• sweetyz

zanzibar

Vi fundera på att åka dit i januari/febuari -09 jag undrar lite vilket resebolag ni åkte med. Var zanzibar bra? hur var maten? är det barnvänligt? är det dyrt att leva där? har väldigt mkt frågor :)

• Svar på tråden zanzibar
  • SE10

Har varit dit för flera år sedan och tycker nog att det är ett av de absolut vackraste ställena jag har varit på och då har jag varit på rätt många ställen.

Har du tid ska du absolut kombinera det med en safari i Serengeti, Ngorongoro etc. Dyrt men bra.

Vi flög ner reguljärt till Dar es Salaam och reste sen omkring på egen hand i Tanzania och tillbringade ungefär en vecka-10 dagar på Zanzibar. Tror att det bästa är att sätta ihop ett eget paket i stället för att åka charter, bättre och mest troligt billigare.

Maten är god men ofta rätt enkel. Risken för matförgiftning är också rätt stor om man inte är lite försiktig. Det är lugnt och lite folk mestadels. När vi var där så var det lågsässong och folktomt i princip över allt.

Vet inte om det är så barnvänligt, vet inte hur gamla dina barn är dock, men skulle inte åka dit med en 0-2, ja kanske tom 3-4 åring. Men är barnen 6-7+ borde det vara ett bra resmål allra helst om man kombinerar det med safari i Tanzania.

Det är hög risk för malaria, dengue och en massa andra tropiska sjukdomar (dvs inte så bra för småbarn). Sen är det väldigt fattigt, lite farligt med en hel del rån i Stone Town så det är inte rekommenderat att gå ute för mycket efter det blivit mörkt. Dock är folk i Tanzania i gemen väldigt trevliga och inte alls pushiga, på Zanzibar som har mer turister än resten av Tanzania tyckte jag att folk var lite mer pushiga dock, men fortfarande inget i jämförelse emot de flesta andra ställen i världen.

Bara som en disclaimer så är det är dock flera år sedan jag var till Tanzania så saker kan ha förändrats en hel del sen dess.

• Janix

Såg denna tråd idag, har ni bokat/bestämt er? Jag kom hem från Zanzibar för en vecka sedan...

Svar på tråden zanzibar