• hot chocolate

Varför blir IKEAs lakan så konstiga efter x antal tvättar?

Ett mysterium för mig, jag fattar inte... vet du varför???

Våra lakan från IKEA blir jättekonstiga efter ett tag. Luktar lite unket även nytvättade och blir lite stela på nåt sätt. Jag vet inte om det är för att det är så erbarmligt dålig kvalitet och det inte går att undvika, eller om jag använder fel tvättmedel? Jag tvättar i 60 och torktumlar, använder inte sköljmedel för jag tycker att det är onödigt. Har nyligen bytt tvättmedel, men det verkar inte vara nån skillnad. I praktiken blir dom tvättade ca 1 ggr i månaden eftersom vi inte har så många och byter ca en gång i veckan.

Är det nån annan som har samma problem, eller gör jag nåt fel?

• Svar på tråden Varför blir IKEAs lakan så konstiga efter x antal tvättar?
  • Lena

jag har inte det problemet, hängtorkar lakanen. Vilken av ikeas lakansorter har du? De billigaste är ganska stela, vi har de satinvävda.

• enlitenbitkaka

Har IKEA's lakan och har inget sånt problem. Tvättar dem på 40 grader, hängtorkar och använder Via Color Sensitive. Som sköljmedel använder jag ett från Softlan....minns itne va den heter men det är nån ljusgrön sörja

Är det bara lakanen som blir så? Jag hade problem med att jobbkläderna blev stela och luktade illa. Prova att köra maskinen tom på 90 grader och se om det hjälper.

• Smultron ett

för att det är dålig kvalité kanske?
    ring ikea å fråga

• enlitenbitkaka

Måste påpeka att deras lakan är de bästa vi har...de dyra från Hemtex är tunna, sladdriga och blir onödigt slitna just där man ligger...

Smultron ett skrev 2008-07-16 22:17:43 följande:
    för att det är dålig kvalité kanske?ring ikea å fråga
  • hot chocolate

Hmm...vi har nog båda kvaliteerna och det är nog mest de lite grovare som blir såna. Kan inte hängtorka för vi har katt och torktumlingen tar bort katthåren. Ska testa att köra i 90 en gång, annars får vi kanske helt enkelt byta ut dom kassa som vi har!
    Tack för svaren! Nån som vet nåt mer?

• Popi

Håller med ovanstående, Ikeas är betydligt bättre än Hemtex!
    Jag torktumlar inte lakanen o. använder heller inte sköljmedel för jag vill ha dem lite stelare men har inte haft ngt problem med Ikea-lakanen.

• RME

Jag ska bara tal om att man ska tvätta i minst 60 grader. Annars lever kvalstrena kvar i lakanet. De dör vid 52 grader.

• mimmi 1

jag har IKEA lakan, och tycker dom är de bästa... men jag använder ALDRIG sköljmedel på lakan (och underkläder) det kanske är just sköljmedlet som är boven?? det ligger ju kvar som en "hinna" eftersom det tillsätts i sista sköljvattnet...
    prova att tvätta i 60 gr. och uteslut sköljmedlet...

• Millan83

jag hade lakan från ikea också. de blev gula och luktade piss rätt snabbt! vill bara poängtera att jag inte luktar piss själv utan de kom från tvättmaskinen och var solkiga och illaluktande!

liksom om man stryker med ett strykjärn, så det liksom luktar lite bränt..

• Atamon

Jag tycker också att Ikeas lakan blir lite konstiga och lätt noppriga. Men jag har problemet att jag tycker de är för mjuka.. (använder aldrig sköljmedel). Jag manglar och hängtorkar men det blir ändå lite dålig styrsel på dom. Å andra sidan så var de som vi köpte av den billigare sorten, och då blir ju bomullskvaliten därefter (om jag jämför med tex de Höielakan som har jag haft i många år och de är utmärkta fortfarande). Nästa gång så provar jag nog den dyrare och bättre vävda varianten på Ikea

Svar på tråden Varför blir IKEAs lakan så konstiga efter x antal tvättar?