• JoiPoi

När började era barn gå på pottan?

Som rubriken lyder... När började de gå på pottan!?

När blev de blöjfria?!

• Svar på tråden När började era barn gå på pottan?
  • viseversa

7mån var hon när hon började gå på pottan varje dag.Hon är inte blöjfri ännu men bajsar inte i blöjan utan kissar endast.Hon är 14,5mån nu

• JoiPoi

Oj! WOW! Är inte det tidigt!?

• lieh

Dottern började kissa på toaletten och vara blöjfri på dagarn när hon var 2 år och 9 månader.

Helt blöjfri blev hon 3 månader senare.

• Lipgloss

Vår tjej (18 månader) gillar att sitta på pottan o tar gärna fram den men hon vet inte riktigt vad man ska uträtta i den. Hon säger kissa och låter ksssss och hgnnnn ("bajsar") men hon har aldrig gjort nåt av det i pottan.
    Bajsar gör hon alltid en gång om dagen o då innan hon vill kliva upp på morgonen så det missar vi alltid.
    Hur göra för att få henne att kanske få i nåt i pottan också?
    Eller är vi på god väg och det bara är tålamodet det sitter i?
    Är det "lättare" att börja med att kissa eller bajsa i pottan?

• viseversa

jo tidigt är det väl.Men det är såå skönt att slippa alla bajsblöjor tidigt.Och hon tycker själv det är obehagligt att ha bajs i blöjan.Så hon gillar att sitta på pottan och sjunga.Och gör det gärna varje dag.

JoiPoi skrev 2008-07-16 20:00:13 följande:
    Oj! WOW! Är inte det tidigt!?
  • JoiPoi

viseversa: Åh förstår att det är skönt, min dotter har knappt suttit på pottan förns nu..

• Bohuslän

dottern helt blöjfri veckorna innan 2 års dagen, sonen blir 3 i höst och har fortfarande blöja på natten men inte på dagen från det att han var 2 år och 9 månader.

• Tant Green

Vi köpte en potta när dottern var ca 1 år men hon vägrade sitta på den. Vid 2 år tyckte hon ibland det var kul att sitta på den, men det kom aldrig något. Vid 2 år och 9 månader började hon säga till att hon var kissnödig och då blev hon torr på bara ett par dagar på dagtid (fast då gick hon på toaletten). Några veckor senare blev hon torr på natten också.

• viseversa

Jag fick iden av en kompis mamma som körde tidig potträning med detras lilla sladdis.Och hon hadde bara positiva saker att säga om det.

Jag tänkte redan då att när jag får egna barn ska jag börja med potta så fort han/hon kan sitta stadigt.Och så blev det också.Och jag kommer göra samma med nästa barn också!.

Finns dom som börjar vid 4mån.I kina tex använder dom inte blöjor på barn utan lär sig att tyda deras signaler så dom är redo när barnet behöver kissa/bajsa.Där är barnen blöjfria runt halvåret oftast.

Men det vanligaste är ju att man börjar runt 1-1,5 år här i Sverige.

JoiPoi skrev 2008-07-16 20:08:20 följande:
    viseversa: Åh förstår att det är skönt, min dotter har knappt suttit på pottan förns nu..
  • JoiPoi

visversa: Har en vänn till mig som började pott träna med sin son i tidig ålder, jag trodde inte på det! Haha men nu är han nästintill blöjfri, snart 2 år gammal.

Svar på tråden När började era barn gå på pottan?