• studentbruttan29

Ni som slutat med socker helt, hur lång tid tog det innan ni gick ner i vikt/såg resultat på kroppen?

Hej.

Jag har lagt av med socker helt nu (bara gått en vecka) efter att varit beroende hela livet.
    Jag gjorde ett test där man kunde se om man var sockerberoende, om man hade över 80 p var man definitivt beroende och jag fick hela 220 p. :oO

Det jag undrar över är i som slutat med socker helt, hur lång tid tog det innan ni gick ner i vikt/såg resultat på kroppen?

Än så länge har jag bara sett lite resultat på mage/midja. Är mycket trött och vaknar illamående. Hur mådde ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 14:48
    Denna artikel fick mig att komma på andra tankar också

www.aftonbladet.se/kropphalsa/article285280.ab

Känns hemskt att ha en svamp i magen, det är som en parasit ju. *Alien-tankar*

• Svar på tråden Ni som slutat med socker helt, hur lång tid tog det innan ni gick ner i vikt/såg resultat på kroppen?
  • sasssyy

Jag slutade helt med socker 1 januari i år (tyvärr föll jag tillbaka men det är en annan story) på 2 månader minskade jag 14 cm i midjan! ! ! ! ! !

Jag vägde mig aldrig men mätte då och då och det var ganska chokerande resultat måste jag säga.

FÖr mig tog det ungefär 2 veckor innan jag kunde släppa taget om abstinensen och jag åt inte heller något light-godis utan det enda jag unnade mig som smakade sött var lightläsk. Jag vet att en hel del sockerberoende har problem med lightprodukter eftersom de kan "trigga" suget, för mig har det inte den biverkningen men jag ville inte äta lightgodis eftersom jag ville programera in mig på att inte äta godis, punkt slut liksom.

När jag sen hade kommit förbi de två första veckorna hade jag inga som helst problem.. däremot är jag ju emotionell ätare så när jag råkade ut för en liten kris i slutet av februari tappade jag taget o har inte riktigt hittat tillbaka än

• Petronilla

Mådde dåligt de första dagarna och sen började jag gå ner i vikt 8 kilo på 100 dagar blev det!

• Runguska

Jag slutade för ett och ett halvt år sedan och höll på i kanske ett halvår. (Sedan kom julen och alla gav mig chokladaskar och resten är historia...) För mig gick det ganska enkelt att sluta med socker men det som gjorde att det gick bra för mig var att jag innan lagt upp matsedlar och ett bra matschema med rätter som höll mig mätt samt blodsockret i rätt nivå.

För mig var det enkelt eftersom jag gick hemma utan jobb, utan barn osv. och därför kunde göra mat precis då det behövdes och jag hade tiden att göra precis det som behövdes. Jag kunde även ligga och vila bort huvudvärk och illamående som jag ändå kände första tiden vilket ju kan vara omöjligt om man har annat att sköta.

Hur som helst gick jag ganska snabbt ner nästan 10 kilo till min drömvikt och stannade där tills den där julen. Nu väger jag ca. 20 kilo mer men har varit gravid emellan. Varje dag blir det dock onyttigheter med en massa socker - allt för att amningen gör mig enormt hungrig och sötsugen. Planen är att bryta med sockret igen och denna gång få med min man att göra detsamma.

För mig gick det ganska enkelt som sagt var och att jag inte gör det igen förstår jag inte. Mest är det nog för att jag inte vill misslyckas igen, men det behöver man ju inte göra. Chokladaskar kring jul kan man ge bort till andra, skänka till välgörenhet eller till en butik man uppskattar eller vad som helst.

• Novus

Jag har slutat med godis och dricka nu, och kommer även sluta med tex tårta och kakor efter helgen (maken fyller 30!)

Vart gjorde du det testet?

• studentbruttan29

Jag köpte en bok som heter "Sockerbomben", som var jättebra men det som fick mig att sluta eftersom jag hade alla symptom var denne artikel:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article285280.ab

Hur många dagar var det sen du slutade?

Novus skrev 2008-07-16 14:33:42 följande:
    Jag har slutat med godis och dricka nu, och kommer även sluta med tex tårta och kakor efter helgen (maken fyller 30!)
    Vart gjorde du det testet?
  • studentbruttan29

DÅ var du superduktig tycker jag! Ska du inte hänga på mig då?
    Kanske lättare med lite stöttning?

sasssyy skrev 2008-07-16 14:28:23 följande:
    Jag slutade helt med socker 1 januari i år (tyvärr föll jag tillbaka men det är en annan story) på 2 månader minskade jag 14 cm i midjan! ! ! ! ! ! Jag vägde mig aldrig men mätte då och då och det var ganska chokerande resultat måste jag säga.FÖr mig tog det ungefär 2 veckor innan jag kunde släppa taget om abstinensen och jag åt inte heller något light-godis utan det enda jag unnade mig som smakade sött var lightläsk. Jag vet att en hel del sockerberoende har problem med lightprodukter eftersom de kan "trigga" suget, för mig har det inte den biverkningen men jag ville inte äta lightgodis eftersom jag ville programera in mig på att inte äta godis, punkt slut liksom.När jag sen hade kommit förbi de två första veckorna hade jag inga som helst problem.. däremot är jag ju emotionell ätare så när jag råkade ut för en liten kris i slutet av februari tappade jag taget o har inte riktigt hittat tillbaka än
  • Mosaik

vart kan man göra det där testet? vad menas med att sluta med socker helt? sluta äta precis allt som innehåller socker? typ bröd, yoghurt o sånt eller bara godis,kakor,dricka mm?

• studentbruttan29

Jag köpte boken "Sockerbomben", där fanns testet. Vet inte om det finns liknande på nätet men det var MÅNGA frågor i boken.
    Ja, man måste sluta med ALLT socker. Precis som en alkoholist, du får inte ta ens en droppe osv. Ja, du förstår.
    Läs artikeln också som jag la till i TS. Ett ljus för mig gick upp då.

William o Ronjas mamma skrev 2008-07-16 14:48:42 följande:

vart kan man göra det där testet? vad menas med att sluta med socker helt? sluta äta precis allt som innehåller socker? typ bröd, yoghurt o sånt eller bara godis,kakor,dricka mm?
  • sasssyy
    studentbruttan29 skrev 2008-07-16 14:47:21 följande:
    DÅ var du superduktig tycker jag! Ska du inte hänga på mig då?Kanske lättare med lite stöttning?
    Jo jag hade diskussionen med sambon i går.. han saknar den starka motiverade tjejen jag var då.. och jag har väl tänkt ta tag i det.. mår inte så bra just nu pga saker som sker runt mig och egentligen borde det vara bästa läget eftersom jag ju blir såjäkla uppåt o stolt över mig själv när jag slutar.. behöver kanske lite mer sparkar i röven för att ta tag i det..

Det som jag däremot är oerhört chockad och stolt över är att jag trots att jag börjat med socker igen- inte har börjat ha socker i kaffet igen, det har tidigare gånger varit det som varit tuffast att sluta med, och med tanke på att det kan bli 3-4 muggar / dag ( som jag då hade 2-3 bitar i) så har jag ju iaf lyckats med nåt

Tänkte ta tag i hela mitt liv efter semestern.. känner att jag vill vara lat och äcklig (dvs äta choklad) just nu hehe.. Men jag har ju en sisådär 35 kilo som ska bort sen..
  • idiblon yes

- 35 kg, men det var på två år med några återfall. Det är helt sjukt hur beroende man kan vara, jag hade förut ingen aning om att det där fysiska suuuget och skriket i magen inte var normalt. Nu vet jag bättre. Jag plockade alltsä även bort onödiga kolhydrater och körde GI-inspirerat.

Svar på tråden Ni som slutat med socker helt, hur lång tid tog det innan ni gick ner i vikt/såg resultat på kroppen?