• SessanSessan

Vad ska man tänka på när man säljer en begagnad bil?

Ja, vad ska man tänka på? (Jag har noll koll! )

Vi ska sälja privat, vår "gamla skrotbil".
    Vad ska stå med i annonsen?
    Den är lite halv-opålitlig så jag tänkte finns det något man kan skriva, att den typ säljs i befintligt skick? Så att man inte kan bli anklagad för eventuella fel som vi inte vet om?
    Finns det färdigskrivna sälje/köpeavtal som man kan ladda ner?
    Vad ska man mer tänka på vid själv försäljningen?

• Svar på tråden Vad ska man tänka på när man säljer en begagnad bil?
  • getingmidja

Självklart säljs den i befintligt skick, är det några allvarligare fel är det nog bäst att påpeka dem i annonsen.
    Det viktigaste av allt är att DU ser till att posta ägarbyteslappen, så det inte blir något galet.
    (Det finns fall där säljare lämnat med lappen till köparen som sagt att han/hon ska posta den, men de inte gjort det. Då kan du åka på en himla massa olustiga kostnader om du fortfarande står registrerad som ägare.)

• Popi

Alla bilar av mindre värde säljs i befintligt skick .
    Du behöver bara skriva kvitto på köpesumman, på en vanlig lapp.

Kolla Blocket-annonser vad andra har skrivit.
    Märke, årsmodell, antal mil den gått, besiktad o. när senast?, skattad, ev. reparationer som har gjorts?, rost el. andra skador som ni vet om, dragkrok?, centrallås?, stereo?, sommar o. vinterdäck o. skicket på dem. Och vilket pris ni vill ha!

Man behöver inte, men jag tycker att det hör till att man dammsuger o. tvättar bilen innan visningen, smörjer dörrar o.s.v. så att bilen ser fin ut .

• SessanSessan

Tack för era tips getingmidja och Popi!

Vad bra att alla bilar säljs i befintligt skick! Så det är upp till köparen att informera sig? Självklart skriver man ju med allt man vet men i slutändan?

Bra tips där med att själv posta ägarbyteslappen! Det ska jag se till!

Så man behöver inget speciellt kvitto? Det räcker att skriva ett eget?

Ska nog ta och tvätta och dammsuga idag eller imorgon och skriva med allt så man kan fota och lägga ut!

Tack igen!

• planeraren

Håller med om att du bör påpeka allvarligare fel. Det är riktigt elakt att sälja en bil begagnat utan att upplysa köparen om vad den köper. Du behöver inte gå runt och visa varenda liten repa men om du har sett början till rost någonstans eller om den varit svårtstartad många gånger eller liknande saker.. sånt tycker jag att man ska vara schyst och tala om. Inte hade du velat få dig en obehaglig överraskning några dagar efter ett bilköp?

Begnagnade bilar säljes alltid i befintligt skick. Detta kan du skriva på kvittot också. Som tidigare tipsat om, kolla vad andra har med i sina annonser.

• getingmidja

Precis, du behöver inget specialkvitto för bilförsäljningen.

• SessanSessan
    getingmidja skrev 2008-07-16 14:48:28 följande:
    Precis, du behöver inget specialkvitto för bilförsäljningen.
    Tack!
  • SessanSessan

planeraren -Jo det är självklart att vi berättar allt vi vet om bilen men det kan ju (eller lär) finnas saker som är "fel" eller "dåligt" med den som vi inte har märkt av eller vet om. Så det var mest om man kan friskriva sig från sådant jag undrade över.
    Det skulle aldrig falla mig in att medvetet lura någon!

• planeraren

Nej, och inte tar man reda på eventuellt dolda fel heller för att informera köparen om allt som skulle kunna vara galet. Bara man berättar om det som man vet om så har man ju gjort sitt sedan.

Lycka till med affärerna

• SessanSessan
    planeraren skrev 2008-07-16 16:41:56 följande:
    Nej, och inte tar man reda på eventuellt dolda fel heller för att informera köparen om allt som skulle kunna vara galet. Bara man berättar om det som man vet om så har man ju gjort sitt sedan. Lycka till med affärerna
    Ja, precis. Tack!
Svar på tråden Vad ska man tänka på när man säljer en begagnad bil?