• Tildes mor

Hur länge är det normalt att dregla?

Ja, som frågan i rubriken lyder: Hur länge är det normalt att ett barn dreglar? Förstår att det är väldigt varierande, men undrar när man ska kolla upp om något är fel. Vår son blir 2 år i oktober och han är alltid blöt om hakan och tröjan. Och leker han på golvet framåtlutad så rinner det ut saliv. Inte hela tiden förstås, men det blir lite pölar här och där. Han har de tänder han ska ha, så det är inga tänder på gång som gör att han dreglar extra. Någon som vet?

• Svar på tråden Hur länge är det normalt att dregla?
  • Karro midsommarbrud

Oj, min minsting blev 2 nu i Juli och är alltid blöt på tröjan...
    Har han verkligen 20 tänder? Annars dreglar barn olika mycket. Det är bara bra att dregla, håller karies borta

• rockmind

Min son är snart 16 månader och dreglar också väldigt mycket. Har gjort det sedan han var ca 7 mån. Det beror inte på tänderna i hans fall heller. Jag har frågat flera läkare samt BVC men ingen har nåt annat svar att ge än att "det bara är så att endel barn dreglar och andra inte". De har inte kunnat säga när man kan förvänta sig att det ska ha slutat. Börjar bli lite tröttsamt. Min son har tyg-haklappar på sig hela dagarna som man får byta otaliga gånger....

• fiamedkakorna

Min kille blir också 2 år i oktober. Och han är extrem på att dreggla. Han är konstant DYNGSUR på tröjjorna.
    Ser det inte som något problem så, det slutar nog så småningom.
    Om han blir 4-5 år och fortfarande dregglar är det vell kanske lönt att kola upp det. Men som det ser ut nu så, nej :)

• Annicapannika

Låt honom suga med sugrör när han dricker så kommer han att träna upp munnen och dregla mindre...

• 3 barns mor

dottern blir 2 i oktober och dreglar också ännu.

Svar på tråden Hur länge är det normalt att dregla?