• Anonym (dyrt)

Bjudna på bröllop i Italien, blir väldigt dyrt.......

Våra bästa vänner har i dagarna skickat en inbjudan till deras bröllop, som kommer äga rum i Italien i maj nästa år.
    De har abbonnerat en hel vingård och bjudit deras närmsta familj och vänner.
    Tanken är att man kommer ner på fredagen, har hela lördagen fri för egna aktiviteter, vigsel och fest på söndagen och sen hemfärd på måndagen.
    Boende på vingården kostar 2100 kr per person. Sen tillkommer kostnad för flyg, transfer, möhippa/svensexa, nya kläder och det som hör bröllop till.
    För bara mig och min man innebär detta minst 8000 kr på en weekend.

De vill ha svar redan i slutet av augusti för att kunna planera, vad man nu behöver planera så långt i förväg som 9 månader.

Vi väntar vårt första barn i början av september och det känns lite konstigt att planera en sån här resa så långt i förväg, man vet ju inte vad man får för barn, om man känner för att lämna bort henne/honom i fyra dagar.

Vi kommer med största sannolikhet tacka nej, dels för att det inte går att planera så långt i förväg med en liten bebis, i synnerhet inte om man inte vet vad det innebär att vara småbarnsförälder. Sen är det mycket pengar på en weekend man inte fått "bestämma själv". Jag menar, för dessa pengarna hade man kommit iväg till Grekland, hela familjen.

Jag tror att den blivande bruden kommer "se rött" och tycka att vi inte värdesätter att vara närvarande på deras stora dag. HUr ska man tackla detta? De har inga barn själva och kommer nog inte ha så stor förståelse på den punkten. Säger man att man tycker det är för mycket pengar föreslår de att man har hela hösten på sig att spara. Känns bara lite surt att spara ihop till en summa lika stor som den man får ut i månaden med förläldrapenning.....

Åh, vilket svårt beslut? Kan de inte gifta sig på hemmaplan.........

• Svar på tråden Bjudna på bröllop i Italien, blir väldigt dyrt.......
  • Starkast

Har man inte råd så har man inte. Det bästa är väl att vara ärlig och tala om det.
    Ser bruden "rött" är hon väl ingen verklig vän ändå? Så skulle jag se det.

• Novus

Det är inget konstigt i att de vill ha svar så pass snart (långt innan bröllopet). Speciellt om det ligger långt bort.

Det är heller inget konstigt att många inte har råd, eller vill lägga pengar på det.
    Tycker du ska påpeka lite snällt att ni pga ekonomin inte kan komma

• seglare

kan förstå att det känns dyrt, men är det ens bästa vänner så värdesätter man ju också att få delta.

Jag hade pratat med dem och förklarat att det är svårt att planera så långt i förväg nu när ni ska ha barn så snart. Fråga om ni kan få vänta ett par månader med besked. Var öppna och ärliga men samtidigt inte kritiserande med att det blir så dyrt osv. Det är ju trots allt deras stora dag och dem vill säkerligen ha sina bästa vänner med.

• Anonym (en till)

Vi sitter nästan i samma sits men är bjudna på bröllop här i Sverige men de vill inte ha några presenter men däremot en kuvertavgift på 500kr/person och det får inte vara några barn med. Vi har en lite tjej på 14 mån och de som vi skulle kunna ha som barnvakt är också bjudna. Vi har inte 1000kr bara så där vi fick inbjudningskortet för 2 mån och eftersom vi har 5000kr mindre varje mån så är det inte så lätt.

En bebis på 9 mån är i sin första separationsfas så det är inte bara att lämna bort.

• Anonym (dyrt)

Precis så är det. Samtidigt som vi jättegärna vill uppleva deras dag med dem, så känns det som väldigt mycket pengar.
    Kommer inte kritisera deras val av plats som innebär stora utgifter för gästerna, men kommer ändå vara tvungen att säga att det till viss del hänger på kostnaderna att vi i såna fall inte kan komma. Vi vet ju egentligen inte hur vår ekonomi kommer se ut framöver....

Åh, det är så svårt.....Särskilt när de ställde upp på vårt bröllop, svensexa och möhippa och så.

seglare skrev 2008-07-16 20:24:14 följande:
    kan förstå att det känns dyrt, men är det ens bästa vänner så värdesätter man ju också att få delta. Jag hade pratat med dem och förklarat att det är svårt att planera så långt i förväg nu när ni ska ha barn så snart. Fråga om ni kan få vänta ett par månader med besked. Var öppna och ärliga men samtidigt inte kritiserande med att det blir så dyrt osv. Det är ju trots allt deras stora dag och dem vill säkerligen ha sina bästa vänner med.
  • Anonym (dyrt)

Jag tycker faktiskt det är lite "fult" med kuvertbröllop. Alla gäster har olika ekonomiska förutsättningar och det är efter dem man köper present. Jag köper inte en present för 1000 spänn tex...
    Usch vad trist för er...

Anonym (en till) skrev 2008-07-16 20:35:15 följande:

Vi sitter nästan i samma sits men är bjudna på bröllop här i Sverige men de vill inte ha några presenter men däremot en kuvertavgift på 500kr/person och det får inte vara några barn med. Vi har en lite tjej på 14 mån och de som vi skulle kunna ha som barnvakt är också bjudna. Vi har inte 1000kr bara så där vi fick inbjudningskortet för 2 mån och eftersom vi har 5000kr mindre varje mån så är det inte så lätt.En bebis på 9 mån är i sin första separationsfas så det är inte bara att lämna bort.
  • Anonym (utland)

Ja att gå på bröllop kan ofta innebära en del kostnader...

Vi bor utomlands och flyger hem till Sverige varje gång det vankas svensexa, möhippa och bröllop. Till det kostnaden för själva svensexan/möhippan, bröllopspresenter och vanligen boende på hotell.

Men ack så underbart kul det är att gå på bröllop! Vilken glädje och vilken fest!

Tycker inte det är konstigt att brudparet vill kunna planera långt i förväg. Dock borde de vara förstående när det gäller er ekonomi och huruvida ni kan eller inte kan komma.

• HelleGbg

men om de prompt ska gifta sej i italien och vill att folk ska komma får de väl bjussa på flyg och hotell.......

• Anonym (en till)
    Svar på #6

Jo det är trist framför allt när bruden var tärna på mitt bröllop men det är ingen som kan förstå varför de gör så.

Fast jag kommer nog att tala om att vi inte kommer pga att vi inte har någonstans att göra av lilltjejen och att vi inte har pengar till kuvertavgiften så måste vi dessutom lägga ut pengar så att de stora grabbarna har något att göra när de är hos min mormor de vill inte bara sitta hemma hos henne.
    Jag köper inte heller presenter för 1000kr.

• Anonym (dyrt)

Vi har genom åren varit i London och Oslo på bröllop. Förra året var vi på bröllop 50 mil bort två helger i rad och är mycket väl medvetna om kostnaderna kring ett bröllop. (Gifte oss själva förra året)
    Men på dessa bröllop har vi bara haft varandra att tänka på, inte ett liv till.

Älskar bröllop, älskar mina vänner och hoppas de har förståelse för OM vi bestämmer oss för att tacka nej.

Anonym (utland) skrev 2008-07-16 21:00:53 följande:

Ja att gå på bröllop kan ofta innebära en del kostnader...Vi bor utomlands och flyger hem till Sverige varje gång det vankas svensexa, möhippa och bröllop. Till det kostnaden för själva svensexan/möhippan, bröllopspresenter och vanligen boende på hotell.Men ack så underbart kul det är att gå på bröllop! Vilken glädje och vilken fest!Tycker inte det är konstigt att brudparet vill kunna planera långt i förväg. Dock borde de vara förstående när det gäller er ekonomi och huruvida ni kan eller inte kan komma.
Svar på tråden Bjudna på bröllop i Italien, blir väldigt dyrt.......