• Längtarflickan

Ingefära...

Nu har jag läst på så många sidor att ingefära ska undvikas
    då det kan framkalla missfall...

jag känner mig så ledsen och orolig nu över att jag ätit
    ganska mycket av det idag.

Vet inte vad jag ska göra, kan ju inte gå och spy upp det
    lite försent för det.

Är i vecka 6 och hoppas så innerligt att detta inte påverkar något.
    Vad har ni för erfarenheter av ingefära
    vill inteläsa mer på nätet nu.

• Svar på tråden Ingefära...
  • Thursday

Isåfall är det ju rätt konstigt att det föds så mycket barn i Asien...

• Chickmum

ähhh, oroa dig inte, man måste äta mycket och du är ju ok! Det kan framkalla värkar men i vecka 6? Knappast. undvik det mot slutet när kroppen är mer påG

• Lena

Hade det varit sant hade det stått på kostråden på livsmedelsverket...

• Hallonsocka

Jag har då inte medvetet hållt mig undan från ingefära Har ätit det i mat m.m. kanske inte rena ingefära rätter (ex. där maten i stort beskår av riven ingefära...eller dylikt.) Har då inte haft några prob alls under graviditeten (är i v36)

Däremot har jag tänkt äta det extra mycket efteråt för att hjälpa rensa ut livmodern och dess förmåga att dra ihop sig (asiatisk huskur)
    Tror INTE att du behöver oroa dig

• Längtarflickan

ok,

men det var ganska mycket ingefära på maten
    men det var ju några timmar sen nu
    tror ni faran är över...?

tack för att ni lugnar mig

• Hallonsocka

Se det som att bebisen kanske kommer uppskatta ingefära mat då den kommer ut

• Thursday

Försök att inte ta allt så allvarligt, och om du blir orolig så använd Internet. Läs t.ex. det här:

Some authors suggest that pregnant women should not take ginger in amounts greater than found in food (or more than 1 gram dry weight per day). There are reports that ginger can increase discharge from the uterus in menstruating women, and possibly lead to abortion, mutations of the fetus, or increased risk of bleeding. However, other reports state that there is a lack of scientific evidence that ginger endangers pregnancy. Little scientific study is available in this area to support either perspective, although ginger has been studied in a small number of pregnant women (to assess effects on nausea), without reports of adverse pregnancy outcomes. There is controversy in this area. The use of ginger in pregnancy is cautioned against in traditional Chinese medicine (TCM). However, higher doses of ginger are generally used in Chinese medicine.

• Dimitra
    Längtarflickan skrev 2008-07-16 22:14:02 följande:
    ok,men det var ganska mycket ingefära på maten
    Det är koncentrerad ingefära som säljs som tabletter på hälsokostaffären man bör undvika att överdosera. Färskriven eller puder från kryddburken till maten gör ingenting. Tvärtom så är ingefära en vanlig huskur mot graviditetsillamående

Fortsatt lycka till med graviditeten!
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Längtarflickan

Ok, då ska jag med andra ord inte vara orolig
    utan försöka sova snart...

Men jag funderar fortfarande hur snabbt efter som kroppen
    kan reagera mot ett skadligt ämne
    är det 1timme efter eller efter veckor av regelbundet intag av höga doser?

• Lena
    Längtarflickan skrev 2008-07-16 22:44:20 följande:
    Men jag funderar fortfarande hur snabbt efter som kroppenkan reagera mot ett skadligt ämneär det 1timme efter eller efter veckor av regelbundet intag av höga doser?
    Det beror på hur giftigt det är.
  • Längtarflickan

Ingefära syftar jag på.

• AmZz

men jag läste någonstans att man ska dricka varmt vatten med ingefära i mot illamåendet?? :S

• Thursday
    Längtarflickan skrev 2008-07-17 10:53:21 följande:
    Ingefära syftar jag på.
    Om du läser det jag skrev så står det tydligt vad somliga tydligen anser är en för hög dos...
  • tok

på bl.a netdoktor.se står det att man dricka ingefära eller äta ingefäratabletter för att motverka grav.illamående.

lustigt att det även kan framkalla missfall.. tror inte man ska läsa så mycket på internet...

• Dimitra
    tok skrev 2008-07-17 12:50:44 följande:
     tror inte man ska läsa så mycket på internet...
    Beror väl på var man läser

Så här skriver SLV som saken:

"I grunden bör man vara försiktig med läkemedel och naturläkemedel under graviditet och amning. Vi rekommenderar inte intag av större mängder ingefära. Kryddan kan i gemen påverka livmoderns muskulatur, men då handlar det inte om ingefära som krydda till maten, utan just som läkemedel"

Saxat från: www.alltombarn.se/halsa/gravid-undvik-hoga-halter-ingefara-1.7080

Observera att det rör sig om koncentrerad form, inte krydda på maten, smaksatt vatten, kola, etc.
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • osbeckistan

Att ta ingefäratabletter eller dricka ingefärate är ett av de vanligaste tipsen man får när man är gravidillamående, till och med min läkare tipsade om ingefära. Att det skulle vara farligt har jag inte stött på förrän nu.

• Längtarflickan

Ok, inte mer är 1g ingefära i pulver
    men hur mycket är det i färsk ingefära skulle vara intressant att veta.
    Färsk ingefära innehåller ju mer vatten så det är ju absolut mer
    men hur mycket?

• Lilja0709

Slappna av, slappna av... Det finns nog ingen risk att du överdoserar om du bara använder ingefära i matlagning. Som första inlägget påpekade -om ingefära vore farligt, hur kommer det sig då att det föds så många barn i Asien?

Svar på tråden Ingefära...