att barnen ska kunna pyssla med dem.
    Funderar lite på vilken ras ni vill ha.
    Är ni villiga att lägga ner lite pälsvård, eller vill ni slippa det?
    Vill ni inte, så välj en korthårig ras.
    Personligen tycker jag bäst om dvärgvädurar, har 6st själv.
    Är även förtjust i lilla tysk vädur och belgisk jätte.
    Men dessa är inga raser jag skulle rekommendera till barn, då de väger en hel del (lilla tysken 3,2kg och belgiska jätten 8kg).
    En annan ras jag kan rekommendera är Holländsk kanin.
    Både den och dvärgväduren är jättecharmiga till utseendet (väduren med sina hängöron och holländaren med sina ståöron) och har underbara temperament.
    Självklart finns det individer som inte är lika bra i temperamentet (gäller alla raser).
    Så det gäller att kolla lite hur föräldrarna är och höra hur de var under tonåren tex, då en del kaniner kan bli lite griniga.
    Det brukar dock allt som oftast gå över när de är runt året.
    Försäkring?[/citat]
    Försäkring anser inte jag är nödvändigt.
    För det första är självrisken ofta hög, för det andra så är inte kaniner särskilt ofta in till veterinären.
    Tycker det är bättre att man sätter in pengar på ett särskilt konto, eller lägger i en burk eller liknande, som är till för ev veterinärkostnader.
    [citat]Hur förvara foder/strö/hö?[/citat]
    Ströet förvaras under burarna.
    Höet nere i källaren (just nu), men kommer själv få lite problem med detta när jag köper hem en bal.
    Fodret förvarar jag i en stor tunna i köket.
    [citat]Var gör ni av strö/halm när ni städar?[/citat]
    Det slänger jag på vår kompost. =)
    [citat]Jag tar tacksamt emot alla tips ni har! Vilka fel ska vi inte göra?
    Tja, kommer inte på något tips här just nu.
    Men det är bara att du skriver i min gästbok om du har några frågor. =)

Lycka till med kaninköpet.
    Kaniner är underbara djur! ^^
  • Zvinto

Hm, det gick inte att göra så som jag tänkte.
    Men hoppas du kan se vart mina svar är ändå. :)

• Eldo
    Zvinto skrev 2008-07-16 22:08:05 följande:
    Hm, det gick inte att göra så som jag tänkte.Men hoppas du kan se vart mina svar är ändå. :)
    Tack för alla dina svar!!!

Brukar kaniner tycka om att bli borstade? Har en son som nog skulle sitta och borsta i timmar. Glad

Vi skulle vilja ha någon dvägkanin, men det är svårt att hitta uppfödare som har två kaniner kvar. Har fått för mig att det kanske är lättare att få kaninerna att samsas om de är syskon och vana vid varandra. Fast det kanske är fel?
    De flesta uppfödarna har bara en kanin kvar nu.
    Jag har sett så många söta att jag skulle vilja ha alla!Generad

Är det ok att köpa från zooaffärer? Eller, det ska man helt hoppa över?
  • Zvinto
    Eldo skrev 2008-07-17 11:20:19 följande:
    Tack för alla dina svar!!!Brukar kaniner tycka om att bli borstade? Har en son som nog skulle sitta och borsta i timmar. Vi skulle vilja ha någon dvägkanin, men det är svårt att hitta uppfödare som har två kaniner kvar. Har fått för mig att det kanske är lättare att få kaninerna att samsas om de är syskon och vana vid varandra. Fast det kanske är fel?De flesta uppfödarna har bara en kanin kvar nu.Jag har sett så många söta att jag skulle vilja ha alla!Är det ok att köpa från zooaffärer? Eller, det ska man helt hoppa över?
    Tja, en del gör det.
    Men att borsta kaninen i onödan (dvs för ofta) är inte bra, då det sliter ut pälsen.
    Att de är syskon är ingen garanti för att de ska samsas bättre.
    Jag har tagit hand om 2 syskonpar (honor allihopa), som blivit tvungna att säras på när de blivit könsmogna.
    I det ena paret så hade den dominante gett sig på sin syster och bitit henne rejält i ljumsken, vilket resulterade i ett otäckt sår.
    I det andra paret, så red den dominante på sin syster i princip hela tiden, vilket skapade en otrolig stress för systern.
    Som jag sa, så har jag bäst erfarenhet av kastrerad hane+hona. =)
    Av dvärgkaninerna så finns det ju dvärgharen, som är minst och oftast har ett lite hetare temperament.
    Sen kommer hermelinen, som är i princip samma storlek som dvärgharen.
    Kan vara lite sprattlig.
    Hermeliner & dvärgharar har oftast en hel del energi.
    Lejonhuvad kanin kommer sen på tur.
    Har ingen erfarenhet av dessa i temperamentet.
    Sen finns dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur.
    Dvärgväduren är helt underbar i temperamentet, och det jag skulle rekommendera.
    Men mitt tips till er, är att leta rätt på uppfödare i närheten av de raser ni funderar på, och besök de.
    Då kan ni ställa en massa frågor, klappa på kaninerna m.m.

Zooaffärer skulle jag inte rekommendera.
    Hellre köpa från uppfödare i sådana fall.
    Nackdelen med zooaffärer, är att i många (inte alla) så har de som jobbar där noll koll vad det gäller djuren.
    En tjej köpte vad zooaffären lovade var en dvärgvädur (som landar på ungefär 1,6-2kg som vuxna), men när kaninen var färdigvuxen vägde den över 5kg.
    Man kan även få helt fel kön.
    Sen är det mycket svårare att veta hur kaninen blir i temperamentet, om det finns några ärftliga/genetiska sjukdomar m.m.
    Köper man från en seriös uppfödare brukar kaninerna vara lugna och lätthanterliga, är rätt ras & kön.
    Man kan kolla föräldrarnas & ev storasyskons temperament.
    Fråga lite om sjukdomar/defekter m.m.

Sen när det gäller att ha 2 kaniner ihop.
    Det måste inte vara 2 syskon.
    Det kan funka med 2 honor som är lika gamla, fast från olika uppfödare.
    Någon garanti att det funkar kan man aldrig få.
    Det gäller helt enkelt att individerna går ihop.
  • Gnista

Jag har inte läst tråden, så jag upprepar säkert något.

Den bästa kombinationen är en kasterad hane och en hona. Då är risken minimal att det blir bråk. Så om ni har möjlighet att köpa kanin i olika omgångar, köp en hane och vänta på könsmognad. Kastrera honom och någon månad senare kan en tjej introduceras. Då får ni även mycket tid att göra honom tam (generellt blir hanar lättare tama) och kan ni lägga tid på tjejen när hon kommer.

Mycket viktigt angående kost är att kaniner ska ha en fettsnål kost. Hö ska alltid finnas i fri tillgång. Detta kompetteras med ca 1/2 dl pellets+grönsaker per dag. Ge inte en massa godsker som särskilt kaningodis, det förkortar bara kaninens liv i onödan. "Skäm bort" med grönsaker istället. Det ska alltid finnas tillgång till friskt vatten.

Gör buren så stor som möjligt! Kaniner vill röra sig mycket och det är inget kul liv att sitta i en 1x1 m bur.

Lycka till med kaninköpet

• FruW

Hej!

Kul med kaniner - jättebra djur för barn! Ser att du fått en hel del supertips, kul! Ville bara säga att jag kan verkligen rekommendera dvärgvädurar, har haft flera själv. De är lugna o fina till temperamentet, mkt bättre än hermelinerna o liknande som ofta är stissiga och sprattliga. Dvärgvädurar blir oxå lagom stora, tål barnens tag men tillräckligt lätta för att kunna hantera.

Rekommenderar oxå att du köper från uppfödare, tror att du får bättre kvalitet på djuren då, o de är oftast kunniga! De kaniner jag har sett i djuraffärer har ofta suttit samma rum som fåglar - kan ge kaninen andningsbesvär som astma mm, inte bra då kaniner har känsliga luftvägar. Många i djuraffärer är också smutsiga runt baken, dvs kladdig avföring som fastnat. Se upp med detta, kan vara ett tecken på sjukdom! Vi fick själva ta bort en kaninunge pga detta, mkt tråkigt!

Hö är mkt viktigt för kaninen, den måste ständigt ha tillgång till hö och färskt vatten, utan hö är risken för magproblem stor. Komplettera med pellets, eventuellt även hel havre och en liten bit morot, äpple etc om dagen så fungerar det bra! Glöm ej heller saltsten!

Om du har en bur som den kan gå ut i så se till att nätet är starkt, minknät är jättebra, många rovdjur, fåglar mm kan ta sig in om nätet är för svagt, kaninen kan oxå bita igenom nätet eller bara springa igenom om det är för tunt. Ett tak på utedelen av buren är oxå bra!

Med lite träning och en sele med koppel kommer du o dina barn få mkt glädje av kaninen! Glöm inte att regelbundet klippa klorna - var försiktig med pulpan, kolla tänderna o akta så att ni inte tappar kaninen, så kommer det att gå bra! Kaninens tänder växer ständigt, så den har ett stort gnagbehov. Lägg in färska grenar i buren som den kan gnaga på, bra för tänderna då de slits lagom mkt, o skonar buren från att bli söndergnagd! Om kaninen inte kan gnaga växer tänderna sig långa o bakåt i munnen, o kaninen kommer tillslut inte att kunna äta.

Lycka till!

• Zvinto
    FruW skrev 2008-07-18 10:33:39 följande:
    Glöm ej heller saltsten!
    Saltsten ska de definitivt glömma.
    Får de en balanserad kost, dvs bra pellets och annat som innehåller salt naturliga, så behövs ingen saltsten.
    Saltstenen ökar bara risken för njursten, speciellt för dvärgvädurshanar (kastrerade som okastrerade).
    Det är inte säkert de får några besvär, men risken är avsevärt högre, så varför ta den?
    Saltsten är däremot nödvändigt för dräktig eller digivande hona.

Citat från Roslagstulls djurklinik:
    "Salt eller mineralsten

Är inte heller nödvändigt för en sällskapskanin på lämplig kost. Saltstenar missbrukas ofta av kaniner eftersom de slickar på den för att de tycker det är gott. Överdosering av salter kan bl. a. leda till njursakdor. Mineralstenar kan också vara helt olämpliga, eftersom vissa kaniner bildar stenar i urinblåsan om de har tillgång till extra kalk."

Så skippa saltstenen, de klarar sig mycket bättre utan. =)
  • Eldo

Tack för alla tips! Det ska bli så roligt att skaffa allt!

Funderade på en sak.... I buren ska man ju självklart ha någon form av strö, men ska man ha det även i det lilla huset? Mycket hö/halm och strö i huset eller bara hö/halm?

Hur stor drickflaska behöver två kaniner? Ska man köpa den största eller hur stor ska den vara?

• Zvinto
    Svar på #8
    Jag har alltid strö i hela buren, även i huset. =)
    Sommartid har jag enbart spån i hela buren.
    Men vintertid för de halm i buren, samt extra i huset.

Ja, du kan ju köpa den största som finns.
    Annars kan du köpa 2 flaskor, så slipper de vänta på varandra om bägge är väldigt törstiga.
Svar på tråden Köpa kanin -tips?