• Bev

Kan man få näringsdryck utskrivet av BM?

Har mått så himla illa och inte kunnat äta och kräks så att jag har inte lyckats äta så mycket som jag borde de senaste 2 månaderna. Vet någon om man kan få näringsdryck på recept av BM?

Tack för hjälpen ! Mvh Bev

• Svar på tråden Kan man få näringsdryck utskrivet av BM?
  • No way

Du måste kontakta en dietist för att få det.

Att du inte fattar...
  • Bev

No way skrev 2008-07-16 19:19:38 följande:

Du måste kontakta en dietist för att få det.
    Va? Är det sant... Hur kommer det sig?
  • Jesster

Varför har du inte fått någon medicin mot illamåendet om du mått så illa?
    Postafen är receptfritt på Apoteket och hjälper inte det kan du får t.ex. Lergigan Comp utskrivet av läkare.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Bev
    Jesster skrev 2008-07-16 19:24:10 följande:
    Varför har du inte fått någon medicin mot illamåendet om du mått så illa?Postafen är receptfritt på Apoteket och hjälper inte det kan du får t.ex. Lergigan Comp utskrivet av läkare.
    Jag har ett jobb som jag måste köra bil i och ja blir galet trött och ofokucerad av medicinen.
  • Rulltrappa

har man stora problem att få i sig och behålla näring kan din barnmorska mycket väl remittera dig till en dietist som skriver ut näringsdryck.

• Skusan

Läkaren knuten till mvc kan också skriva ut näringsdryck på recept, behöver inte vara en dietist som gör det.

• iii

Det är bara dietister som kan skriva ut näringsdrycker till det ändamålet. Men det går att köpa receptfritt på apoteket, men man måste fråga efter dom eftersom de inte står framme. De har lite olika märken, tex en som heter Meritene som man kan köpa i stor förpackning och själv blanda med mjölk. Tyvärr blir det mycket dyrare att köpa utan recept.

• TereseA

finns näringsdrycker på apoteket att köpa..behöver ej recept till det.

Akiim är mitt liv 071004
  • iii
    Skusan skrev 2008-07-16 22:28:05 följande:
    Läkaren knuten till mvc kan också skriva ut näringsdryck på recept, behöver inte vara en dietist som gör det.
    Det kan ha ändrats så jag kan ha fel, men när jag fick näringsdrycker på recept sa min läkare att det bara var dietister som kunde skriva ut det. Läkare kunde inte skriva ut det om det inte gällde för vissa speciella sjukdomar där man inte kunde äta vanlig mat. Så de kunde inte skriva ut till underviktiga eller de som bara hade svårt att få i sig tillräckligt med energi.
  • Skusan
    iii skrev 2008-07-16 22:32:10 följande:
    Det kan ha ändrats så jag kan ha fel, men när jag fick näringsdrycker på recept sa min läkare att det bara var dietister som kunde skriva ut det. Läkare kunde inte skriva ut det om det inte gällde för vissa speciella sjukdomar där man inte kunde äta vanlig mat. Så de kunde inte skriva ut till underviktiga eller de som bara hade svårt att få i sig tillräckligt med energi.
    Jag vet bara att läkare kan skriva ut det, trodde det räknades som en medicinsk diagnos.
Svar på tråden Kan man få näringsdryck utskrivet av BM?