• Grenadjären

    Försvarsintresserade

    Några med militärt intresse och engagemang?

  • Svar på tråden Försvarsintresserade
  • Pappa i april

    Intresse, men inget engagemang numera. Yoff i nästan 10 år.

  • Alshain

    Arbetar inom försvarsindustrin med våra flygande system, och har ett gediget intresse av just militärt flyg. Svensk försvarshistoria innehåller många godbitar...

  • Grenadjären

    Ja det gör det verkligen. Svensk militärhistoria överhuvudtaget är intressant. Speciellt åren under det Kalla kriget. Med Sverige som hade ett av världens starkaste flygvapen.


    Alshain skrev 2008-07-22 21:57:43 följande:
    Arbetar inom försvarsindustrin med våra flygande system, och har ett gediget intresse av just militärt flyg. Svensk försvarshistoria innehåller många godbitar...
  • sjöbusen

    Japp visst har man det. Gjorde lumpen på 2minkrigsavdelningen i karlskrona. på just fartyget HMS Carlskrona.
    Nu är jag gruppchef i Hemvärnets Insatsstyrka.

  • davidian

    Gjorde lumpen som bassäksman -98 och saknar det gröna ibland
    Funderar jusst nu på om jag ska gå med i hemvärnet eller låta bli
    Svårt att få tiden att räcka till allt som man vill

  • Grenadjären

    Bassäk... Flygvapnet alltså!
    Med sådan GU så kan du säkerligen en hel del som kan komma till användning i ett hemvärnsförband. Vill du gå med och teckna avtal med hv som ordinarie hemvärnssoldat så kostar det dig 20 timmar per år, sedan är man ju naturligtvis fri att hoppa på andra saker.Kurser, utbildningar andra övningar om man ser att man har tid.
    Själv trodde jag att jag skulle bli tvungen att gå ned i timmar men det blev nästan tvärt om i stället. Har hunnit med att avverka gruppchefskursen på 9 dagar, kursen UL (Utvecklande ledarskap), Allmänna instruktörskursen. Mycket givande.
    Så mitt råd är att du pratar med någon, om du känner ngn som är med eller om du kontaktar närmaste militära förband som ansvarar för hemvärnet i ditt län, för råd och tips. De skickar information om du vill.


    davidian skrev 2008-07-29 00:04:42 följande:
    Gjorde lumpen som bassäksman -98 och saknar det gröna iblandFunderar jusst nu på om jag ska gå med i hemvärnet eller låta bliSvårt att få tiden att räcka till allt som man vill
Svar på tråden Försvarsintresserade