Bjudna på bröllop i Italien, blir väldigt dyrt.......
Våra bästa vänner har i dagarna skickat en inbjudan till deras bröllop, som kommer äga rum i Italien i maj nästa år.
De har abbonnerat en hel vingård och bjudit deras närmsta familj och vänner.
Tanken är att man kommer ner på fredagen, har hela lördagen fri för egna aktiviteter, vigsel och fest på söndagen och sen hemfärd på måndagen.
Boende på vingården kostar 2100 kr per person. Sen tillkommer kostnad för flyg, transfer, möhippa/svensexa, nya kläder och det som hör bröllop till.
För bara mig och min man innebär detta minst 8000 kr på en weekend.
De vill ha svar redan i slutet av augusti för att kunna planera, vad man nu behöver planera så långt i förväg som 9 månader.
Vi väntar vårt första barn i början av september och det känns lite konstigt att planera en sån här resa så långt i förväg, man vet ju inte vad man får för barn, om man känner för att lämna bort henne/honom i fyra dagar.
Vi kommer med största sannolikhet tacka nej, dels för att det inte går att planera så långt i förväg med en liten bebis, i synnerhet inte om man inte vet vad det innebär att vara småbarnsförälder. Sen är det mycket pengar på en weekend man inte fått "bestämma själv". Jag menar, för dessa pengarna hade man kommit iväg till Grekland, hela familjen.
Jag tror att den blivande bruden kommer "se rött" och tycka att vi inte värdesätter att vara närvarande på deras stora dag. HUr ska man tackla detta? De har inga barn själva och kommer nog inte ha så stor förståelse på den punkten. Säger man att man tycker det är för mycket pengar föreslår de att man har hela hösten på sig att spara. Känns bara lite surt att spara ihop till en summa lika stor som den man får ut i månaden med förläldrapenning.....
Åh, vilket svårt beslut? Kan de inte gifta sig på hemmaplan.........